בלי פורנוגרפיה לא היה לנו YouTube

שני סרטים שיוצאים הקיץ מספרים את סיפור ההתקדמות הטכנולוגית דרך פורנו ודרך המדיה

שני סרטי קולנוע מנסים לספר על הימים הראשונים של שתיים מהמהפכות המקוונות הגדולות: בסוף השבוע עלה לאקרנים בארה"ב "המתווכים" (Middle men), המתרחש ב-1995 ועוסק בימי ראשית הפורנו המקוון. באוקטובר יעלה לאקרנים הסרט "הרשת החברתית" (The Social Network), שינסה לספר על הולדת פייסבוק.

מבקרי הקולנוע לא ממש התלהבו מ"המתווכים". הם אמרו שהוא לא החליט מה הוא רוצה להיות: מעשיית מוסר על איש תמים שנסחף לעולם שכולו רוע, סרט פעולה תקופתי או קומדיה סקסית. לבסוף הם הסכימו ביניהם שהוא לא יוצא כמו אף אחד מהנ"ל. אני, שגם צפיתי בסרט, באמצעות נפלאות האינטרנט, נוטה להסכים איתם.

הפורנו קידם את האינטרנט

ודווקא היו לי ציפיות גבוהות. תמיד טענתי שלתעשיית הפורנו יש תפקיד חשוב, שלא לומר מכריע, בהתקדמות הטכנולוגית של האינטרנט. מבלי להיכנס לסוגיות מהותיות, היה זה הפורנו ששיפר משמעותית את איכות הווידיאו ברשת - בלי הפורנו לא היה YouTube; היה זה הפורנו שהוליד הלכה למעשה את תעשיית המיקרו-תשלומים (שזה בעצם הסיפור המרכזי של הסרט); הפורנו תרם תרומה מכרעת למהירות הגלישה, לטכנולוגיות הדחיסה ועוד.

תמיד חשבתי שאת הסיפור הזה חייבים לספר, ו"המתווכים" הוא בהחלט לא הדרך הכי גרועה להעביר שעה ושלושת רבעי מהחיים, אבל את הסיפור הזה הוא לא מצליח לספר. מה שהוא כן מצליח להעביר זה את סכומי הכסף הדמיוניים שמסתובבים בתעשייה הזו, וכמובן את חלאות האדם שמתפרנסים ממנה.

לסרט השני, "הרשת החברתית", הרבה יותר שווה לחכות, ולו רק בגלל האנסמבל שעשה אותו: ביים דייויד פינצ'ר ("מועדון קרב", "שבעה חטאים"), כתב אותו אהרון סורקין ("הבית הלבן"), והפיק אותו השחקן קווין ספייסי. את השמות מאחורי "המתווכים" אין טעם לפרט - רובם אלמונים.

סביב הסרט על פייסבוק יש הרבה יותר באזז. ראשית, כולנו מכירים את הגיבור: מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, המיליארדר הצעיר בהיסטוריה, שהסרט עוסק בו וביריביו ("אתה לא יכול לרכוש 500 מיליון חברים בלי לעשות לעצמך כמה אויבים", מכריז הסלוגן של הסרט). שנית, שלא כמו בפורנוגרפיה, לאף אחד מאיתנו אין בעיה להודות שהוא משתמש נלהב בפייסבוק ומשחית שם את זמנו.

מהרבה בחינות, מה שעשתה הפורנוגרפיה עושות היום הרשתות החברתיות. הן נטלו את ההובלה הטכנולוגית: הן מקדמות את האינטרנט מהרבה בחינות ומתמודדות עם בעיות של אבטחת מידע ופרטיות, שבענף הפורנו היא אחד הדברים החשובים.

אפשר היה למלא מגילות שלמות בתיאוריות איך תפסו הרשתות החברתיות את מקומה של הפורנוגרפיה בתור הפעילות הכי אהובה על המשתמשים - איך החליף הביחד את הלבד; איך החליף המהוגן את המלוכלך וכיוצא באלה. אבל זה לא המקום. אתם מוזמנים לחשוב על זה בעצמכם.

בכל מקרה, שני הסרטים אמורים לעשות לאינטרנט את מה שעשו סרטים כמו "וול סטריט" לבורסה - לקחת תחום הנתפס (עדיין, משום מה) כמלא באנשים אפרוריים ולהפוך אותו לתחום סוער וסקסי הרבה יותר. יש שיאמרו: הרבה יותר ממה שהוא באמת, אבל זה לא באמת נכון.