יבואניות הרכב מממשות את האיום ונכנסות לתחום היבוא האישי

יבואנית מרצדס הפתיעה השבוע כשהודיעה על כניסתה לתחום היבוא האישי ■ מה מסתתר מאחורי זה? שתי תיאוריות על הפרק ■ האם זה יוביל למכוניות ביבוא אישי עם אחריות יבואן?

השבוע הפתיעה "כלמוביל", יבואנית מרצדס, כשהודיעה על כוונתה להתחיל בפעילות יבוא אישי של כלי רכב משומשים, שיגיעו הישר מהיצרן. הקבוצה אף הגדילה ופירטה את המבנה הארגוני במסגרתו בכוונתה לבצע את הפעילות.

על פני השטח, נראה כי מדובר בפעילות צפויה ומתבקשת, בנוסח "אמרנו לכם". יבואני הרכב, ובמיוחד אלה שפעילים בשוק היוקרה, "הזהירו" לא פעם כי ביכולתם לבצע את מה שמבצעים "יועצי" היבוא האישי וביעילות רבה יותר, בזכות קשריהם בשוק הרכב הזר וניסיונם בהליכי היבוא. לפיכך, אפשר לראות בפעילות החדשה את מימוש ה"איום".

תיאוריה 1: אתגר למשרד התחבורה

כשיורדים לעומק ההצהרה מגלים שרב בה הנסתר על הגלוי.

בתור התחלה, לפחות בפעם האחרונה שבדקנו, יבוא אישי מסחרי ומוסדר למכירת רכב הוא עדיין בגדר פעילות שאסורה עפ"י החוק. אם הייתה דרך חוקית לעשות זאת, קרוב לוודאי שכל אותן חברות "ייעוץ" שפעילות בארץ היו מייבאות ומשווקות רכבי יבוא אישי באופן גלוי, ולא פועלות תחת הגדרות אפורות ומשחקי חתול ועכבר עם הרשויות.

נציין, כי כלמוביל לא מכנה את הפעילות החדשה "יבוא מקביל", קרי יבוא כמויות מסחריות של כלי רכב חדשים מדילרים שאינם קשורים ישירות ליצרנים. פעילות כזו היא חוקית למהדרין החל מהשנה, אך היא הייתה מעמידה את היבואן בקונפליקט ישיר עם היצרן שלו.

לפיכך, ייתכן שמטרת ההצהרה היא לקרוא תיגר על הרשות הממונה על אכיפת חוק היבוא האישי, משרד התחבורה, בנוסח "לא תוכלו לסגור אותנו, אבל גם תוכלו להמשיך להעלים עין מכל היבואנים האפורים שעוסקים ביבוא אישי מסחרי כמעט בגלוי". קריאת תיגר זו עלולה לאלץ את משרד התחבורה לבצע צעדי אכיפה דרסטיים הרבה יותר ממה שהוא רוצה לעשות באמת.

תיאוריה 2: מחירון לרשות המסים

התיאוריה השנייה גורסת שהצעד מכוון כלפי רשות אכיפה אחרת, רשות המסים. נכון להיום, הבעיה המרכזית של כלמוביל עם היבוא האישי אינה התחרות מול היבואנים האישיים. מרצדס היא דווקא אחת החברות הליברליות ביותר ביבוא הסדיר, והיא מאפשרת כיום ללקוחותיה להזמין כמעט כל דגם שבו ירצו, כולל גרסאות אקזוטיות של כ-2 מיליון שקל.

בפעם האחרונה שבדקנו, גם לא היה קיים מחסור מקומי כלשהו במכוניות מרצדס משומשות במגרשי הטרייד-אין או בלוחות המודעות. למרצדס יש מחזור מכירות גבוה ופעילות הטרייד-אין של כלמוביל מגלגלת מאות מכוניות מרצדס בשנה גם בלי סיוע ממקורות חו"ל.

הבעיה של מרצדס היא מחירי היבוא האישי הנמוכים שמוצהרים ע"י היבואנים האישיים בארץ ומשמשים לחישוב המיסוי שלהם. לטענתה, הדרך היחידה להשיג מחירים נמוכים כאלה היא באמצעות תרגילים.

מבלי להיכנס לסוגיות של תכנון מס, אין ספק שהבונוס העיקרי של פעילות יבוא אישי מאורגנת של כלמוביל, מצומצמת ככל שתהיה, היא ביצירת מעין בסיס וירטואלי של "מחירי יבוא אישי אמיתיים", שיכולים להוות נקודת ייחוס לאנשי המכס לצורך הכרת או דחיית חשבוניות הרכישה של מכוניות דומות וחישוב המס עליהן.

בשורה התחתונה, לקוחות שחולמים על עסקה אידיאלית כמעט, מרצדס חדשה ב"מחירי חצי חינם" נוסח היבוא האישי אבל עם אחריות, טרייד-אין, פינוק ושירות מלא של היבואן, יוכלו כנראה להמשיך לחלום.

*מכלמוביל נמסר בתגובה, כי הפעילות בתחום היבוא האישי נובעת ממניעים מסחריים בלבד, במטרה להרחיב את סל המוצרים ללקוח. החברה תעמוד בכל דרישות החוק הקיימות בנושא היבוא האישי.