אחד העם סגרה בעליות: רציו זינקה 3.7%, אפריקה איבדה 3.6%

המעו"ף עלה ב-0.5% ■ שותפויות הגז הטבעי והנפט המשיכו לרכז עניין ומחזורים ■ בנק ישראל: מחירי הנדל"ן ימשיכו לעלות ■ באירופה - עליות חדות ■ מכתשים אגן בולטת בירידות לקראת פרסום דו"חותיה

הבורסה של תל-אביב חתמה יום נוסף בעליות שערים, כשהמשקיעים בשוק המקומי עקבו אחר הבורסות באירופה שם מזנקים המדדים בשיעור חד על רקע עלייה חדה פי 4 מהצפי במדד אמון המשקיעים וכן אחרי המגמה הצפוייה בוול סטריט, שם מאותתים החוזים על פתיחת שבוע ירוקה. בתוך כך נמשך מעקב המשקיעים אחרי הדו"חות הכספיים של חברות מובילות בארץ ובעולם. נציין כי בימים הקרובים יפרסמו את דו"חותיהן, בין השאר, טאואר , מכתשים אגן וגילת , לאחר שאת הבוקר פתחו בדיווח נייר חדרה וגב ים .

מגזר מניות הנדל"ן הוסיף לבלוט לחיוב היום בבורסה של ת"א על רקע הגיאות, שלא לומר בועה, בשוק זה. היום התפרסמו הפרוטוקולים של הדיונים המוניטריים בבנק ישראל בהם החליט בנק ישראל להעלות במפתיע את הריבית ב-0.25% ל-1.75%. מהם עולה כי בנק ישראל מעריך כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות בשנה הקרובה - אך בקצב מתון יותר. בנק ישראל אמנם מכיר בכך שהריבית הנמוכה ניפחה את מחירי הדירות אך מאותת כי לא ימהר לנקוט צעדים נוספים על מנת לקרר את השוק.

"התיאבון לסיכון חוזר והמשקיעים מוכנים לקחת סיכון מבלי להבין שעלול להיגרם להם בדרך הפסדי הון משמעותיים. כל עוד שהריבית הריאלית תהיה שלילית תימשך זרימת הכספים לאפיק זה" אומר היום אבי מאיר, מנכ"ל כוון ניהול תיקים, ומתריע מפני התפתחות בועה בשוק האג"ח: "רבים מבתי ההשקעות התחילו להילחם בניהם בפרסום ובדמי ניהול בכדי לזכות בנתח הגיוסים כאשר המרווחים באג"ח מצטמצמים ומתחילים להיות נמוכים". נציין כי מתחילת השנה גויסו לאפיק קרנות אג"ח כ-8.5 מיליארד שקל עלפי נתונים שפורסמו בתחילת החודש, כאשר התשואה על השקעה באפיק האג"ח עלה מתחילת השנה בלמעלה מ-8% בממוצע.

כעת ממתינים בארץ ובכל העולם להודעת הפדרל ריזרב מחר (ג'). בעוד שהיא צפויה להותיר את הריבית על כנה, ועדת השוק הפתוח צפויה להודיע על צעדים נוספים להרחבה מוניטארית. להערכת רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, "השווקים עלולים להתאכזב אם הפד לא יספק רמז לצעדים מרחיבים בהחלטת הריבית הקרובה - החולשה בנתוני המאקרו בארה"ב נמשכת. תגובת נכסי הסיכון חיובית באופן יחסי, מתוך הערכה כי ההאטה בארה"ב לא תגלוש לשאר העולם וכי הפד יגיב בסופו של דבר בצעדים מרחיבים לחולשה בארה"ב וימנע גלישה למיתון חוזר".

רציו פתחה בירידות חדות ועברה לעליות

מניית כי"ל בלטה לחיוב על רקע העליות שמאפיינות לאחרונה את המגזר בו היא פועלת. לעומתה, מכתשים אגן , שתפרסם תוצאות ביום רביעי, הובילה את הירידות במדד המעו"ף.

מניות סקטור הגז הטבעי, ביניהן דלק אנרגיה , ישראמקו , אבנר ודלק קידוחים , המשיכו לרכז עניין . הבוקר (ב') עלה ברחבי הארץ קמפיין המחאה של "הפורום למען א"י" נגד העלאת תמלוגי הגז. הקמפיין עלה לאחר שהתברר שאשתו של יו"ר הוועדה לקביעת התמלוגים, רות ששינסקי, חברה בקרן החדשה לישראל, ארגון אשר בעצמו פועל למען העלאת התמלוגים, ופרופ' ששינסקי לא דיווח על ניגוד עניינים זה.

מניית גבעות גם היא בלטה בעלייה על רקע ציפיות המשקיעים לקבלת הדו"ח ההנדסי הראשון שיעיד על גודל מאגר הנפט ב"מגד 5" ביום א' הקרוב. באותו יום אמורה גם להתחיל החברה בהפקת נפט בקידוח זה עליו כבר הכריזה כמסחרי. נציין כי יתרות השורט על מניית גבעות עלו בשבוע שחלף ב-12% שהם כ-28 מיליון שקל.

מבין מניות הנדל"ן בלטה בתנודתיות של כ-10% מניית אפריקה אשר התממשה בסיום ב-3.6% לאחר שבתחילת היום התאפיינה בעליות של כ-5% אך מגמה זו התהפכה והמניה עברה לירידות של עד 7%, אך סיימה בירידה מתונה יותר. אתמול דיווחנו כי הרשות לני"ע בודקת את הבונוסים שהחברה מבקשת לשלם לבכיריה. ל"גלובס" נודע כי הרשות, בראשות זוהר גושן, ביקשה מאפריקה, שבשליטת לב לבייב, פרטים נוספים על הליך ההחלטה לחלק בונוס למנהלי החברה בהיקף מצטבר של כ-7 מיליון שקל. ברשות ניירות ערך סירבו אתמול (א') להגיב לידיעה.

גם מניית חברת הנדל"ן המניב גב ים מקבוצת אידיבי ריכזה עניין לאחר שדיווחה הבוקר כי הרווח הנקי ברבעון השני הסתכם ב-26 מיליון שקל לעומת רווח של 21 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד. החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בסך 120 מיליון שקל.

לימור גרובר מפסגות מורידה היום את ההמלצה לטבע - אך עדיין ממליצה על רכישת המניה. בפסגות מורידים את מחיר היעד מ-72 דולר ל-62 דולר, מחיר המגלם תשואה צפויה של 25%. "אין כל וודאות כי טבע תוכל להמשיך ולהציג צמיחה גם בחצי השני של העשור".

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]