"לחץ מזומנים משמעותי" בקומברס: החברה מתכננת סבב נוסף של פיטורי עובדים ומכירת נכסים

המנכ"ל אנדרה דהן במכתב לעובדים: "תזרים המזומנים השלילי של קומברס, יחד עם ההוצאות הצפויות בהכנסת הדו"חות הכספיים המלאים של השנים הקודמות, הביאו ללחץ מזומנים משמעותי" ■ קופת המזומנים הצטמקה ב-27% ל-327 מיליון דולר בחצי השנה האחרונה

קומברס מתכננת סבב נוסף של פיטורי עובדים במסגרת מהלך קיצוצי הוצאות שדורשת ההנהלה, ובמקביל שכרה החברה את בנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס על מנת לבחון חלופות שונות לגיוס הון בשל "לחץ מזומנים". כך עולה ממכתב ששיגר אתמול (ה') מנכ"ל החברה אנדרה דהן לעובדיו.

המכתב צורף לדו"ח שהוציאה אמש קומברס ל-SEC (רשות ני"ע בארה"ב) ובו נתונים כספיים חלקיים למחצית הראשונה של שנת הכספים שהסתיימה ביולי. החברה הדגישה בעיקר את הירידה בצבר ההזמנות במחצית הראשונה, אך היא צופה עלייה בצבר במחצית השנה השנייה (השנה הפיסקאלית של קומברס מסתיימת ב-31 בינואר 2011). קומברס עוסקת בפיתוח תוכנות למפעילות תקשורת.

נכון לסוף הרבעון הפיסקאלי שהסתיים ב-31 ביולי, בקופת המזומנים של קומברס שכבו 327 מיליון דולר, ירידה של 12% לעומת 371 מיליון דולר ששכבו בקופת החברה בסוף אפריל. במילים אחרות, קומברס "שרפה" 44 מיליון דולר ברבעון. יתרה מזאת - בסוף ינואר הו ברשות החברה 448 מיליון דולר, כך שבתוך חצי שנה הצטמקה קופת המזומנים ב-27%. 194 מיליון דולר מתוך המזומנים שנותרו לקומברס בסוף יולי מושקעים ב-ARS (ני"ע בעלי ריבית משנתה הנקבעת במכרז).

אז מה גרם לשריפת המזומנים ברבעון החולף? ראשית, קומברס הוציאה 39 מיליון דולר במסגרת עבודתה לתקן לאחור את הדו"חות הכספיים שלה משנת 2005; כמו כן, החברה שילמה 17.7 מיליון דולר כדי להסדיר תביעות נגזרות שהוגשו על ידי משקיעים בשל פרשת הבקדייטינג; וכן הוציאה החברה 2.5 מיליון דולר לביצוע שינויים מבניים, כולל לתוכניות פיטורי עובדים.

דהן: "זמנים מאתגרים"

במכתבו מציין דהן כי שלב הקיצוצים בהוצאות התפעוליות יימשך 12-18 חודשים ומודה כי "אלו זמנים מאתגרים". לאחר גלי פיטורים של מאות עובדים, קומברס לא תסתפק הפעם רק בקיצוץ במצבת כוח העובדים שלה, אלא גם תמכור נכסים. החברה מעריכה כי הקיצוצים יביאו לחיסכון של 45 מיליון דולר והיא צופה שעד סוף אפריל 2011 קופת המזומנים שלה תתפח ל-100 מיליון דולר.

"אלה צעדים קשים אך הכרחיים", כתב דהן לעובדים. "חשוב מאוד שנשיג תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת. חשוב מאוד שנתמוך בצעדים הללו כצוות מאוחד ושנצא מחוזקים מכך. אני מפציר בכם להיות אחראים ולשרת את הלקוחות".

דהן הזכיר גם את תזרים המזומנים השלילי מפעילות שוטפת במחצית הראשונה של שנת הכספים 2010 ואת הירידה בצבר ההזמנות של החברה. קומברס, כידוע, לא מפרסמת דו"חות כספיים מלאים כבר שנים ונדרשת לתקן אחורה את הדו"חות משנת 2005 בשל פרשת הבקדייטינג המפורסמת. דהן ציין כי הוא מצפה לעלייה בצבר ההזמנות במחצית השנייה של השנה הפיסקאלית, עלייה כזו שתביא בסך הכל לצמיחה בצבר ההזמנות ב-2010 לעומת 2009.

"לחץ מזומנים משמעותי"

אך דהן מודאג מתזרים המזומנים השלילי והחליט לצורך כך לפעול לגיוס הון בוול סטריט. טרם ידוע באיזו דרך תגייס החברה הון, אולם היא שכרה לצורך כך את גולדמן זאקס כיועץ פיננסי למהלך.

"תזרים המזומנים השלילי של קומברס, יחד עם ההוצאות הצפויות בהכנסת הדו"חות הכספיים המלאים של השנים הקודמות, הביאו ללחץ מזומנים משמעותי", כתב דהן. "על מנת למנוע בעיות נזילות מבעוד מועד, אנו בוחנים מספר חלופות להגדלת ההון, כולל מכירת נכסים".

למעשה, קומברס כבר החלה לאחרונה להעמיד נכסים למכירה. לא זו בלבד שהיא הגישה ל-SEC תשקיף למכירה של עד 2.8 מיליון מניות החבר הבת ורינט בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, השבוע העמידה החברה למכירה 2 מגרשים שברשותה ברעננה, אשר שוויים מוערך ב-135 מיליון שקל.

דהן סיים את מכתבו במילים: "אני מעריך את סבלנותכם בתקופה מתמשכת זו של אי ודאות ויודע שכולנו מחכים כבר לשים את הפרק הקשה הזה מאחורינו".