הקבלנים מעריכים: יוזמת האוצר תייקר הדירות בכ-60 אלף שקל

האוצר מבקש להעביר הצעת החוק במסגרתה יושתו על הציבור עלויות ההקמה של מבני ציבור ■ תגובת האוצר: "במקרה הטוב מדובר בחוסר הבנה בסיסי ביותר של החקיקה המוצעת ובמקרה הגרוע בהטעיה מכוונת של הציבור"

אחד בפה ואחד בלב? על אף העלייה המתמדת במחירי הדיור ובישראל וחרף התבטאויות חוזרות ונשנות של בכירי ממשלת נתניהו והפיקוח על הבנקים, מחר (ג') יתקיים דיון בוועדת הפנים בכנסת בנושא הצעת החוק להטלת מיסי פיתוח במסגרתה מציעה הממשלה להשית על הציבור את עלויות ההקמה של מבני ציבור.

התאחדות הקבלנים פנתה לוועדת הפנים של הכנסת בקריאה לעצור את כוונת האוצר. לטענתם, הממשלה גם מתנערת מאחריות וגם תביא לעלייה נוספת של עשרות אלפי שקלים במחירי הדירות הגואים בלאו הכי.

"לפני מספר חודשים ניסה משרד האוצר להיראות בעיני כל כזה הפותר את מצוקת הדיור והמחירים בישראל - נדמה כי כעת סבורים בירושלים שהבעיה נפתרה - חבל שלא סיפרו לנו ולציבור על כך", אמר נסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים בהתייחס לכוונת האוצר.

בנוסף מתכוון האוצר לגבות מס נוסף על הקמת מבני ציבור ובגין פיתוח שטחים ציבוריים - הוצאות אשר מומנו עד היום על ידי התקציב הממשלתי לפי תקן ברודט. להערכת התאחדות הקבלנים המהלך יביא לעלייה של כ-64 אלף שקל בממוצע לכל יחידת דיור.

בהתאחדות הקבלנים הביעו פליאה הן על שינוי שיטת המיסוי והוספת המיסוי על מבני הציבור והשטחים הציבוריים שלטענתם תביא לעליית מחירי הדירות, ובעיקר על הדרך בה ניסה האוצר להעביר את הגזרה - כסעיף בתוך חבילת חוק ההסדרים לקראת אישור התקציב המדינה לשנים 2011-2012.

לדברי בובליל "הצעת החוק למעשה פוטרת לחלוטין את חובתה של הממשלה לשאת בנטל מימון צורכי הציבור והיא מעבירה את כל הנטל לידי הציבור עצמו - הדבר דומה לקיצוץ שייעשה בתקציב הביטחון והטלת מס ביטחון במקומו שיועבר ישירות למשרד הביטחון".

בובליל הדגיש כי משמעות המיסוי החדש היא כי גם בנייה פרטית, שיפוץ דירה ורכישת דירה מיד שנייה, תחויב במס. "האוצר עושה כל מאמץ להסתיר מהציבור את השלכות החוק, כולל מאנשים שכבר ביצעו מהלכים לקראת בנייה וקניית קרקע".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "במקרה הטוב מדובר בחוסר הבנה בסיסי ביותר של החקיקה המוצעת ובמקרה הגרוע בהטעיה מכוונת של הציבור". במשרד האוצר מסבירים כי גם כיום גובות הרשויות המקומיות מהקבלנים היטלים בגין פיתוח ציבורי (תשתיות ושטחי ציבור), אולם על פי חוקי העזר העירוניים הנוכחיים הם אינם אחידים, מסורבלים, מפלים ומטעים לא אחת את הציבור. יתרה מכך, כיום אין כל הגבלה על שיעור עדכון של היטלים אלו כך שהרשות המקומית יכולה להעלות אותם באופן דרמטי ללא כל תקרה - כרצונה.

"הצעת החוק המדוברת מסדירה את נושא ההיטלים הללו מפשטת אותם, יוצרת סטנדרטיזציה ויתרה מכך - מגבילה בחוק את היכולת של הרשות המקומית לייקר אותן בלא יותר מ-40% ביחס לסטנדרט הארצי, צעד שמטיב באופן משמעותי עם ציבור רוכשי הדירות". במשרד האוצר הוסיפו כי התאחדות הקבלנים עצמה תמכה בהצעה זו בעבר.

איגוד לשכות המסחר: המהלך עלול לעלות לציבור כ-3.5 מיליארד שקל

איגוד לשכות המסחר טוען לקראת הדיון כי "משרד האוצר מתכנן מחטף בניסיון להעביר חוק פסול ובעייתי". מנתונים שנאספו באיגוד לשכות המסחר עולה כי מסי הפיתוח יעלו לציבור הרחב ולעסקים כ- 3.5 מיליארד שקל ואף יותר.

נשיא אגוד לשכות המסחר, אוריאל לין מסר כי "הצעת החוק שהונחה על שולחן ועדת הפנים ריקה מתוכן. היא לא כוללת את הקריטריונים, הסכומים והתנאים לקביעת המס החדש, והיא משאירה את קביעת המסגרת לוועדה בינמשרדית שתוקם בעתיד. המנגנון המוצע מחייב את הרשות המקומית לגבות מס עירוני חדש על התושבים והמגזר העסקי. ההצעה תאפשר לגבות מסי פיתוח מנכסים קיימים שכבר שולמו בעבורם מסי פיתוח בעבר. קבלנים ידרשו לספוג את עלויות המס החדש או להעלות את מחירי הדירות ותושבי הרשות המקומית ידרשו לממן את פיתוחם של מבני ציבור".

לין ציין "התנהלות חסרת תקדים זו של משרד האוצר אינה תואמת שקיפות הנחוצה בין המגזר העסקי לבין מקבלי ההחלטות. במיוחד נוכח ההשפעה של חוק זה על העלויות המושתות על המגזר העסקי ועל תושבי מדינת ישראל בכלל."