חתמו על הסכם ממון פיקטיבי - והאישה השתלטה על נכסי הזוג

ישראלי שניהל עסקים רבים בחו"ל נקלע לקשיים כלכליים וחובות כבדים ■ על מנת שנושיו לא יגיעו אל רכושם הרב, החליטו הוא ואשתו לחתום על הסכם ממון פיקטיבי ■ כעת מחכה הגבר להכרעת בית המשפט לענייני משפחה

גבר תובע את גרושתו על מימוש הסכם ממון ביניהם, בטענה כי ההסכם היה פיקטיבי, וכי השניים חתמו עליו מחשש מנושים.

מהתביעה עולה כי התובע היה בעל עסק מצליח בתחום השיפוץ והבניה בארה"ב אשר קרס כלכלית בשל משבר הנדל"ן בארה"ב שהחל ב-2007. כתוצאה מהקריסה תבע האיש את שותפו האמריקאי, ונתבע על ידי עובדים ולקוחות רבים. חלק מהמאבקים המשפטיים היקרים הללו עדיין מתנהלים כעת בארה"ב.

כתוצאה מהתמוטטותו הכלכלית, עבר האיש משבר אישי קשה ושב ארצה אל משפחתו מגלות בת מספר שנים, כשהוא מותיר אחריו נושים רבים בארה"ב וחובות הנאמדים במאות אלפי דולרים. משגבר החשש בלבו ובלב אשתו כי הנושים ינסו לשים ידם על רכושם המשותף, ערכו שני הסכמי ממון, שניהם בשנת 2009, אך על האחד רשמו השניים כי הוא נחתם כבר בשנת 2007, ועל השני רשמו את תאריך חתימתו האמיתי - שנת 2009.

בהסכם הממון הראשון נקבע כי הצדדים יחלקו ביניהם את הרכוש המשותף כך שהרכוש הקיים בארה"ב יוותר ברשות הבעל, בעוד הרכוש הקיים בארץ יעבור על שמה של אשתו באופן בלעדי.

ההסכם השני, שנחתם כהסכם גירושין לכל דבר, כלל הסדרי ראיה עם הילדים, פירוט מזונות וחלוקת רכוש, כל זאת למראית עין. בני הזוג המשיכו לגור יחדיו, לקיים יחסי אישות, ולהגיע יחדיו לאירועים ושמחות משפחתיות, ואף הקימו יחדיו מסעדה. בסוף שנת 2009, כתוצאה מכישלון המסעדה, עלו יחסי הצדדים על שירטון.

האישה, אשר ידעה כי כל הרכוש בישראל רשום על שמה, החליטה להגיש תביעת גירושין, ולזכות ברכוש הזוג, למרות שידעה כי כל הרכוש כולו הוא פרי עמל בעלה במשך שנים, וכי ההסכם נעשה למראית עין בלבד.

בתביעתו של הבעל, מסתמך עורך הדין מיקי שיפמן המתמחה בדיני משפחה, על יחסו של החוק אל חוזים פיקטיביים הנקראים בלשון החוק 'חוזים למראית עין'. חוזים שכאלה, אומר עו"ד שיפמן, דינם להתבטל.

התביעה בדיון שהתקיים בביה"ד הרבני, התעקש שיפמן להעלות את האישה הגרושה על דוכן העדים, שם הודתה לפרוטוקול, שההסכם שנחתם בינה לבין בעלה היה פיקטיבי. בהסתמך על הודאתה ועל לשון החוק והפסיקה, ביקש עו"ד שיפמן מבית המשפט, לבטל את תוקפם של הסכמי הממון הפיקטיביים שנחתמו בין בני הזוג, לבטל את הליכי ההוצאה לפועל שפתחה האישה נגד בעלה, ולהשית עליה הוצאות משפט ושכ"ט עורך דין.

עתה מחכה הגבר להכרעת בית המשפט לענייני משפחה, העשויה להחזיר לו את ממונו, או להותירו חסר כל.