ביטול ההפרדה המבנית בבזק וב-HOT - לא בשנה הקרובה

הסוגיה לפיה בעלת התשתית תקים חברה-בת נפרדת על מנת להיות ספקית אינטרנט, היא אחד הנושאים המרכזיים שאותם יבחן משרד התקשורת לאחר שיסיים את הטיפול בהפחתת תעריפי קישורי הגומלין בסלולר

סוגיית ההפרדה המבנית (בעלת התשתית תקים חברה-בת נפרדת על מנת להיות ספקית אינטרנט) בבזק וב-HOT היא אחד הנושאים המרכזיים שאותם יבחן משרד התקשורת לאחר שיסיים את הטיפול בסוגיות כגון הפחתת תעריפי קישורי הגומלין בסלולר.

ביטול ההפרדה המבנית נמצא על סדר היום כבר שנים, אך בעצימות נמוכה. נוכח המטלות שבהן עוסק המשרד כיום, הסיכוי שתתקבל החלטה בנושא כה מהותי השנה היא כמעט אפסית, וכך גם לגבי שנה הבאה. עם זאת, הנושא עלה על ידי ספקיות האינטרנט בוועדת חייק. חברת 013 נטוויז'ן למשל טענה כי מבחינתה אין כל חשיבות להפרדה המבנית, אם יונהג בישראל שוק סיטונאי אפקטיבי - שוק שיאפשר לספקיות האינטרנט לקנות שירותי גישה מבזק ומהוט במחירים מוזלים שיהיו בפיקוח של משרד התקשורת.

הפוך מהסלולר

על פי הערכות, ועדת חייק לא תסיים את עבודתה בחצי השנה הקרובה, וכשתסיים ועד שיונהג שוק כזה יעבור זמן רב. ההפרדה המבנית כפי שהיא קיימת כיום יצרה מהפכה אמיתית בשוק התקשורת בישראל בסוף שנות ה-90 והביאה לקידום ענף האינטרנט בצורה חסרת תקדים. עיקר המהפכה הוא ביטול השליטה של בעלי התשתיות באספקת הגישה לרשת, ומכאן גם בשליטה בתכנים. בשוק הסלולר המצב הפוך - משמע כל בעיה בעולם התוכן הסלולרי נוגעת לשליטה של חברות הסלולר, שאינן מאפשרות לספקים חיצוניים לספק שירותי תוכן על גבי הרשתות שלהן.