לנדאו יישר קו עם נובל אנרג'י: הגז מ"תמר" יזרום דרך אשדוד

בישיבה ביניהם סוכם גם להמשיך בקידום התוכנית להקמת המתקן היבשתי, כדי שיוכל לשמש בעתיד לקבלת גז מפרוספקט "לווייתן" או מתגליות אחרות

שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, אישר באופן עקרוני את תוכניתה של נובל אנרג'י להזרים את הגז מתגלית "תמר" לישראל דרך אשדוד, למרות הסתייגות דרגים מקצועיים במשרד. משמעות ההחלטה היא נסיגה מהתוכנית להקים מתקן יבשתי בעבור הגז מתמר. קודם לכן העריכו שהשימוש בחלופת ים תטיס יהיה פתרון ארעי - עד להקמת המתקן.

לטענת הדרגים המקצועיים, הסתמכות על נקודת כניסה אחת בלבד לגז הטבעי תהיה בעייתית מבחינה אסטרטגית, אלא שהעיכובים באישור נקודת הכניסה הצפונית הביאו את לנדאו למסקנה כי אין מנוס מאישור ההזרמה דרך התשתית הקיימת. מקור ממשלתי אמר ל"גלובס" כי החלטתו של לנדאו מבטאת "איזון בין השיקולים של אמינות האספקה ומועד הגעת הגז, הנחוץ מאוד למשק הישראלי".

את תוכנית חיבור הגז מתמר למתקני ים תטיס הציג ללנדאו מנכ"ל נובל אנרג'י בביקורו בישראל בשבוע שעבר. היתרון הגדול בחלופה שמציעה נובל הוא שניתן לבצע אותה במהירות, וללא צורך בקבלת אישור גופי התכנון. גופים אלה מעכבים את אישור התוכנית להקמת מתקן קבלה יבשתי בצפון הארץ לקליטת הגז מתמר, בשל התנגדויות ארגונים סביבתיים ורשויות מקומיות שהמתקן עלול להיבנות בשטחן. לעומת זאת, חוקי התכנון אינם חלים על האסדה של ים תטיס, מכיוון שהיא נמצאת מחוץ למים הטריטוריאליים של מדינת ישראל.

"המדינה הפסידה"

על-פי התוכנית יחובר מאגר "תמר" לאסדה הימית של ים תטיס במאגר "מארי B" מול חופי אשקלון, בצנרת באורך 110 קילומטר שתונח על קרקעית הים. נוסף על כך תשדרג נובל את הקו הקיים, המזרים את הגז מהאסדה הימית למתקן הקבלה באשדוד. השדרוג יאפשר להגדיל את קיבולת הצנרת, המסוגלת להזרים כיום 6 מיליארד מ"ק (BCM) בשנה, עד ל-8.5-10 BCM.

התוכנית של נובל לא אושרה עדיין על ידי שותפותיה לקידוח תמר - קבוצת דלק , ישראמקו ודור-גז - בין היתר משום שעדיין לא התקבלו אישורי רשות הגז להגדלת הקיבולת של הצנרת לאשדוד. ים תטיס היא שותפות בבעלות נובל (47%), דלק קידוחים (25.5%), אבנר (23%) ודלק השקעות (4.5%).

בישיבה עם מנכ"ל נובל סוכם להמשיך בקידום התכנית להקמת המתקן היבשתי כדי שיוכל לשמש בעתיד לקבלת גז שיופק מפרוספקט "לווייתן" או מתגליות עתידיות אחרות.

בסקטור האנרגיה העריכו כי אישור החלופה של ים תטיס יאפשר לנובל להשלים את תוכנית הפיתוח של תמר במועד שהתחייבה לו - סוף 2012, וללא הוצאות נוספות מעבר לאומדן המקורי, של 2.8 מיליארד דולר. לדברי האנליסט ירון זר, "נובל והשותפות מתמר הן המרוויחות מההחלטה, בה בשעה שהמדינה הפסידה את נקודת הכניסה הצפונית שאותה היה היזם אמור להקים". בלשכת השר לנדאו סירבו להגיב לידיעה.