ממה הוא חושש? וורן באפט מקטין ההחזקה באג"ח לטווח ארוך

‎‎אנליסט: "ייתכן שזה סימן שבאפט מעריך שהריבית תתחיל לעלות - אולי מוקדם מהצפי"‏

‎‎וורן באפט קיצר את משך החיים של האג"ח שמחזיקה ברקשייר האתאוויי , לאחר שהזהיר שמימון גירעוני יאיץ את האינפלציה.

נכון ל-30 ביוני, חל מועד פדיונן של 21% מהאחזקות, כולל אג"ח ממשלתיות, אג"ח מוניציפליות, ניירות ערך של ממשלות זרות ואג"ח קונצרניות, בעוד שנה או פחות משנה. כך עולה ממסמכים שהגישה ברקשייר, הפועלת מאומהה, נברסקה, ב-6 באוגוסט לרשות ניירות הערך של ארה"ב (‏SEC‏). ב-31 היוו אג"ח שמועד פדיונן חל תוך שנה או פחות 18% בלבד מהאחזקות, ובסוף הרבעון השני אשתקד 16%.

‏"ייתכן שזה סימן שבאפט מעריך שהריבית תתחיל לעלות - אולי מוקדם מהצפי על פי הדעה הרווחת", אמר מאייר שילדס, אנליסט בסטיפל ניקולאוס ושות' בבולטימור, שפרסם המלצת 'מכירה' למניית ברקשייר.

‎‎האינפלציה בשפל

‏‎‎האינפלציה צנחה לרמה הנמוכה ביותר ב-44 השנים האחרונות, לאחר שתוך שנתיים הגדיל הבנק המרכזי של ארה"ב את מאזנו ביותר מ-100% ל-2.33 טריליון דולר, במטרה לחלץ את הכלכלה מהמיתון. נתוני התעסוקה בארה"ב שהתפרסמו בשבוע שעבר הראו כי ביולי ירד מספר העובדים החדשים ששכרו החברות, ובתגובה נפלה התשואה על האג"ח הממשלתיות לשנתיים לשפל. ביל גרוס, מייסד פימקו, ייעץ למשקיעים לרכוש אג"ח ארוכות יותר.

אשתקד קרא באפט בן ה-79 לקונגרס לנקוט צעדים נגד האינפלציה במקביל להתחדשות צמיחתה של כלכלת ארה"ב. במאמר שפרסם ב"ניו יורק טיימס" באוגוסט 2009, טען באפט, המכהן כמנכ"ל ברקשייר, שהממשלה צריכה להתמודד עם "התרופה המוניטרית" שהוזרמה למערכת הפיננסית בעקבות המשבר שפרץ ב-2008.

‏"ממשלת ארה"ב מזרימה לכלכלה חומר שעלול להיות מסוכן: פליטות השטר הירקרק", כתב באפט. "אין ספק שפליטות בלתי מרוסנות של השטר הירקרק ימוססו את כוח הקנייה של המטבע שלנו".

‏‎‎ההון האישי השלישי בגודלו בעולם

‏‎‎באפט צבר את ההון האישי השלישי בגודלו בעולם באמצעות עשרות שנים של רכישות מניות והשתלטויות. ברקשייר מחזיקה בתיק ניירות ערך בעלי הכנסה קבועה ששוויו נאמד ב-32 מיליארד דולר כדי לכסות תביעות ביטוחיות בגין נזרי סערות ותאונות דרכים ביחידות הביטוח שלה, כולל גייקו וג'נרל רה.

נכון ל-30 ביוני, גדלו ברבעון אחזקותיה של ברקשייר באג"ח שמועד פדיונן יחול בעוד שנה או פחות ב-8.5% ל-6.08 מיליארד דולר על בסיס עלות מופחתת. אחזקות האג"ח שמועד פדיונן יחול בעוד יותר משנה התכווצו ברבעון ב-8.6% ל-22.7 מיליארד דולר. בכל אחד משלושת הרבעונים האחרונים נרשמה עלייה באחזקות האג"ח שמועד פדיונן יחול בעוד שנה או פחות, ובמקביל נרשמה ירידה באחזקות האג"ח שמועד פדיונן יחול בעוד יותר משנה.

נכון ל-30 ביוני נאמד שווי תיק ניירות הערך בעלי ההכנסה הקבועה של ברקשייר ב-32.1 מיליארד דולר, לעומת 35.1 מיליארד דולר באותו התאריך אשתקד. אחזקות האג"ח הממשלתיות הזרות ירדו באותה התקופה ב-7.7% ל-10.2 מיליארד דולר, ואחזקות האג"ח הקונצרניות נפלו ב-3.9% ל-12.7 מיליארד דולר. ההשקעות באג"ח של ממשלת ארה"ב ושל גופים ממשלתיים התכווצו ב-7.3% ל-2.25 מיליארד דולר.

נכון ל-30 ביוני, עמד שווי השוק של אחזקות המניות של ברקשייר, ובראשן קוקה קולה, וולס פארגו ואמריקן אקספרס, על 54.7 מיליארד דולר. כמות המזומנים של החברה הסתכמה ב-28 מיליארד דולר. ‏‎‎‏