צריך למחוק אותה מהמסחר

טל רז תימרן ככול יכולתו, אבל עם משקולת בכובד 50 מיליון ש' הוצאות מימון, קשה להרוויח

שנה קשה מאוד עברה על מנכ"ל כלל פיננסים , טל רז. שינוי DNA של חברה תוך הקניית תרבות ארגונית חדשה היא משימה סיזיפית, בייחוד כאשר בדרך היה עליו להתמודד עם החלפת שדרת הניהול וקיצוץ בהוצאות בשוק תחרותי מאוד. הדרך עוד ארוכה מאוד, אבל רז, שהגיע מסלקום, הוכיח בתפקיד המנכ"ל הראשון שלו, שיש לו מה שצריך. הוא התגבר על הלם התרבות, הוכיח מנהיגות ויכולות, והראה במעשיו מדוע נוחי דנקנר, בעל השליטה, הטיל דווקא עליו את משימת השיקום של כלל פיננסים (תמורת שכר לא מבוטל שעלותו עמדה אשתקד על כ-100 אלף שקל לחודש).

הצעד הבא, המתבקש, הוא מחיקה מהמסחר של כלל פיננסים. בשל חשיפת הנתונים של ביצועי החברה לעיני המתחרים, הוויה דולורוזה בפרסום הדו"חות, ולא פחות חשוב - בעיית המימון.

כמו גופים אחרים שרכשו קרנות נאמנות, גם כלל ביטוח מימנה את הרכישה בחוב. אבל בניגוד לחברות ביטוח אחרות שנטלו את החוב על עצמן, כלל ביטוח גלגלה את החוב על כלל פיננסים ומרגע ההנפקה הפכו הוצאות המימון למשקולת כבדה על רגליה.

רז תימרן כמיטב יכולתו, אבל גם אם יהיה המנהל המוצלח ביותר - כשהוצאות המימון הן 50 מיליון שקל בשנה, קשה, כמעט בלתי אפשרי, להניב רווח סביר.

ההפרדה מכלל ביטוח גם מונעת מרז לנצל את היכולות הטמונות בחברה האם: משימוש בסוכני הביטוח ועד מכירה צולבת ותשתיות. כך מוגבלת כלל פיננסים בפעילויות בשל היותה חלק מקונצרן מאי.די.בי, ומאידך היא אינה מנצלת את הכוח של כלל ביטוח לטובתה.

הצעת רכש לכלל פיננסים שבעקבותיה היא הצעד המתבקש. מחיקה ממסחר תאפשר לכלל ביטוח למשוך את החוב למעלה - לאגף החיסכון ארוך הטווח של כלל ביטוח - להקצות את משאביו לטובת הגדלת נכסי כלל פיננסים, ולמקד את תשומת הלב הניהולית של רז בצמיחה.

עלות הקיפול פנימה זניחה לכלל ביטוח - כלל פיננסים נסחרת בשוק לפי שווי 289 מיליון שקל, ושווי החזקות הציבור הוא 55 מיליון שקל. גם הצעת רכש נדיבה בגובה 40% מעל המחיר בשוק תחייב את כלל ביטוח להשקיע 70 מיליון שקל בסה"כ - לא סכום שחברת ביטוח גדולה צריכה להיות מוטרדת בגינו.

אבל את ההחלטות לא מקבל טל רז, הן גם לא מתקבלות בכלל ביטוח, אלא למעלה באי.די.בי. והקונצרן של נוחי דנקנר עסוק עכשיו בניסיונות למכור את כלל ביטוח, לא בהצעת רכש לחברה הנכדה.