חגיגה בחברת החשמל: ראשי הוועד במגעים להטבות אישיות

הנהלת החברה מציעה מסלול קידום חדש בחברה, שבו הטבות השכר והתנאים הולכים ומשתפרים ככל שהעובד מכהן בוועד זמן רב יותר ■ יו"ר הוועד הארצי מיקו צרפתי פועל להבטיח לעצמו מעמד-על של "סניור", שמשמעותו תוספת מיוחדת של 10% לתנאי שכרו

בתחילת השבוע קיבלו חברי המזכירות הארצית של ועד עובדי חברת החשמל החלטה היסטורית: ברוב קולות הם אישרו להוציא מהחברה תחנות כוח ויחידות מינהלתיות שבהן מועסקים קרוב ל-400 עובדים.

חברי המזכירות לא גילו כי ימים ספורים לפני ההצבעה הגורלית הם קיבלו מהנהלת החברה הצעה מפתה, הכוללת משרה ניהולית, תוספת לשכר והטבות שכר מפליגות. בדיקת "גלובס" מעלה כי הנהלת החברה מציעה למעשה מסלול קידום חדש בחברה: קריירה בוועד העובדים. מסקנה זו עולה מכך שהטבות השכר והתנאים שמציעה ההנהלה לחברי הוועד הולכים ומשתפרים ככל שהעובד מכהן בוועד זמן רב יותר או בתפקיד בכיר יותר.

החלטות חשובות

המשא ומתן בין הוועד להנהלה מתנהל זה כשנה, מבלי שפרטיו נחשפו או דווחו לעובדי החברה. בחודשים האחרונים מתנהל המשא ומתן במקביל לדיונים על הרפורמה בחברת החשמל. במסגרת דיונים אלה אמורים חברי המזכירות הארצית לקבל החלטות בעלות משמעות גורלית מבחינת עובדי החברה, ובהן החלטות על הסדרי פרישה מרצון לכ-1,500 עובדים וההחלטה אם להתיר "גמישות ניהולית" שמשמעותה ויתור של הוועד על סמכות הווטו שיש לו למנוע פיטורי עובדים על ידי ההנהלה.

ההטבות נחשפו אתמול במסגרת עצומה שהפיץ לעובדי החברה ועד חטיבת המהנדסים במרחב הצפון שהצביע נגד ההחלטה על פיצול תחנות הכוח של החברה. ראשי ועד המהנדסים זכאים להטבות בעצמם, אך החליטו לחשוף אותן, לדבריהם במטרה להסביר לעובדים "מה מביא חבר ועד ארצית לשכוח את בוחריו ולהצביע בעד הצעה שפירושה פגיעה בציבור העובדים".

על פי התנאים המפורטים בעצומה יקבל כל עובד שייבחר למזכירות הארצית באופן אוטומטי מעמד של סגן מנהל מחלקה ויהיה זכאי לרכב ולטלפון נייד על פי אותם תנאים של מנהל מחלקה. לאחר קדנציה בת שלוש שנות חברות במזכירות הארצית, "יקודם" העובד לתפקיד של סגן מנהל מחלקה בכיר ובמידה וייבחר לקדנציה שלישית יקבל תנאים השווים לאלה של מנהל מחלקה (ראה טבלה). הכלל בחברת החשמל קובע כי משרות הניהול בחברה נקבעות במכרז. המזכירות הארצית של הוועד מונה 22 חברים שאינם נבחרים ישירות על ידי עובדי החברה אלא מתמנים בהמלצת יו"ר המזכירות.

"דרך חדשה להתקדם בחברה"

המגבלות של ותק אינן חלות על יו"ר המזכירות הארצית ושני סגניו - הם יקבלו באופן מיידי את ההטבות המקסימליות, הכוללות היתר להקדיש את מלוא שעות עבודתם רק לפעילות בוועד, רכב של סגן מנהל אגף ושימוש בטלפון נייד ללא הגבלה. יו"ר הוועד הארצי, מיקו צרפתי, פועל על פי העצומה להבטיח לעצמו מעמד-על של "סניור", שמשמעותו תוספת מיוחדת של 10% לתנאי שכרו.

"הנה לכם דרך חדשה להתקדם בחברה", כותבים חברי ועד המהנדסים, "אתה יכול להיות ללא כישורים מקצועיים או ניהוליים, מספיק שנבחרת לוועד הארצי ומיד קיבלת את הבונוס".

יו"ר הוועד הארצי צרפתי סירב להגיב לפניית "גלובס". חברים בוועד הארצי אמרו ל"גלובס" כי המשא ומתן נמצא "ברמה של דיונים והצעות ולא סיכומים" וכי "טיוטה אחרונה התקבלה לפני ימים ספורים ותועלה בקרוב לדיון במזכירות הארצית".

לדברי אותם גורמים, המניע ליוזמה הוא "לא רצון לצ'פר אלא רצון לסדר. מדובר בבקשה של ההנהלה להסדיר את שעות העבודה של חברי הוועד, כדי למנוע מצב בעייתי מבחינה ציבורית שאתה עובד עבור הוועד אבל רושם שעבדת על נושא שקשור בעבודה המקצועית". מהנהלת חברה החשמל נמסר בתגובה: "הנהלת החברה זה זמן מה מקיימת מגעים להסדרת הנושא. לכשיגובש סיכום הוא יובא להכרעת המנכ"ל".

22
 22