שיא החום: חברת החשמל מזהירה מהפסקות חשמל יזומות

שיא כל הזמנים בביקוש לחשמל נשבר היום פעם נוספת -11,200 מגוואט, גבוה בכ-100 מגוואט מהשיא הקודם שנרשם לפני מספר שבועות ■

החום הכבד בארץ בימים אלה עושה את שלו. חברת החשמל מדווחת כי שיא הביקוש לחשמל נשבר היום (ד') פעם נוספת והחברה מזהירה מפני הפסקות חשמל יזומות. לדברי החברה, בסביבות השעה 15:00 נרשם ביחידת ניהול המערכת שלה שיא ביקוש של כל הזמנים - 11,200 מגוואט, השיא החדש גבוה בכ-100 מגוואט מהשיא הקודם שנרשם לפני מספר שבועות.

ביקושי השיא היום סופקו על-ידי תחנות הכוח של חברת החשמל (10,720 מגוואט), יצרנים פרטיים (380 מגוואט) ולקוחות שבהסכם סיפקו 100 מגוואט. החברה הדגישה בהודעה כי "למרות היענות הציבור ותיפקודה המלא של המערכת, קיים חשש כי כל תקלה שתתרחש ביחידת ייצור, תציב את המערכת בפני מחסור בחשמל, זאת עקב גל החום המתמשך, ובשל רמת הרזרבה הנמוכה הקיימת במשק החשמל. בחברת החשמל הוסיפו כי הם מתמודדים מזה 19 ימים ברציפות עם ביקושים גבוהים מאוד לחשמל, עם רזרבות החשמל נמוכות של 5-10% - וזאת כאשר על פי התחזיות, גל החום יימשך עד סוף השבוע וגם בשבוע הבא.

"חשוב להדגיש", נאמר בהודעה, "שחברת החשמל נלחמת על כל מגוואט ועובדי החברה, לכל אורך שרשרת החשמל, בייצור, בתחנות הכוח, בהולכה באספקה ובחלוקה, נמצאים בכוננות-על, כדי שכל המערכות וכל יחידות הייצור שלה יהיו זמינות לפעילות מלאה".

החברה מבקשת מציבור לקוחותיה להמשיך גם היום ומחר, להסיט את השימוש במכשירי חשמל עתירי אנרגיה לשעות הבוקר המוקדמות או לשעות הערב המאוחרות, ובמיוחד להשתדל לא לעשות שימוש במכשירים אלה בין השעות 12:00 ל-17:00. מדובר בין היתר במכשירים הבאים: מדיח-כלים, במכונת כביסה, בתנור אפיה, בכיריים חשמליים, בדוד חשמלי, בשואב אבק וכדומה. את המזגן, אשר השימוש בו בימים חמים כגון אלה מוגבר , מומלץ לכוון כך שהטמפרטורה בחדר תהיה כ- 25 מעלות.

באיגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל אמרו בתגובה להודעת חברת החשמל כי "ניתן לייצר מאות רבות של מגה-וואטים נדרשים באמצעות מתקנים סולאריים פוטו-וולטאים, אך התחום תקוע בסבך בירוקרטי חסר תקדים". באיגוד ציינו כי עד כה הותקנו בישראל 44 מגה-וואט בלבד של מתקנים סולאריים פוטו-וולטאים.

מנכ"ל האיגוד, עו"ד איתן פרנס, אמר כי "ממשלת ישראל מתעקשת שלא לייצר חשמל נקי, ירוק וזמין, אינה עומדת ביעדים שהיא עצמה קבעה ומפספסת פתרון מהיר ומעשי שימנע הפסקות חשמל בקיץ. אנו קוראים לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לקחת פיקוד על האנרגיה הסולארית בישראל. בימי הקיץ, בשעות שיאי הביקוש לחשמל, נמצאים המתקנים הסולאריים בתפוקה מלאה ויכולים לספק את צרכי החשמל המיידיים, בסמוך לאתרי הצריכה ובכך לחסוך עלויות רבות של הקמת רשתות חשמל והפעלת תחנות גיבוי לצורך הגדלת הרזבה במשק החשמל."