השבוע של RIM: מהחרמות להשקת מתחרה ל-iPhone

חברת RIM, שעומדת מאחורי מכשירי הבלקברי, לא זוכרת מתי בפעם האחרונה היא נאלצה להתעורר מהתנומה הקנדית שלה אל תוך שבוע סוער כמו זה האחרון ■ מצד אחד, באסיה החלו להחרים את הבלקברי ■ מצד שני, היא השיקה בקול תרועה מכשיר חדש

אחרי השבוע הסוער האחרון, במטה של היצרנית הקנדית RIM (Research In Motion), יצרנית מכשירי הבלקברי, כנראה יתחילו לחלק לבכירים כדורי הרגעה. ב-RIM תכננו שהשבוע הקרוב יהיה שמח מאי פעם, אחרי שקבעו מבעוד מועד כי ביום שלישי השבוע הם יחשפו מערכת הפעלה צעירה שאמורה למשוך קהל חדש לחברה. אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד.

במקום להתכונן למסיבת העיתונאים הגדולה, התעסקו ביצרנית הבלקברי בניסיון לעצור את המפולת באסיה, שם החליטו כמה מדינות לתהות על קנקנה של מערכת אבטחה מיוחדת שעומדת בבסיס השירות שמעניקה בלקברי ללקוחותיה.

ערב הסעודית ואיחוד האמירויות החליטו השבוע כי הם יחרימו את הגישה לשירותי המיילים, המסרים המיידים והאינטרנט של הבלקברי במדינותיהם בטענה כי המידע המועבר במכשירים הקנדיים מוצפן ואין באפשרות המדינות לנטר מסרים מתוכו. גם הודו הצטרפה לקריאות הללו ושוקלת את חסימת שירותי הבלקברי במדינתה ואפילו שמה אינדונזיה עלה, אך מאוחר יותר הכחישו בכירי במדינה את הדבר.

החשש של הממשל באיחוד האמירויות מהשימוש בבלקברי לצרכים שנוגדים את האינטרסים הביטחוניים שלה, לטענתה, בולט במיוחד לנוכח העובדה שטלפונים חכמים אחרים ניתנים לניטור בקלות יחסית. בשנה שעברה עוררה הממשלה את חמתם של מחזיקי הבלקברי כשניסתה לגרום למחזיקי הטלפון להתקין תוכנת ריגול במכשיריהם, במסווה של שדרוג מערכת ההפעלה. הקנוניה נחשפה על-ידי חברת RIM עצמה, שהזהירה את לקוחותיה מהמהלך.

החרם על הבלקברי אמור להיכנס לתוקפו החל מאוקטובר הקרוב, כשבערב הסעודית הוא יחל כבר בימים הקרובים. בהודו, לעומת זאת, עדיין בוחנים את הדברים אך נראה שהממשל שם די נחוש בכוונותיו. "כל שירות בלקברי שאינו ניתן למעקב מלא על-ידי הסוכנויות שלנו לא ימשיך לפעול במדינה", אמר מקור ביטחוני בכיר בהודו.

בארה"ב, שכנתה של קנדה, שם ממוקמים המטה והשרתים של RIM, ראו בחומרה את הצעדים של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. "אנחנו מאמינים שערכים של דמוקרטיה, זכויות אדם וחופש המידע במאה ה-21 הם חשובים מאוד", אמר דובר משרד החוץ האמריקני. אלה טיעונים שאנחנו ממשיכים לטעון כלפי מדינות כמו איראן וסין (ראו מקרה גוגל במדינה הקומוניסטית, צ' ה'). ואלה טיעונים שאנחנו ממשיכים להאמין בהם גם כלפי חברינו ושותפינו במדינות כמו איחוד האמירויות".

לא מכירים את RIM

החרם האסייתי על הבלקברי שם באור הזרקורים את היצרנית שעומדת מאחורי הטלפון החכם המצליח. בעולם שכמעט כל אדם יודע מי זאת נוקיה, אפל או סמסונג, מעט מאוד אנשים מכירים את השם RIM, היצרנית שמסתתרת מאחורי מותג הבלקברי, הרביעי בגודלו בשוק הסלולר העולמי.

אחת האנקדוטות היותר מוכרות על הבלקברי הוא הפרזנטור הלא רשמי של החברה - נשיא ארה"ב, ברק אובמה. כשנבחר אובמה לנשיא, נתבשר לו שהוא לא יוכל להמשיך ולהחזיק את הטלפון החכם האהוב עליו בשל החשש שהמכשיר ישמש מטרה קלה לשירותי ביון של מדינות זרות. אובמה, שנתפס בעדשות המצלמה לא אחת משתמש בטלפון של החברה הקנדית, לא ויתר ואמר אז: "הם יצטרכו לקחת אותו ממני בכוח". בסוף, אגב, הפרשה הנשיאותית הסתיימה בטוב, כשאובמה קיבל את דגם 8830 של בלקברי שעבר מקצה שיפורים ביטחוניים.

הנאמנות של אובמה לבלקברי שלו היא לא סיפור בודד, צרכני הבלקברי ידועים ככאלה שרק כניסה למקלחת תפריד ביניהם לבין המכשיר האהוב עליהם. ההתמכרות לבלקברי אפילו כינתה את הכינוי "קרקברי".

אבל מה שמפתיע במיוחד בהצלחה של מכשירי הבלקברי, שכיום מחזיקים אותם 41 מיליון איש בעולם, הוא איך המותג הסלולרי עומד בהצלחה בקדמת הבמה, בעוד היצרנית הקנדית נשארה הרחק מאחור. עד כדי כך מאחור, שאפילו הלוגו של RIM לא מופיע על גבי המכשירים של החברה.

RIM הוקמה ב-1984, אך החלה לתפוס תאוצה רק 16 שנה מאוחר יותר. בהתחלה התמקדה החברה במכשירי טקסטים בגודל של ביפר שאפשרו תקשורת דו-כיוונית, אבל בהמשך כבר עברה לייצור של טלפונים חכמים (יחסית לאותה תקופה), שאפשרו להיות מחוברים באופן קבוע למייל.

הבעיה שבאותה תקופה הייתה שמכשירי הבלקברי לא היו נוחים לביצוע שיחות קוליות ומשתמשים רבים בעולם נאלצו להחזיקו שני מכשירים - אחד של בלקברי לחיבור למייל הארגוני והשני לשיחות ושאר היכולות הרגילות, כמו מצלמה או נגן מוזיקה.

נוסחת הקסם של RIM היא ההצלחה שלה לייצר מכשירים הכוללים מקלדת מלאה (QWETRY), שמאפשרת לשלוח הודעות SMS ומיילים בצורה נוחה במיוחד. שילוב המקלדת המלאה, יחד עם יכולות החיבור הקבוע למיילים, אפשרו למשתמשים ארגוניים לקבל עדכונים בזמן אמת על כל שינוי שנעשה להם בלוח שנה, בספר הטלפונים או במייל.

הרעיון שעומד מאחורי הצלחת הבלקברי היה ההבנה שלRIM כי לקוחות עסקיים, שלא יכולים להיפרד מהעבודה שלהם, יוכלו לקבל מיילים מסביב לעולם, גם כשהם טסים למדינה זרה. RIM והמפעילות הסלולריות שעובדות איתה, מציעות לרוב חבילות הכוללות אפשרות לצרוך מיילים גם שעוזבים את מדינת האם, מבלי שמתווספים לכך עלויות יקרות מדי, כמו שקורה היום בשאר הטלפונים בשוק, כשמנסים להוריד איתם מיילים במדינה אחרת.

הלפיד שאמור להאיר את הדרך

אבל על אף ההצלחה, במטה החברה בקנדה הבינו שאי אפשר לבנות בטווח הארוך רק על לקוחות עסקיים. לאט לאט הם התחילו לפנות לקהל צעיר, בעיקר בארה"ב, מה שבא גם לידי ביטוי בכמה סדרות טלוויזיה לבני נוער, שם הדמויות הרבו להשתמש במכשירי הבלקברי.

הצעידה בדרך אל המטרה להרחיב את קהל היעד נראית יחסית בטוחה. ברבעון הראשון של השנה רשמה RIM היסטוריה, כשהצליחה לראשונה להתברג אל חמש יצרניות הסלולר המובילות בעולם וחלקה את המקום הרביעי יחד עם סוני אריקסון, כשכל אחת מחזיקה בנתח של 3.6%. ברבעון השני, על-פי נתוני חברת IDC, נתח השוק ירד ב-0.1% אבל היא עדיין ניצבת במקום הרביעי.

אבל זה כנראה לא מספיק בשביל להמשיך ולעמוד בתחרות הגואה מול הטלפונים מבוססי מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, ומול האייפון של אפל ומכשירים אחרים. RIM הבינה שכדי לפנות לקהל רחב וצעיר יותר היא חייבת לשנות כיוון.

ביום שלישי השבוע היא השיקה את המכשיר Torch, בעל מבנה סליידר שמשלב מסך מגע יחד עם מקלדת מלאה. הבשורה הגדולה במכשיר הוא מערכת ההפעלה החדשה, גרסה 6, שהרבה יותר ידידותית ונגישה מהקודמת.

את השקת המערכת החדשה ליווה קליפ קופצני במיוחד, בליווי להקת בלאק אייד פיז, בעיקר כדי להגיע אל הקהל הצעיר. בין החידושים במערכת יש תמיכה במולטי טאץ', דפדפן אינטרנט חדש וממשק מדיה משופר ברוח האייפון, שיקרוץ יותר לחובבי המוזיקה ושוב - לקהל הצעיר. מי שיעקוב אחר ההיסטוריה של RIM ושל בלקברי, שהייתה כאמור ידועה בקהל לקוחות עסקי נטו, יראה שמדובר בשינוי יחסית קיצוני במערכת ההפעלה החדשה.

אגב, הקו הצעיר שבו מנסה לנקוט RIM, לא אמור להיעצר רק עם מערכת ההפעלה החדשה לסלולר. שמועות עקשניות טוענות כי החברה הקנדית מתכננת להצטרף בקרוב לטרנד מחשבי הלוח (טאבלט), שאותו החלה אפל עם האייפד, ולהשיק מתחרה משלה בשם BlackPad.

בינתיים, RIM בונה מאוד על מערכת ההפעלה החדשה ועל מכשיר ה-Torch. על אף ההתברגות במקום הרביעי בשוק הסלולר העולמי, אפל ושאר המתחרות ממשיכות לכרסם בכוח שלה בשוק הטלפונים החכמים, שם ירד נתחה מ-20.9% בשנה שעברה ל-19.4% ברבעון הראשון של 2010.

יתרה מזאת, סקר שערכה לאחרונה חברת המחקר נילסן הראה כי 58% מתוך לקוחות בלקברי בארה"ב, ששוקלים להחליף את מכשיריהם, מעוניינים לעבור לטלפון מתחרה - אייפון, אנדרואיד או מותג אחר.

RIM נאלצת להתמודד עם העובדה שההבדל בין המוצר שלה לבין טלפונים חכמים אחרים המגיעים עם מקלדת מלאה ויכולת מייל "בדחיפה" טושטש ולראות איך היא מסוגלת לבדל את עצמה מהמתחרות. יתרה מזאת, הצרות האחרונות שלה בערב הסעודית, באיחוד האמירויות וכנראה גם בהודו ובאינדונזיה, עלולות לצמצם עוד יותר את נתח השוק שלה, ולכן החברה הקנדית צריכה להיות עם האצבע על הדופק.

בלקברי מתברג גם בישראל עם 7% מהשוק

גם בישראל יש לבלקברי קהל מכובד יחסית ועל-פי הערכות, RIM מחזיקה בנתח שוק של כ-7% בכלל השוק, וכ-28% בשוק הטלפונים החכמים. "אם בעבר מכשירי בלקברי נחשבו לסמל סטטוס אליטיסטי שמתאים לקהילה עסקית מצומצמת, בשנה האחרונה באמצעות תמחור טוב וללא צורך ברכישת רישיונות ושרתים לבתי העסק, המוצר החל לפנות לכלל המגזרים", מסבירה מנהלת אגף ציוד קצה בפלאפון, רונית אפשטיין. "היום, גם לקוח עסקי קטן, לקוח פרטי, חייל או סטודנט יכולים לרכוש את הבלקברי ולהשתמש בחשבון המייל ללא התקנת ציוד נוסף ובצורה פשוטה".

התחרות על הבלקברי בין המפעילות נחשבת למאוד חזקה, מכיוון שהמפעילות הן גם המייבאות והמשווקות של המכשירים האלו. ל-RIM אין נציגות בישראל ולכן המפעילות מייצגות את החברה כאן ודואגות כל הזמן לחזק את המותג הזה.

הכניסה של RIM לישראל ב-2005 התרחשה ברעש יחסית גדול בין המפעילות. סלקום, פרטנר ופלאפון הודיעו אחת אחרי השנייה על כוונתן למכור את המכשירים בארץ ועל ההסכם שביצעו עם החברה הקנדית. התחרות הזו גרמה לאנשי השיווק של סלקום ופרטנר להחליף ביניהן הודעות בתקשורת עם אמוציות רבות שניסו ללכלך אחת על השנייה באותה תקופה.

ל-RIM לקח כמעט ארבע שנים בשביל להתבסס בשוק המקומי, כשלדברי אפשטיין הדבר נובע מכך ש"בשנה וחצי האחרונות RIM לקחה את ישראל כיעד אסטרטגי, לאחר שזיהתה בו את הפוטנציאל. כתוצאה מכך, החלה להשקיע משאבים להחדרת המכשירים בארץ, הקימה מערך שיווק התומך בישראל לצד מערך טכני מקומי ששניהם תומכים ומלווים את ההשקות כאן. בנוסף, RIM הטמיעה עברית כחלק אינטגרלי ממכשיריה ולכן ההשקות בישראל סמוכות יחסית להשקות בעולם ונהנות מהבאזז העולמי סביב כל השקת מכשיר".