קרדיט סוויס: בנק ישראל לא יצליח לבלום מחירי הדירות בקרוב

בבנק השווייצרי מעריכים כי בנק ישראל יעלה את הריבית באופן הדרגתי שכן בארה"ב ובאירופה יוותרו הריביות על כנן למשך תקופה ממושכת

מחירי הדיור בישראל ימשיכו לעלות ברבעון הנוכחי כיוון שהשפעת הוראת המפקח על הבנקים רוני חזקיהו על שוק המשכנתאות הינה מוגבלת לפי שעה, מה שיגביר את הלחץ על בנק ישראל להעלות את הריבית. כך מעריך הכלכלן איווליק וסלינוב מבנק קרדיט סוויס השווייצרי, בתגובה ששיגר ללקוחותיו לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יולי.

מדד יולי, שפורסם אתמול (א') בערב, הצביע על עלייה של 0.5%, כאשר סעיף הדיור משך מעלה ועלה ב-1.1%. יש לציין כי המדד הכללי היה נמוך מהתחזיות המוקדמות במשק, שעמדו על 0.7-0.8%, ובכך הסתכמה האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ב-1.8% בלבד.

וסלינוב לא מודאג מהאינפלציה בישראל ומדגיש כי הגורם העיקרי שמזין אותה הוא סעיף הדיור. עם זאת, הוא אינו צופה ירידה במחירי הדיור, לפחות לא עד סוף חודש ספטמבר.

"אנו ממשיכים לצפות לעלייה נוספת במחירי הדיור בהמשך הרבעון השלישי בשל גורמי הבסיס וההשפעה הראשונית המוגבלת ממאמצי בנק ישראל לרסן את שוק המשכנתאות", כתב וסלינוב.

אך וסלינוב אינו סבור שבנק ישראל ירים ידיים אלא ימשיך להעלות את הריבית כדי לרסן את העלייה במחירי הדירות. בקרדיט סוויס צופים עלייה הדרגתית בריבית בנק ישראל בחודשים הבאים, כאשר הדגש הוא על המילה "הדרגתית" כיוון שבארה"ב ובאירופה לא נראית העלאת הריבית באופק.

"הבנק המרכזי האירופי והפדרל ריזרב יותירו את הריביות ברמות שפל למשך תקופה ממושכת, ולכן הנגיד סטנלי פישר לא ימהר להעלות את הריבית בתקופה הקרובה", כותב וסלינוב. "בנק ישראל יותיר את הריבית על 1.75% ברבעון הנוכחי ואז יעלה אותה ל-2.25% עד סוף השנה".