"מוסדיים מציעים לעובדי בנקים דמי ניהול נמוכים משמעותית"

משרד האוצר מבהיר למנהלי הבנקים והמוסדיים שאסור להעניק טובות הנאה לגופים שמייעצים בתחום הפנסיוני

הגופים המוסדיים נותנים לעובדי בנקים הטבות חריגות ואסורות בדמות דמי ניהול נמוכים במיוחד, ביחס לסטנדרטים הקיימים בשוק. כך עולה מטיוטת הבהרה בנושא "איסור מתן טובת הנאה ליועץ פנסיוני" שפרסם היום (ב') אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג.

באגף שוק ההון מצאו לנכון להבהיר סוגיות מסוימות למנהלי הגופים המוסדיים ומנהלי הבנקים בעניין הנוהג הבעייתי, בעקבות כך ש"לאחרונה אנחנו עדים למקרים בהם גופים מוסדיים מציעים לכלל עובדי בנק מסוים או ליועצים פנסיונים הטבות שונות, כדוגמת מתן דמי ניהול נמוכים באופן משמעותי ביחס לתנאים הנהוגים בשוק", כדברי לי דגן, המשנה לממונה. לדברי דגן, "מתן הטבות כאמור מעלה חשש ממשי להטיית המלצתו של היועץ הפנסיוני ולפגיעה באובייקטיביות שלו ובכך לפגיעה לכאורה בלקוח".

כחלק מרפורמת בכר נאסר על הגופים המוסדיים לתת ליועצים הפנסיונים והאחראים עליהם טובת הנאה - במישרין או בעקיפין - מעבר לעמלת ההפצה (0.25% מהצבירה). זאת, כדי למנוע קשרים בעייתיים בין יועץ פנסיוני ליצרן פנסיוני, כחלק מהמאמצים לייסד בשוק המקומי יעוץ פנסיוני אובייקטיבי. הבנקים הינם היועצים הפנסיונים לפרט המרכזיים במשק.

כיבוד הולם

בעבר דווח בעיתונות הכלכלית כי גופים מוסדיים מציעים לעובדי בנקים הצעות מיטיבות במיוחד עם דמי ניהול נמוכים מאוד בקופות גמל שלהם, בעיקר בשל היותם חלק מקבוצת עובדים גדולה ומאוגדת - הזוכה להטבות כקולקטיב. ואולם אפשר גם בשל אטרקטיביות נוספת של הבנקאים כגורם הפצה מרכזי בעבור המוסדיים.

עם זאת, האוצר מבהיר כי למוסדיים מותר לתת הטבות ליועצים הפנסיונים, אך ורק אם הם זוכים להטבות דומות הניתנות לכלל העובדים המועסקים בגוף שבו הם מועסקים, כשבד בבד ההטבה שתינתן להם דומה להטבות הניתנות על ידי הגוף המוסדי לגופים בשוק עם מאפיינים דומים. כמו כן, האוצר מבהיר כי ליועצים הפנסיונים מותר להשתתף בכנסים מקצועיים המאורגנים על ידי גוף מוסדי, כל עוד הגוף המוסדי אינו נושא בעלות הנסיעה, הטיסה או הלינה, וכן כי הכנס אינו כולל הטבות "מעבר לכיבוד ההולם את האירוע".

קשר מסוים

לצד הבהרה זו, האוצר פרסם היום טיוטת חוזר הנוגעת לקשר בין הגופים המוסדיים לבין הבנקים בנושא "הסכמים למתן שירותים". הפיקוח קובע בטיוטה שהבנקים יוכלו לתת כמה שירותים לחוסכים הפנסיונים בקופות המתופעלות על ידם עד סוף 2011, ובמסגרתם הבנקים אף יורשו לקיים קשר מסוים עם המעסיקים.

במסגרת זו האוצר יאפשר לבנקים לקבל מידע ישירות ממעסיקים בנוגע להפקדת כספים בקשר לעובדיהם (כאשר עד כה האוצר מנע כל קשר בין המעסיקים לבין הבנקים); לתת מידע לעמיתים שלא באמצעות האינטרנט; לקבל מידע ישירות מעמיתים, לרבות עדכון פרטי העמיתים; לקבל בקשה מעמית למשיכת כספים בסכום של עד 50 אלף שקל; ולקבל בקשת הפקדה שוטפת של כספים לזכות עמית, מעמית או ממעסיק.

האגף פרסם היום גם טיוטת הבהרה בנושא הפרוטוקול המצומצם, הגורסת שעל הגופים המוסדיים חלה חובה לנקוט בכל האמצעים כדי לאתר את כלל המידע הפנסיוני המצוי אצלם לגבי הלקוח הרלבנטי.

מעבר לכך, באוצר ממשיכים במהלך להקמת המסלקה הפנסיונית, והיום הפיצו את תזכיר החוק להגדרת המסגרת החוקית להקמתה, הפעלתה והפיקוח עליה.