משבר באירופה? הייצוא עלה ב-6% ביולי בהובלת קטר ההיי-טק

הלמ"ס: סך יצוא הסחורות עלה ביולי ל-3.79 מיליארד דולר ■ יבוא הסחורות עלה ב-5.8% ל-4.36 מיליארד דולר ■ שלמה מעוז: "ברבעון האחרון של השנה נראה את ההאטה כאן בישראל"

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פירסמה היום (ה') את נתוני סחר החוץ של ישראל בחודשים מאי עד יולי, מהם עולה כי למרות החששות מהאטה בהתאוששות הכלכלה הגלובלית בעקבות המשבר באירופה, ולמרות החששות מהשפעת גורמים פוליטיים על היצוא של ישראל, נרשמה בחודשים האלו וביולי בפרט צמיחה ביצוא הישראלי.

כלכלת ישראל, כידוע, היא מוטת יצוא, והתחום הבולט שרשם צמיחה הוא ענף ההיי-טק, המהווה 49% מכלל היצוא התעשייתי. היצוא של טכנולוגיה עילית הסתכם ביולי ב-1.97 מיליארד שקל, עלייה של 5.7% לעומת הנתונים של חודש יוני. בשלושת החודשים מאי-יולי יצוא ההיי-טק עלה ב-51% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 39.4% בחודשים ינואר עד אפריל.

יצוין, כי בנק ישראל הביע חשש מספר פעמים בחודשים האחרונים מפני פגיעה בייצוא עקב משבר החובות באירופה. בהודעת הריבית האחרונה ציין הבנק, כי "מתרבים הסימנים המצביעים על האטה בקצב התאוששות הכלכלה העולמית" וכן ציין את ה"קיפאון בהיקף הייצוא ברבעון השני".

לפי נתונים מנוכי עונתיות נרשמה בחודש יולי עלייה בסך יצוא הסחורות ל-3.79 מיליארד דולר, לעומת 3.6 מיליארד דולר בחודש הקודם - עלייה של 5.2%. כ-83% מסך יצוא הסחורות היה יצוא תעשייתי, 16% יצוא יהלומים, ו-1% יצוא חקלאי.

סך יבוא הסחורות הסתכם ביולי ב-4.36 מיליארד דולר, לעומת 4.12 מיליארד דולר בחודש יוני - עלייה של .5.8%. כ-37% מסך היבוא היה של חומרי גלם, 15% יבוא מוצרי צריכה , 14% מכונות וכלי תחבורה יבשתיים, ו-34% יבוא יהלומים, חומרי אנרגיה, אוניות ומטוסים.

"ההיי-טק הוא תנודתי מטבעו ואין לראות בעלייה ביצוא כשינוי מגמה", אמר ל"גלובס", שלמה מעוז, הכלכלן הראשי באקסלנס נשואה. "בד"כ לוקח פרק זמן של מספר חודשים עד שהבעיות בחו"ל ישפיעו על הייצוא הישראלי ועל המשק כאן. להערכתי, ברבעון האחרון של השנה נראה את ההאטה כאן בישראל".