מכה לשוק התעסוקה בארה"ב: 131 אלף משרות נגרעו ביולי

התחזיות המוקדמות היו לגריעת 63 אלף משרות ■ ביוני נגרעו 125 אלף משרות ■ שיעור האבטלה הכולל בארה"ב נותר יציב ■ רונן מנחם ממזרחי-טפחות פסימי: "הרושם הכללי הוא של סטגנציה והתחושה היא שלילית במיוחד; קצב ההתרחבות הכלכלית עלול אף להיעצר"

מכה לשוק התעסוקה בארה"ב: דו"ח התעסוקה החודשי ליולי שפורסם היום (ו') טרם פתיחת המסחר בוול סטריט הצביע על גריעה של לא פחות מ-131 אלף משרות במשק האמריקני. מדובר במספר גבוה יותר מפי 2 מתחזיות קונצנזוס האנליסטים שחזו גריעה של 63 אלף משרות לא-חקלאיות במשק האמריקני בחודש החולף. נתון זה מצטרף לגריעה של 125 אלף משרות בחודש יוני.

זוהי הפעם הראשונה מתחילת השנה בה מתמודד שוק העבודה האמריקני עם ירידה דו חודשית רצופה במספר המשרות במשק. יש לציין כי ביולי, כמו ביוני, המשרות שנגרעו היו מהמגזר הציבורי בעוד במגזר הפרטי דווקא נוספו 70 אלף משרות.

עם זאת, יכולים המשקיעים בארה"ב להתנחם בעובדה כי שיעור האבטלה נותר יציב ועומד על 9.5% - בדומה לשיעור האבטלה שפורסם בחודש יוני, זאת על אף תחזיות מוקדמות לגידול בשיעור האבטלה אשר כלכלנים האמינו שיעמוד על 9.6% ביולי.

האנליסטים שכן חזו גידול משמעותי בכמות המפוטרים, טענו כי הדבר נובע מהעובדה כי חודש יולי הוא חודש בו, באופן מסורתי, עשרות אלפי מורים בחינוך הציבורי מפוטרים ומצטרפים למעגל המובטלים.

ארה"ב כולה מנסה לשבור את מעגל הקסמים הקשור לצמיחה הכלכלית: אם לא יתווספו משרות למשק האמריקני, הצרכן האמריקני, האחראי לכ-70% מהתמ"ג במדינה, יהסס ויהיה זהיר בקניותיו. בעשותו כן, תרד הצריכה, ההתאוששות הכלכלית תדעך ופחות ופחות חברות ועסקים יהיו מעוניינים לגייס עובדים, וחוזר חלילה.

"על מנת לשבור את 'מעגל הקסמים', מספר המועסקים והצריכה צריכים לעלות ביחד", ציין נייג'ל גואלט (Nigel Gault), כלכלן במכון המחקר IHS.

"הרושם הכללי הוא של סטגנציה - אלא שהייאוש במקרה זה לא נעשה יותר נוח", אמר לאחר פירסום הנתונים רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות של בנק מזרחי-טפחות. "חודש בא וחודש חולף ולא מורגש שינוי, היכן שרבים כבר קיוו שיגיע".

לדבריו, הנתון אינו מפתיע שכן ההתאוששות הכלכלית בארה"ב לא מספיק חזקה ולא ברור אם היא מבוססת דיה ועל כן אין בה כדי לשפר מהותית את המצב בשוק העבודה.

"בסיטואציה הנוכחית, גם כשהתוצר יתרחב בקצב מהיר יותר, עדיין לא יורגש שיפור אמיתי בשוק העבודה - זאת משום שהחברות בארצות הברית השתכללו והתייעלו בתקופת המשבר, כך שהתפוקה למועסק גדלה. לכן, הן תזדקקנה בשגרה לפחות עובדים מבעבר", מסביר מנחם. "הנתונים שפורסמו היום משכנעים מאוד בהקשר זה: 45% מאלו שאינם מועסקים נמצאים לפחות 27 שבועות מחוץ למעגל התעסוקה ורובם תולים זאת בחשש שהכשרתם נפגעה". לדבריו, הנתונים מעלים חשש שקצב ההתאוששות הכלכלית עלול אף להיעצר.

בברקלי'ס ציפו לנתונים טובים בהרבה

הכלכלן הראשי של ברקליס קפיטל, דין מאקי (Dean Maki) היה טרם פירסום הנתונים בין האופטימיים ביותר וצפה פיטורים של 30 אלף עובדי ממשל ומדינה לצד הערכה חיובית כי הסקטור הפרטי הוסיף בחודש החולף כ-125 אלף משרות. בשורה התחתונה, העריך מאקי כי המשק האמריקני איבד ביולי 50 אלף משרות, תחזית שכאמור התבדתה.

"ישנה זהירות רבה בחברות ובעסקים הפרטיים ודאגה מפני המשך ההתאוששות הכלכלית. כאשר החששות יחלפו, אנחנו מאמינים כי המספרים יתחזקו. אנחנו מצפים לצמיחת שוק העבודה ב-150 אלף משרות ברבעון הרביעי של השנה ובשנת 2011 אנחנו מאמינים כי כל חודש יתווספו כ-200 אלף משרות למשק", ציין מאקי בתחזיתו המוקדמת.