פריגו: "הצלחנו לקבל חלק מנתח השוק של ג'ונסון אנד ג'ונסון"

‎‎רפי לבל, מנכ"ל פריגו ישראל, מתייחס לקשיים של הענקית האמריקנית בתחום משככי הכאבים ■ ‏‎‎צופה צמיחה של 20%-23% בהכנסות ב-2011‏‏ ■ מעריך: "ג'ונסון אנד ג'ונסון תחזור לשוק רק בתחילת ינואר 2011"

‎‎בסוף השבוע שעבר פרסמה חברת התרופות פריגו את דו"חות שנת הכספים 2010 שלה שהסתיימה ביוני. פריגו רשמה בשנה זו צמיחה של 13% ביחס לשנה הקודמת, בין היתר בזכות רכישות שביצעה, ובשורה התחתונה גדל הרווח המתואם שלה ב-50%.

‏גם התחזית לשנת הכספים 2011 הייתה חיובית: פריגו צופה צמיחה של 20%-23% בהכנסות, ורווח נקי שיגדל לרמה של 3.4-3.6 דולר למניה (בנטרול הוצאות חד-פעמיות). "הייתה לנו שנה מצוינת, וסיימנו אותה בצורה חזקה", אמר היום רפי לבל, מנכ"ל פריגו ישראל, במפגש עם אנליסטים שערכה החברה.‏

‏פריגו, שנסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב לפי שווי של 5.4 מיליארד דולר, היא חברה אמריקנית שנכנסה לפעילות בישראל לפני מספר שנים, עם רכישת אגיס המקומית. במהלך השנה החולפת היא ביצעה עוד רכישה מסדר הגודל של רכישת אגיס, כששילמה 808 מיליון דולר על יצרנית תחליפי החלב האמריקנית ‏PBM‏.

‏פריגו מתמחה במכירת תרופות ‏‏OTC‏, כלומר תרופות שנמכרות מעבר לדלפק ללא מרשם רופא, ורכישת ‏PBM‏ הכניסה אותה לתחום משיק. "אנחנו בהחלט מרוצים מהרכישה", אומר לבל. "ל-‏PBM‏ יש פוטנציאל רב לגידול בשוק האמריקני וגם בשווקים אחרים כמו סין, אירופה ומרכז אמריקה. אנחנו רואים במיזוג הזדמנות טובה להגדלת הפעילות".

‏פריגו נחשבת למובילת שוק במכירות תרופות ‏Store Brand‏, תרופות שנמכרות תחת מותג של רשתות קמעונאיות. לבל ציין כי בסוף שנת 2009 מוצרי ה-‏Store Brand‏ היוו 29% מהשוק האמריקני. מנתוני השנה שהסתיימה בתחילת יולי, והוצגו היום על-ידי לבל, עולה שהגידול המשמעותי ביותר (18.2%) היה בתחום משככי הכאבים. בתחום זה, פריגו נהנית גם מהקשיים של מתחרה גדולה, חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון .

‎‎סובלת משחיקת מחירים

‏‎‎ברבעון האחרון של שנת הכספים 2010, פריגו נהנתה מהצרות של ג'ונסון אנד ג'ונסון, כך שלהכנסותיה נוספו עוד 16-17 מיליון דולר. נזכיר, שמנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-‏FDA‏) גילה אצל ג'ונסון ליקויים והסיר מהמדפים מוצרים שלה בתחום משככי הכאבים. "אנחנו ואחרים הצלחנו לקבל את נתח השוק של ג'ונסון אנד ג'ונסון", אומר לבל. "אנחנו מאמינים שגם כשהיא תחזור לשווק, ולא ברור מתי זה יהיה, נצליח לשמר חלק ניכר מהגידול בנתח השוק".

‏לדבריו, בתוכנית העבודה של פריגו ההערכה היא שג'ונסון אנד ג'ונסון תחזור לשוק רק בתחילת ינואר 2011. "הם מנסים עכשיו להעביר את הייצור לקבלני משנה, ופנו גם אלינו", מספר לבל. "פריגו תסכים לכך רק אם זו תהיה עסקה לטווח ארוך. עסקה לטווח קצר לא מעניינת אותנו".

‏לבל ציין עוד, שפריגו נתקלת בשחיקת מחירים בעיקר בשני תחומים: מוצרי הפסקת עישון ובתרופת האומפרזול (‏Omeprazole‏) המיועדת לטיפול בצרבת. פריגו השיקה את הגרסה הגנרית בסוף 2007, ולאחרונה, כצפוי, גברה התחרות בשוק. ‏‎‎‏