לידיעת אלי ישי: רשות ההגירה בארה"ב לא מגרשת ילדי מהגרים

המדיניות הפדרלית: מקדישים משאבים לגירוש מהגרים ללא ניירות שהסתבכו עם החוק ■ מבטלים גירוש של תלמידים שנכנסו לארה"ב כילדים באופן בלתי חוקי ■ תלמידים שנכנסו לפני שמלאו להם 16 לא יגורשו

ארה"ב נוקטת מדיניות יד קשוחה כלפי מהגרים שנכנסו לארה"ב ללא אשרות: פשיטות על מפעלים שחשודים בהעסקת עובדים ללא היתרי עבודה; זירוז הליכים נגד "בלתי חוקיים" שהסתבכו בפלילים ומאמץ לסתום פרצות לאורך הגבול עם מקסיקו. למעשה, ממשל אובמה רשם שיא במספר המהגרים נטולי ניירות שגורשו לאחר שנמצאו אשמים אפילו בביצוע העבירות הקלות ביותר.

אבל הממשל נוקט מדיניות מקלה, אם לא רחומה, כלפי קבוצה אחת של מהגרים נטולי ניירות: תלמידים שנכנסו לארה"ב ללא אשרות בהיותם ילדים.

פעם אחר פעם, מחליטות רשויות ההגירה להשעות או לבטל הליכי גירוש נגד תלמידים שזוהו ע"י סוכנים פדרליים כמהגרים בלתי חוקיים, לפי תחקיר שמתפרסם היום (ב') ב"ניו יורק טיימס". אם תלמידים כאלה נעצרו ונכלאו באתרי מעצר, הם שוחררו, לדברי עורכי-דין שמתמחים בדיני הגירה ופעילים למען המהגרים.

יתר על כן, הרשויות נמנעות מייזום הליכי גירוש נגד סטודנטים שהצהירו בגלוי על מעמדם כמהגרים בלתי חוקיים בעצרות ובהפגנות נגד מדיניות ההגירה של הממשל, לפי ה"טיימס".

הצעת חוק שעוברת עתה בצנרת הקונגרס קובעת, שתלמידים נטולי ניירות, שסיימו לימודים בבית-ספר תיכון בארה"ב, לא יגורשו אם הם נכנסו למדינה לפני שמלאו להם 16. תלמידים כאלה הם חלק מקבוצה של כ-700 אלף מהגרים בלתי חוקיים, רובם צעירים, שהמחוקקים רוצים לפתוח לפניהם את שערי אמריקה, מסיבות הומניטריות או משיקולים של טובת הכלל.

פקידים במשרד לביטחון פנים, שמופקד על המאמצים למנוע הגירה בלתי חוקית, אמרו ל"טיימס" כי המשרד לא קיבל שום החלטה פורמלית להימנע מגירוש תלמידים בלתי חוקיים. אבל הפקידים מציינים, שיש להם קדימויות בוערות יותר מאשר גירוש ילדים.

"בעולם שמאופיין במשאבים מוגבלים, אנו מעדיפים למקד את המאמצים שלנו במהגרים בלתי חוקיים שמבצעים פשעים ולא באנשים שהגיעו לכאן כילדים ובילו בארה"ב את רוב חייהם", אמר לעיתון ג'ון מורטון, ראש הרשות לאכיפת חוקי הגירה ומכס.

יש רפובליקנים שמותחים ביקורת על מדיניות זו. הם טוענים, שצריך לגרש מארה"ב את כל המהגרים נטולי הנייירות. "נראה שהממשל מעוניין לבחור אלו חוקים לאכוף ואלה חוקים לא", אמר ציר בית-הנבחרים בריאן בילבריי, רפובליקן מקליפורניה. "הממשל מנסה לחוקק חוקים בבית הלבן".

סוגיית מעמדם של תלמידים בלתי חוקיים בארה"ב נעשתה עתה דוחקת יותר על רקע המספר ההולך וגדל של הפגנות שעורכים מהגרים צעירים, נטולי ניירות. הם תובעים להחיש את קבלת החוק שיסלול לפניהם דרך לקבל אזרחות אמריקנית, בסופו של דבר. המחוקקים שיזמו את הצעת החוק פנו לממשל בדרישה להפסיק מעצרי תלמידים - וכך אמנם קורה בפועל - אך רוב המכריע של המחוקקים הרפובליקניים מתנגדים לכל צעד שעלול להחליש, לדעתם, את מאמצי האכיפה של חוקי ההגירה.

מסמך פנימי של המשרד לביטחון פנים, שהודלף לידיו של מחוקק רפובליקני, חשף שפקידים במשרד דנו בדרכים כיצד להעניק מעמד חוקי לקבוצות מסוימות של מהגרים בלתי חוקיים, לרבות השעייית הליכי הגירה נגד תלמידים, בלי ליידע את הקונגרס. זה, כמובן, עורר את זעמם של המחוקקים הרפובליקניים.

לפי ה"טיימס", החליט הבית הלבן לתמוך במעבר מהיר של החוק שייטיב עם 700 אלף מהגרים נטולי ניירות, לרבות תלמידים, במקום לקדם מוראטוריום זמני על הגליית התלמידים