הדולר טיפס 0.35% לשער יציג של 3.8 ש'; האירו התחזק 0.1%

המטבע האירופי קבע שער יציג ב-4.873 שקלים ■ התמ"ג לרבעון השני הפתיעה לטובה: עלה ב-4.7% ■ מדד חודש יולי הפתיע כשעלה רק ב-0.5% ■ רון אייכל: "נראה כי הקרקע להמשך התחזקות הדולר בעולם בימים הקרובים - פוריה"

הדולר התחזק היום (ב') מול השקל בפתיחת שבוע המסחר הבין בנקאי והוא רשם עלייה של 0.34% לשער יציג של 3.803 שקלים. האירו רשם גם הוא עלייה של 0.09% לשער יציג של 4.873 שקלים.

התוצר המקומי הגולמי, במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות, עלה במחצית הראשונה השנה ב-4.1% בחישוב שנתי, לאחר עליה של 3.3% במחצית הקודמת וירידה של 1.5% במחצית הראשונה אשתקד, כך דיווחה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בחינת ההתפתחות לפי רבעים מראה שברבעון השני של 2010 עלה התוצר ב-4.7% בחישוב שנתי, לאחר עליות של 3.6% ברבעון הראשון ו-4.3% ברבעון האחרון של שנת 2009. מדובר בנתונים מפתיעים מאוד שכן הערכות בשוק דיברו על שיעור צמיחה רבעוני של 2.9% בלבד.

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי פורסם אמש והפתיע רבים כאשר רשם עלייה של 0.5%. מדובר בנתון נמוך ביחס לתחזיות המוקדמות של האנליסטים בשוק ההון שצפו כי המדד רשם עלייה בחודש יולי בשיעור של 0.7%-0.8%.

מתחילת השנה עלה המדד ב-1.1% ואילו מדד הדיור לבדו רשם עליה של 0.6% (סעיף הדיור גרם לכ-45% מהאינפלציה השנה). ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד בשיעור של 1.8% המהווה את קצת האינפלציה השנתית וממוקדם מתחת לאמצע טווח יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (1%-3%). בכך, מהווה המדד מצד אחד "אינדיקציה נוחה" המאותתת כי אין סכנת אינפלציה קרובה במשק הישראלי - אך מנגד, גם סימן מדאיג למגמה הנמשכת של התייקרות במחירי הדיור בישראל אשר עמדה בין היתר במרכז החלטת הריבית האחרונה של הנגיד סטנלי פישר.

רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות מיטב, ציין אתמול בסקירתו השבועית כי "באופן כללי, לפי תנאי השוק, נראה כי הקרקע להמשך התחזקות הדולר בעולם בימים הקרובים - פוריה" לדבריו, "את זאת ניתן לראות מפער הריביות העתידיות בין ריבית האירו לריבית ה'פד' האמריקני".

מנגד, איתן אדמוני, מנהל מחלקת המט"ח בבנק ירושלים, מעריך היום כי הדולר ימשיך להיסחר ביציבות מול השקל עם נטייה להיחלשות. אדמוני נוקב בטווח המסחר הצפוי השבוע לדולר, בין 3.74 שקלים ל-3.817 שקלים.

[לאתר המט"ח]