לזה קוראים אינפלציה? מדד יולי עלה ב-0.5% בלבד: מחירי הדיור זינקו ב-1.1%; מחירי המים זינקו ב-7.4%

אנליסטים צפו עלייה של 0.7%-0.8% במדד ■ חודש יולי נחשב באופן מסורתי לחודש בו רושם המדד עליה חדה - בשנה שעברה וב-2008 הוסיף בחודש זה המדד 1.1% ■ עליה חדה נרשמה גם במחירי הירקות הטריים ■ מנגד, ההוצאה על הלבשה צנחה ב-10% ומיתנה את האינפלציה

מדד המחירים לצרכן רשם בחודש יולי עלייה של 0.5% - כך על פי הנתונים שפירסמה הערב (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר בנתון נמוך ביחס לתחזיות המוקדמות של האנליסטים בשוק ההון שצפו כי המדד רשם עלייה בחודש יולי בשיעור של 0.7%-0.8%.

את התרומה המשמעותית ביותר תרם סעיף הדיור שרשם זינוק משמעותי מאוד של 1.1% אחוז בחודש יולי. גם עלות שכר הדירה רשמה עליה של 0.5% - המיוחסת בעיקר לפיחות בשערו של הדולר. זינוק נוסף נרשם גם בסעיף הירקות הטריים שהתייקרו בשיעור של 7.1%.

מחירי הסיגריות רשמו גם הם קפיצה של 10% (בעקבות המס שהוטל עליהן) ובכך הקפיצו את סעיף ה"שונות" במדד ואילו ההוצאה על דלק עלתה ב-2.8%. כרגיל בחודשי הקיץ, חלה עלייה משמעותית של 4.2% הפעם בסעיף ההוצאה על הבראה ונופש בארץ ובחו"ל.

נציין גם את מחירי המים לצריכה ביתית שעלו ב-7.4% בחודש יולי. סעיף ספרי הקריאה רשם גם הוא זינוק מרשים של 16.1% בחודש הקודם. סעיף השירותים הרפואיים עלה בכאחוז אחד.

מנגד, ירדו מחירי העופות והדגים באחוז אחד ומחירי ההנעלה ירדו ב-5.4%. את הריסון המשמעותי ביותר לאינפלציה הציג סעיף ההלבשה בו נרשמה ירידה חדה מאוד של 10%. בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסבירים כי הירידה החדה בסעיף זה ניטרלה את השפעת הסעיפים האחרים במידה רבה.

נזכיר כי מדד יולי נחשב גבוה באופן מסורתי (עלייה של 1.1% ב-2009 וב-2008), כך ששיעור הגידול הנוכחי נחשב לנמוך ביחס לשנים קודמות.

מתחילת השנה עלה המדד ב-1.1% ואילו מדד הדיור לבדו רשם עליה של 0.6% (סעיף הדיור גרם לכ-45% מהאינפלציה השנה). ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד בשיעור של 1.8% המהווה את קצת האינפלציה השנתית וממוקדם מתחת לאמצע טווח יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (1%-3%).

בכך, מהווה המדד מצד אחד "אינדיקציה נוחה" המאותתת כי אין סכנת אינפלציה קרובה במשק הישראלי - אך מנגד, גם סימן מדאיג למגמה הנמשכת של התייקרות במחירי הדיור בישראל אשר עמדה בין היתר במרכז החלטת הריבית האחרונה של הנגיד סטנלי פישר.

"המדד שהפתיע בנומכו צפוי לקרר את הציפיות האינפלציוניות שעלו בחודשים האחרונים בעקבות צפי למדדי גבוהים על רקע התייקרות במחירי התיירות ומחירי פירות וירקות - ציפיות שהתבדו", אמר לאחר פירסום הנתונים יניב חברון, מנהל מחלקת מאקרו ואסטרטגיה בבית ההשקעות אקסלנס נשואה. "המדד הנמוך ביחס לממוצע בתלת שנתי שעומד על 1.1% עשוי למסמן אולי בצורה הטובה ביותר את התקררות באינפלציה בשוק המקומי כאשר המדד ללא דיור עלה ב-0.8% ב-12 החודשים האחרונים והמדד הכללי עלה ב-1.8% בלבד".

באקסלנס העריכו עוד כי האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תסתכם בטווח שבין 2 ל-2.5 אחוזים.

:

מדד המחירים לצרכן יולי 2010 , 0.5 אחוז
 מדד המחירים לצרכן יולי 2010 , 0.5 אחוז