מבחן ארוחת הבוקר

שער "טיים" מהשבוע שעבר, ובו תצלום נערה אפגנית שאפה נכרת, הציב רף חדש בעיתונות

נהוג לדבר בעיתונות על "מבחן ארוחת הבוקר". העיקרון פשוט: אם התמונה שאתה מפרסם עלולה לגרום לקורא שלך לאבד את התיאבון עם העיתון של הבוקר - צריך לשקול שוב את פרסומה.

במערכת של "טיים" עשו יותר מהמבחן הזה, בטרם הנחיתו על קוראיהם בשבוע שעבר את אחד השערים החזקים בתולדות המגזין האמריקני: על השער נראית עיישה בת ה-18, נערה אפגנית שנענשה על-ידי הטליבן בכריתת אפה.

במאמר המערכת הארוך והמתנצל שפך ריצ'רד סטנגל, העורך בפועל, הסבר מפורט לסיבה שבגינה הוחלט להציב את עיישה על השער: עמדה מערכתית שמבקשת לרוקן את אפגניסטן מהאקזוטיקה שהודבקה לה בשער ה"נשיונל ג'יאוגרפיק" המפורסם, ובו נערה מקומית כחולת עיניים.

במקום זאת, "טיים" מציב על שולחן הקפה האמריקני פנים אפגניות חדשות בעלות עיניים שחורות וקודרות וחור מזעזע במרכז הפנים. הכותרת יורה את האג'נדה המאוד לא פופולרית היום בארצות-הברית: "מה יקרה אם נעזוב את אפגניסטן".

סטנגל מספר כיצד התייעץ עם שורה של פסיכולוגים, שהבטיחו לו כי המחזה עשוי לזעזע ילדים, אולם הם יקבלו זאת "כאחד מהדברים הרעים שיכולים לקרות לאנשים". כדי לשכנע את קוראיו, מספר העורך כי הראה את התמונה לשני בניו בני ה-9 וה-12, ששאלו אותו: "למה שמישהו יעשה לה דבר כזה?".

לסיכום, מסביר סטנגל, "הייתי מעדיף לעמת את הקוראים עם היחס של הטליבן לנשים מאשר להתעלם ממנו. אני מעדיף שאנשים יכירו את המציאות הזאת כשהם מגבשים דעתם על מדיניות ארצות-הברית באפגניסטן".

ובזמן שהאמריקאים מגבשים את דעתם, לוקח המגזין חלק במימון ניתוח בארצות-הברית לשיקום פניה ואוזניה של עיישה, שנכרתו אף הן.