זרי הדפנה של משה כחלון

5 מדליות מגיעות לשר התקשורת במאבקו למעננו, הצרכנים, אך עוד לא הגיע הזמן לנוח

יש הרבה שרים שמדברים; יש מעט מאוד שרים שעושים.

משה כחלון, שר התקשורת, למשל הוא לא דברן מדופלם וקולח - אבל הוא כן מצטיין בסימון מטרות וביצועים. בחודש האחרון כחלון מביא שיא להכרזת התחרותיות וטובת הצרכנים. צל"ש. גם כי כולנו יודעים את מי הוא מרגיז וזוכרים את קודמיו, שפטפטו עצמם לדעת.

הנה הקציר האחרון שלו ותזכורת למה אסור לו לנוח על זרי הדפנה:

1)

ההישג: הוזיל את מחירי השיחות מהסלולר לחו"ל. על שיחות אלה כבר לא נגבה תשלום כפול - למפעיל הסלולר ולמפעיל הבינלאומי - מעכשיו ייגבה תשלום רק למפעיל הבינלאומי. כשדמי הקישוריות יירדו, תעריף זה יירד אף יותר.

המבחן: שדמי הקישוריות באמת יירדו.

2)

ההישג: חתם רישיון למפעיל סלולר וירטואלי שלישי. אחרי המשביר לצרכן ופרי טלקום, גם איתוראן וגיל שרצקי קיבלו רישיון למפעיל וירטואלי (MVNO, ש"רוכב" על גבי הרשתות של בעלות התשתית). כחלון גם מקדם עם האוצר את המכרז לחברת סלולר חדשה.

המבחן: להבטיח כניסה תחרותית של המפעילים הווירטואליים והחברה החדשה. על כחלון להבטיח כי דמי המעבר ודמי הקישוריות למפעילים הווירטואליים ולמפעיל הסלולר החדש יהיו נמוכים כבר מהיום הראשון להפעלה.

3)

ההישג: HOT ו-yes נכנעו לחבילת ערוצים צרה. לאחר שכחלון איים בחקיקה, חברות אלה הציעו השבוע, מטעם עצמן, חבילת ערוצים צרה.

המבחן: מספר ומגוון הערוצים שיוכנסו לחבילה הצרה. צריכים להיות כ-10 ערוצים, ומחיר החבילה - לא יותר מ-100 שקל.

ההישג: דמי הקישוריות. המלצת חברת הייעוץ הבינלאומית NERA: במקום 25 אגורות היום - לרדת ל-5 אגורות, בהדרגה ובתוך 3 שנים.

4)

המבחן: לאחר שניהל הליך שימוע מסודר ושקוף, יש להשגיח שהשר אכן ייאמץ את ההמלצה.

ההישג: הקמת רשות תקשורת. לא היה שר תקשורת בשני העשורים האחרונים שלא דיבר על הקמת "רשות תקשורת", תוך ביטול המשרד.

5)

המבחן: לסגור את המשרד בקדנציה שלו; להעביר סמכויות לרשות עצמאית, ולפטר את עצמו.

ההישג: ועדת השרים לחקיקה אישרה השבוע את בקשת כחלון לתיקוני החקיקה לקראת רפורמה בסלולר ובתשתית נייחת: ביטול קנסות יציאה, ניטרליות ברשת, תשתית נייחת שלישית, פתיחת השוק ליבוא מכשירי סלולר, שיתוף אתרי סלולר, דו"ח תקופתי - השוואת מחירי שירותים ושירות בסלולר.

והנה עוד הישג: הוא קיבל תוספת 22 מיליון שקל להוספת תקנים, לטובת נושאים הקשורים להגברת התחרות ולהקמת רשות תקשורת. ובהם הוא צריך לממן טיפולי המשך: הגברת התחרות בטלפון נייח, יצירת שוק סיטונאי לתשתיות אינטרנט וטלפון קווי בלי לייצר דואופול עריץ של בזק וחברת חשמל.

כחלון חייב לשים לב לשטיקים ולטריקים החדשים של חברות התקשורת. ובעברית: טייקוני התקשורת יפעלו להחזיר לעצמם את המיליארדים שיפסידו, כחלון צריך לשים לב לתכנונים שלהם ולעצור אותם באיבם.