תמונת מצב ברשתות המזון: רמי לוי ממשיך לבלוט מעל הגדולות

הדו"חות מצביעים על שיפור בתוצאות הרשתות, אך הפרמטרים אצל לוי טובים משתי המתחרות הגדולות, הגם שרווחיותו ירדה עקב ההתפתחות המואצת של הרשת

ראש-השנה מתקרב, וכעניין שבשגרה שוב עולה רמת המתח בין רשתות המזון לקראת המבצעים החג. יריית הפתיחה הגיעה אתמול (ה') מכיוונו של רמי לוי, בעלי הרשת הנושאת את שמו, שהצהיר כי "יחתוך" מחירים ביחס למבצעים שיציעו שופרסל ורבוע כחול .

בתוך כך, פרסמו בימים האחרונים 3 רשתות המזון הללו דו"חות כספיים, מהם עולה כי למרות התחרות החריפה עליה הן מכריזות תחת כל עץ רענן - לפחות בינתיים הן מצליחות לשמור על יציבות בפעילותן, ואף להציג שיפור בדו"חות לרבעון השני של 2010, כשמעל כולן נמצא רמי לוי .

הרשת של לוי, צריך לציין, עדיין קטנה באופן משמעותי לעומת שופרסל (המשתייכת לקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר), ורבוע כחול (מקבוצת אלון של דודי ויסמן), ובשל כך היא נהנית מיתרונות של עלות תפעול. לשם השוואה, מספר הסניפים של לוי - 18 בסך-הכול - הם פחות מ-10% מאלה של המתחרות.

שטחי המכירה של לוי - כ-22 אלף מ"ר - מהווים פחות מ-5% משטחי המכירה של שופרסל, הרשת הגדולה ביותר עם 521 אלף מ"ר, ויתרונות התפעול שלו מאפשרים לו לייצר רווח רבעוני גדול מזה של רבוע כחול, המהווה חמישית מהרווח הנקי שהציגה שופרסל.

בסיכום רבעוני, כל 3 הרשתות נהנו משיפור ברווחיותן, כשהעלייה ברווח הנקי בשתי הרשתות הגדולות נתמכה בין היתר גם בעליית שווי נכסיהן. כך, הרווח הנקי של לוי עלה ב-19% ל-21.6 מיליון שקל - הרווח הנקי של רבוע כחול זינק ביותר מ-40% ל-19 מיליון שקל, והרווח הנקי של שופרסל טיפס ב-8.5% ל-104 מיליון שקל.

בתקופת המחצית הרווח הנקי של לוי ורבוע כחול זינקו ב-23% וב-17% ל-40.4 ו-58.2 מיליון שקל, בהתאמה, ואילו זה של שופרסל נסוג ב-4% ל-175 מיליון שקל. זאת, לאחר שבמחצית המקבילה היא נהנתה מהכנסות מימון משמעותיות של 86 מיליון שקל.

נסיגה נרשמה במכירות הרבעוניות של שופרסל ורבוע כחול, המיוחסת לעיתוי חג הפסח, שנכלל השנה ברבעון הראשון של השנה (אשתקד הוא נכלל ברבעון השני). אצל רמי לוי, בזכות פתיחת 3 סניפים חדשים ומעבר לסניף חדש בעיר מודיעין, המכירות הרבעוניות המשיכו לצמוח.

"עליית מדרגה"

במכירות בחנויות זהות רושם לוי צמיחה של 4.4% במכירות, לעומת נסיגה של 3.7% ו-5.2% בשופרסל ורבוע כחול, בהתאמה. בדומה למתחרות, גם המכירות למ"ר של לוי נפגעו ממועד חג הפסח וירדו ביחס לרבעון המקביל, אולם גם כאן הוא ממשיך להגדיל את הפער מול המתחרות, ומגיע ליותר מ-18.5 אלף שקל למ"ר - יותר מפי ארבעה מהמכירות למ"ר שהציגה רשת רבוע כחול (4.5 אלף שקל למ"ר).

יחד עם זאת, ניתן לראות בהשוואת נתוני השלוש כי לוי מתחיל לשלם מחיר על המשך התרחבות הרשת, עם נסיגה קלה בשיעור הרווח התפעולי, שירד בתקופת הרבעון מ-7.7% ל-7.3%.

שיעורים שעדיין בולטים לחיוב ביחס לשופרסל ורבוע כחול, שהציגו שיעורי רווח תפעולי של 4.8% ו-3.5%, בהתאמה.

"שיפרנו וצמצמנו פערים מול המתחרות, ואנחנו רואים בכך עליית מדרגה", אמר מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד. "ככל שאנחנו מתקדמים עם מועדון הלקוחות וחיזוק תתי-הרשתות, נמשיך לראות שיפור ברווח התפעולי".

רבוע כחול בולטת לחיוב בשיעור הרווחיות הגולמית שהיא מציגה, המתקרב ל-30%, וכן בשיפור שהיא משיגה בפרמטר זה לעומת הרבעון המקביל. ברשת מייחסים שיפור זה בעיקר לעלייה במכירות המותג הפרטי ושיפור תנאי הסחר מול הספקים. כאן רמי לוי דווקא בולטת לרעה, עניין שניתן לייחס בחלקו לגודל הרשת ובהתאם לכך לכוח הקניה שלה.

22
 22