רשות ני"ע חשפה: שורת ליקויים בניהול חשבונות מפוצלים

ממצאים נוספים שהעלתה הביקורת מגלים כי בניגוד לחוק קיימת מעורבות של נושאי משרה בניהול חשבון נוסטרו של מנהל הקרן

רשות ניירות ערך חושפת שורה של ליקויים באופן השימוש שעושים מנהלי קרנות בחשבונות מפוצלים, כך עולה מחוזר שהופץ היום (ב') למנהלי הקרנות ולנאמנים. בין השאר, נמצאה מעורבות של מנהלי השקעות בניהול חשבונות נוסטרו הקשורים למנהלי הקרן, ללא ידיעת דירקטוריון מנהל קרן ומבלי שנקבעו בקרות לכך.

ממצאים נוספים שהעלתה הביקורת מגלים כי בניגוד לחוק קיימת מעורבות של נושאי משרה בניהול חשבון נוסטרו של מנהל הקרן. נמצא פירוט חסר בנוהל המיועד להבטיח ניהול קרנות שבניהול מנהל הקרן תוך מניעת הפליה ביניהן והעדר מדיניות מקום בו מנהל הקרן החליט לוותר על שימוש בחשבון מפוצל. כמו כן, לא נמצאה מדיניות ברורה של אופן השימוש בחשבונות המפצלים ושימוש בהם גם במקום אשר לא קיים יתרון מובהק לאותם חשבונות.

חשבון מפצל הוא פרקטיקה מקובלת בניהול נכסים. מדובר בחשבון מעבר אותו פותח גוף השקעות ואליו ניתנות כל הוראות הרכישה והמכירה של ניירות ערך במהלך יום המסחר עבור כל לקוחותיו. בסוף יום המסחר צריך מנהל ההשקעות, על פי נהלים שקבע, לייחס את הפעולות בחשבון ללקוחות ספציפיים, ובמקרה של קרנות נאמנות לקרנות ספציפיות.

הרשות הורתה לקיים נוהל המיועד להבטיח ניהול הקרנות שבניהול מנהל הקרן תוך מניעת הפליה ביניהן, במסגרתו, תקבע מדיניות של שימוש בחשבונות המפצלים, לרבות הגבלת אופן השימוש למצבים המעניקים יתרון למנהל הקרן כתוצאה מהשימוש במפצל, על מנת לצמצם את הסיכונים.

במסגרת הנוהל, על הדירקטוריון לדאוג שיוקמו אמצעי בקרה מתאימים, כמו עיתוי ואופן ביצוע הפיצולים בפועל, תיעוד להחלטות הפיצול ושמירותו, תיאום בין החלטות הפיצול לבין הפיצולים בפועל, בקרה אחר איפוס חשבונות מפצלים, אופן ביצוע בקרה תוך מגבלות השקעה, קביעת שערים לביצוע פיצולים ואופן פיצול רווחים שנצברו בחשבון מפצל.

הרשות קבעה עוד כי יש לבחון בקפידה, לנמק ולתעד האם יש להתיר למי שמעורב בניהול חשבונות נוסטרו של חברות הקשורות למנהל הקרן, להיות מעורב גם בניהול ההשקעות של הקרנות שבניהולו. אם ימצא שיש לאשר זאת, ולצורך מניעת ניגוד עניינים, יש לבדוק האם ניתן להתנות זאת במגבלות שיחולו על ניהול הנוסטרו ועל מודל התגמול של הפקת רווחים בחשבון הנוסטרו.