אסור לכחלון לחשוש מבג"ץ

להיפך - צריך שחברות הסלולר יפסיקו להלך אימים כאילו בג"ץ מונח בכיס שלהן

סביר מאוד שהמאבק להפחתת תעריפי קישורי הגומלין בסלולר (קש"ג) יגיע לבג"ץ, ועל כן יש מקום להחליט על המחיר ועל מתווה ההפחתה כמה שיותר מהר, על מנת שבג"ץ יכריע בעניין.

על רקע המצב כעת, דיון בבג"ץ יכול להועיל מאוד למשרד התקשורת, שמתלבט בימים אלה מה לעשות בעקבות ההמלצות המעודכנות והסופיות של NERA (חברת הייעוץ ששכר משרד התקשורת ושהמליצה על הפחתת דמי הקש"ג), ושל אגף הכלכלה שיגיעו אליו בימים הקרובים.

עכשיו ברור כי תהליך העבודה של המשרד לא היה חף משגיאות. גם ברור ששר התקשורת, משה כחלון, קיבל פידבקים מהיועצים המשפטיים (ממשרד המשפטים ומהמחלקה המשפטית) לפיהם הפחתה חדה מדי יכולה להיות בעייתית, וכן שקשה להעריך מה תהיה עמדת בג"ץ בעניין.

לא להיכנס למשא-ומתן

ובכן, יועצים משפטיים מקלקלים ומחבלים בעבודת משרד התקשורת מדי יום ביומו. דעתם חשובה במקרים שכחלון מקשיב להם רק משום שהתפקיד מחייב. העובדה שמעורבותם היא כה רבה עד שהיא משתקת את מקבלי ההחלטות היא אחת הרעות החולות של המגזר הממשלתי בישראל.

אסור שמשרד התקשורת יחשוש מבג"ץ, להיפך. צריך שחברות הסלולר יפסיקו להלך אימים כאילו בג"ץ מונח בכיס שלהן. חלקן יודעות לצטט ולנמק מדוע אין סיכוי לעמדת המשרד ומדוע ההצלחה שלהן מובטחת. על כן כחלון צריך לקבל עכשיו את הנתונים של NERA, לוודא שכל הטעויות תוקנו, ולא להיכנס למשא-ומתן עם אף חברה - לא על מתווה ההפחתה ולא על המחיר הסופי.

משרד התקשורת צריך לדבוק בעמדתו המקצועית. לא ייתכן שתתקבל החלטה שחורגת מההמלצה המקצועית, שכן מדובר בכסף של כולנו כמשתמשים; אין שום סיבה שבעולם שהצרכנים ישלמו תעריף קש"ג גבוה ממחיר העלות.

כחלון בעצמו אמר שכל מה שהוא רוצה זה שמחיר הקישוריות יהיה המחיר הריאלי ושהחברות יגבו את מה שהן צריכות לגבות, לא אגורה יותר ולא פחות. אם ההמלצה של NERA ושל אגף הכלכלה והאוצר היא שהירידה תהיה מיידית לרמה הנמוכה מ-10 אגורות - אין לאף אחד סמכות לחייב אותנו במדרגת ביניים של 12 או 15 אגורות.

אבל זה כמובן תלוי באיכות העבודה ובמקצועיות NERA ושל אגף הכלכלה, וכמובן בכך שאלה עומדים אחריה איתנים ב-100%. גם אם בג"ץ יעיר ויאיר, זה יהיה לטובת התהליך; אם ימצא פגמים, זו תהיה הזדמנות של המשרד לתקן; ואם לא ימצא פגמים, צריך שההחלטה הסופית תהיה, בכל מקרה, מקצועית ולא פוליטית.