אלטרנטיבה נוספת להקמת קרנות ישראליות: קפריסין

עו"ד הראל לוקר, שותף מיסים במשרד ש.פרידמן ושות': "קרנות השקעה קפריסאיות, בניגוד לקיימניות, למשל, תהנה מרשת אמנות המס של קפריסין ומהשתייכותה של קפריסין לשוק האירופי המשותף, שכן הן ממוסות בקפריסין כחברות"

לאחרונה קיבל הפרלמנט בקפריסין מספר שינויי מס מיטיבים בנוגע למיסוי קרנות השקעה בקפריסין. שינויים אלה הופכות הקמת קרנות קפריסאיות לאטרקטיבית גם לישראלים. זוהי אלטרנטיבה נוספת לקרנות המוקמות במקומות מרוחקים מישראל כגון קיימן.

"קרנות השקעה קפריסאיות, בניגוד לקיימניות, למשל, תהנה מרשת אמנות המס של קפריסין ומהשתייכותה של קפריסין לשוק האירופי המשותף, שכן הן ממוסות בקפריסין כחברות. בנוסף, הקירבה לישראל מהווה יתרון מבחינת השליטה והניהול עליהן. ענין זה רלבנטי לשאלת הגדרתן של הקרנות כתושבות ישראל לצרכי מס. לבסוף, במידה והקרן סחירה, אזי אין תחולה לכללי חברה זרה נשלטת הישראליים, גם אם יראו בהכנסתה כהכנסה פאסיבית" אומר הראל לוקר, שותף מיסים במשרד ש.פרידמן ושות'.

לפי הדין הקפריסאי, ישנן שלוש דרכים על פיהן ניתן להקים קרן בקפריסין:

1. השקעה משותפת בניירות ערך סחירים - קרן כאמור יכולה להיות קרן פתוחה או קרן להשקעות משותפות בנאמנות. קרנות אלו מיועדות בעבור משקיעים פרטיים ולאור חוקי האיחוד האירופי הן יכולות להימכר בכל אחת מהמדינות המשתתפות באיחוד האירופי.

2. קרנות השקעה פרטיות - לקרנות אלו כללי השקעה גמישים אך הן יכולות להימכר בגבול של 100 משקיעים בלבד. בקרנות אלו אין צורך במינוי מנהל השקעות. כ"מנהל" יכולים לשמש הדירקטורים, כל עוד הבנק המרכזי של קפריסין שוכנע, כי יש בידיהם את הידע הנחוץ להשקעות כאמור. קרנות אלה יכולות לקום בצורות משפטיות שונות לרבות כקרנות פתוחות, סגורות או שותפויות.

3. קרנות השקעה למשקיעים מקצועיים - קרנות אלו יכולות להימכר למשקיעים מנוסים בלבד אך לא מוטלת עליהן הגבלה לגבי מספר המשקיעים. לקרנות אלו כללי השקעה גמישים והן יכולות להיות פתוחות או סגורות.

לאור שינויי המס בקפריסין, קרנות השקעה, כאמור לעיל, ייהנו ממיסוי מוטב: לא יוטל מס רווח הון במכירת ניירות הערך בפורטפוליו של הקרן, לא יוטל מס על דיבידנדים שהתקבלו בידי הקרן ויחול מס חברות בשיעור של 10% על ריביות שתתקבלנה בידי הקרן, אומר לוקר.