שטייניץ הכריע: נסרדישי לא ימשיך כמנהל רשות המסים

שר האוצר החליט כי כהונתו של יהודה נסרדישי לא תוארך עם תום הקדנציה שלו במארס 2011 ■ תוקם ועדת איתור למצוא לו מחליף ■ משה מזרחי, חיים גבאי, דורון ארבלי ואבי ארדיטי מועמדים להחליפו

שר האוצר יובל שטייניץ החליט שלא להאריך את כהונתו של יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי אחרי החגים יקים שר האוצר ועדת איתור לבחירת מנהל רשות מסים חדש, למרות שהוא לא מחויב לעשות זאת.

נסרדישי מכהן כמנהל רשות המסים מאפריל 2007 ויסיים את כהונתו במארס 2011, בחלוף 4 שנים. באחרונה החלו שמועות שלפיהן שטייניץ שוקל להאריך את כהונתו, זאת לאור התוצאות המרשימות של הרשות בניהולו דווקא בתקופת משבר כלכלי. השבוע דיווחה רשות המסים כי הכנסות המדינה ממסים הגיעו ביולי לשיא חדש - 19 מיליארד שקל.

עם המועמדים "מבפנים" שעומדים בפני שטייניץ כמחליפים אפשריים של נסרדישי נמנים משה מזרחי, היועץ המשפטי של הרשות; ד''ר חיים גבאי, סמנכ''ל שומה וביקורת; דורון ארבלי, ראש מנהל המכס; ואבי ארדיטי, סמנכ''ל בכיר חקירות ומודיעין.

מעדיף מבחוץ

אף על-פי שישנם מספר בכירים ברשות שרואים את עצמם מתאימים לתפקיד, מדיניות המינויים של שטייניץ מצביעה באופן ברור על כך שהוא מעדיף מועמדים חיצוניים - כלומר מבין שורות משרד האוצר.

כמועמדים חיצוניים עלו שמותיהם של רו''ח אוסקר אבו-ראזק, לשעבר המשנה למנהל רשות המסים; ורו''ח ראובן שיף, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון, אשר כבר קיבל ב-2008 פנייה לקבלת התפקיד. גם שמו של רו''ח אבידור אבני, חבר בוועדת סוארי, עלה באחרונה.

שטייניץ יתקשה מאוד למצוא מחליף לנסרדישי מחוץ לרשות המסים, וזאת אחרי הניסיון המר שחווה רו"ח זאב פלדמן. פלדמן, שוועדת איתור למנהל רשות המסים בחרה בו, החליט לוותר על התפקיד אחרי שפורסם בכלי התקשורת כי הוא חשוד בפרשת שוקי ויטה. לימים, אחרי שימוע, הוחלט שלא להעמידו לדין.

יתרה מזו, סגן שר האוצר, יצחק כהן, מקורב מאוד לנסרדישי ומעריך אותו, וצפוי לנסות לשכנע את שטייניץ להשאיר את נסרדישי בתפקידו.

דרך לא קלה

במאי 2008 מונה יהודה נסרדישי למנהל רשות המסים. שנה וחצי היתה הרשות ללא מינוי בפועל, ונסרדישי שימש בה מנהל זמני. ועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר דאז, ירום אריאב, בחרה בו ברוב קולות. היחיד שהתנגד למינוי היה אורי יוגב, לשעבר הממונה על אגף התקציבים באוצר.

ערב מינויו של נסרדישי החלה הרשות לצאת ממשבר ממושך בעקבות הפרשה הפלילית שמתנהלת עד עצם היום הזה. רו"ח זאב פלדמן, שהיה המועמד הכמעט ודאי לתפקיד, הודיע לשר האוצר דאז, רוני בר-און, כי הוא מסיר את מועמדותו, לאחר שפרקליטות מיסוי וכלכלה פתחה נגדו תיק פלילי בחשד למעורבות בפרשת וינרוט-ויטה. בסופו של דבר נסגר התיק מחוסר ראיות מספיקות.

גם לאחר המינוי דרכו של נסרדישי לא היתה קלה. באוקטובר 2009 נפוצו שמועות כי שר האוצר, יובל שטייניץ, בוחן את האפשרות להחליפו. באותה עת נשמעו טענות כי נעשתה פנייה למועמדים שונים, אך לא נמצא מחליף מתאים. לאחר מכן התברר כי לפי החלטת ממשלה, לא ניתן להחליף בכיר עד תום כהונתו, אלא אם כן כשל בתפקידו.

נסרדישי טען בתגובה לדברים בראיון מיוחד ל"גלובס": "אני כאן כדי להישאר".