יוסי זינגר: "אנחנו בשלים להשקעה מהותית של מאות מיליוני ש'"

מנכ"ל גרנית הכרמל מסמן את המטרות הבאות של חברת ההחזקות מקבוצת עזריאלי: שיווק גז טבעי, תחום גמר הבנייה ושוק המים העולמי

במלאת שנתיים לכניסתו לתפקיד מנכ"ל גרנית הכרמל , ואחרי שהשלים את המיתוג מחדש של חברת הדלק סונול, מסמן יוסי זינגר את המטרות הבאות של חברת ההחזקות מקבוצת עזריאלי: שיווק הגז הטבעי בישראל, תחום גמר הבנייה ושוק המים העולמי.

את הראיון עם זינגר אנחנו מקיימים בחנות הקונספט החדשה של טמבור ברמת גן, המככבת לאחרונה בפרסומות. במתחם צבעוני זה ניתן לראות בין השאר את התקרות האקוסטיות ומוצרי גבס אחרים המיוצרים במפעל טמבור החדש, שהוקם לאחרונה בעלות של 140 מיליון שקל. "נכנסנו כשחקן משמעותי השנה לתחום גמר הבנייה עם פתיחת המפעל, והשגנו נתח שוק משמעותי מהר יותר משציפינו", אומר זינגר.

זינגר, ממקימי פירמת הייעוץ הכלכלי גיזה זינגר אבן, מציין בימים אלה שנתיים בתפקיד מנכ"ל גרנית הכרמל, וזאת לאחר שמכר את חלקו בפירמה לידי שותפיו. בדרך הספיק להימנות על קבוצת היזמים שהקימה את חברת הדירוג מידרוג ביחד עם סוכנות מודיס (שם הוא עדיין מכהן כדירקטור), וכן לשמש כדירקטור חיצוני בבנק דיסקונט בין השנים 2002-2008. "קיבלתי שם שיעור טוב איך מנהלים חברות גדולות", אומר על כך זינגר.

את גרנית, חברת החזקות החולשת על החברות סונול, סופר-גז, טמבור ו-GES, קיבל לידיו זינגר כשנתיים לאחר שהשליטה בחברה עברה לקבוצת עזריאלי מידי משפחת בורוביץ'. באותה תקופה התמקדה גרנית במיתוג מחדש והשבחה של הנכס העיקרי שלה - סונול.

"סונול של סוף 2010, היא חברה שונה בתכלית מהחברה שהייתה בתחילת 2007", אומר זינגר. "תחום פעילות מסורתי כמו שיווק דלקים לא עובר מהפך אסטרטגי כל שנתיים. מדובר בתהליכים ארוכים ומרובי השקעות".

במסגרת השינוי העבירה סונול את מרבית תחנות הדלק של הרשת להפעלה עצמית, הקימה מערך בקרת אשראי, ובעיקר פיתחה את רשת חנויות הנוחות שלה, So Good. כך, אם בסוף שנת 2006 מנתה הרשת 37 חנויות, והיקף הפדיון השנתי שלה עמד על 15 מיליון שקל, הרי שבסוף 2010 צפויה הרשת למנות כ-165 חנויות, שמייצרות מחזור מכירות של 220 מיליון שקל.

מהם התוכניות והיעדים של סונול כיום?

זינגר: "כרגע, המטרה היא לייצב את מבנה הפעילות החדש, ולמקסם את פוטנציאל הרווח הנובע מהרחבת הפעילות לתחום הקמעונאות ומהפעלה ישירה של התחנות. אחרי ארבע שנים של השקעות כבדות, אנחנו ממוקדים כעת בשורת הרווח והשאת תשואה".

"נהיה מס' 1 בשיווק גז טבעי"

בתחילת 2009 קיבלה גרנית החלטה אסטרטגית להתמקד בעסקי הליבה של הקבוצה - אנרגיה ומים. במהלך שנה זו מכרה החברה את עסקי הרכב שהיו בבעלותה (ייבוא ומכירה של משאיות קנוורת' ואופנועים חשמליים), וכן את נכסי הנדל"ן הכוללים קניון באור יהודה ו-50% מפארק סיביל בראש העין, בתמורה לכ-120 מיליון שקל. מימושים אלו נעשו לאחר שבסוף 2008 יצאה החברה מהשקעה שעשתה בתחום הגז הטבעי בסרביה.

את ההחלטה האסטרטגית ליווה גם רה-ארגון פיננסי. "למרות שרמת החוב סולו של גרנית נמוכה יחסית ועומדת על כ-175 מיליון שקל, עדיין כשנכנסתי לחברה כל ההחזקות היו משועבדות", מספר זינגר. "נכון לרגע זה, למעט יתרת חוב כנגד מניות טמבור בגובה של 60 מיליון שקל, כל ההחזקות בגרנית חופשיות ולא משועבדות. אנחנו חופשיים משעבודים לנכסים שלנו, והם ברי מינוף להתפתחויות עתידיות".

מה מתוכנן בתחום הגז הטבעי?

"סופר גז נמצאת בתהליך מאוד סדור וברור של הפיכה לחברה שתספק מגוון מקורות אנרגיה, בדגש על שני תחומים חדשים - אנרגיה סולארית וגז טבעי. תחום הגז הטבעי עומד בפני מהפכה אמיתית, ובעוד ארבע שנים הוא ייראה אחרת לגמרי. המהפכה היא לא בעצם גילוי מאגרי 'תמר' ו'לוויתן', אלא באופן בו יגיע הגז הטבעי לצרכן".

מה היתרון שלכם בתחום, לעומת השחקנים הגדולים?

"אין עלינו שום מגבלות. אין לנו בית זיקוק, אין לנו בעלות על רישיונות חיפושים, ואנחנו רואים את עצמנו כשחקן מספר 1 בכל מה שקשור לשיווק הגז הטבעי".

נזכיר, כי משרד התשתיות חילק את שטחה של המדינה לשישה אזורי שיווק גיאוגרפיים, כאשר הזוכה במכרז בכל אזור תהיה אחראית על שיווק הגז. חברת נתיבי הגז הממשלתית (נתג"ז) מקימה מערכת תשתית שאמורה להביא את הגז ממערכת ההולכה הארצית לכל אזור זיכיון כלשהו. כל גוף שירצה להתחבר למערכת - בתי מלון, מפעלים תעשייתיים, בתי חולים וכד' - יידרש לשלם דמי חיבור ודמי מעבר, בכפוף לכמות הגז שיצרוך.

עד עתה, רק בשניים מבין ששת אזורי החלוקה נערכו מכרזים, בנגב ובמרכז. "היות שהיה לנו ברור כי חלוקת הגז הטבעי היא אמצעי מספר אחת בדרך להיות שחקן מרכזי בתחום שיווק הגז, נערכנו ונכנסנו לתחום מבעוד מועד, וכבר לפני שנתיים היינו אחת משתי החברות שהתמודדו במכרזים לחלוקת הגז הטבעי", מספר זינגר. "זכינו באזור המרכז, שהוא הכי גדול בארץ מבחינת גז טבעי".

ומה לגבי שאר המכרזים, מה מתוכם מעניין אתכם?

"אזור הדרום, שמתחיל מקו יבנה ודרומה, ואזור חיפה והמפרץ, הגדוש במפעלי תעשייה".

"אני רק מייצר ערך"

מלבד הגז הטבעי, גרנית מתכוונת גם להתפתח בתחום האנרגיה הסולארית. "אנחנו רואים את עצמנו ממוצבים כאחד מיצרני החשמל הפרטיים הגדולים בסקטור הסולארי", אומר זינגר. "השאיפה שלנו היא להשקיע כמיליארד שקל בשנים הקרובות, במתקנים בינוניים של 50 מגוואט. נכון לרגע זה, המצב הוא שהגורמים הפועלים בענף ממתינים עם מעל ל-150 בקשות שהוגשו לרשות החשמל וממתינות לאישור. הסקטור הפרטי מוכן ומזומן, המדינה היא שמעכבת את התהליך".

האם לחברה נדרש הון נוסף לביצוע כל ההשקעות?

"בפרויקטים של תשתיות, חלק ממהלך העסקים הרגיל והנכון מבחינה כלכלית הוא לעשות אותם תוך כיסוי חוב. השקעות של קרוב למיליארד שקל בתחום הסולארי, כאשר הן נעשות מול חוזים ארוכי טווח עם חברת החשמל, נכון שייעשו בשילוב של הון וחוב".

אתם מחפשים לרכוש חברות נוספות?

"אנחנו בשלים כעת להשקעה מהותית בסדר גודל של מאות מיליוני שקלים, ותרים אחר השקעות הדומות באופיין לפרופיל הפעילות הנוכחי שלנו - חברות עם EBITDA משמעותי בתחומים של תעשייה או תשתיות, עם נתח שוק מהותי. אנחנו ממתינים לעסקה שתהיה האטרקטיבית ביותר עבורנו, ובשלים גם למנף את היכולות שלנו בשווקים בינלאומיים".

האם גרנית עצמה נמצאת על המדף?

"תפקיד ההנהלה הוא לספק לבעלים את מירב הערך לחברה, כל החלטה נוספת היא בידי הבעלים. אם תתקבל החלטה למכור את גרנית, התפקיד שלי הוא לייצר את הערך המקסימלי עבור המוכר - אם אכן יהיה כזה".

גרנית הכרמל
 גרנית הכרמל