ההון של טוני בלייר: הקים בנק שיטפל בקרנות ובעשירי-על

"בוטיק המימון" של בלייר גייס אנשי כספים בכירים וקיבל אישור מרשות השירותים הפיננסיים להגדיר את עצמו כבנק השקעות חדש ■ הבנק הוא חלק משורת חברות שבלייר הקים עם פרישתו מהחיים הפוליטיים

טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, הקים בלונדון בוטיק מימון שמציע שירותי השקעות לקרנות עולמיות ולעשירי-על. כך דיווח היום השבועון "סאנדיי טיימס". החברה של בלייר, שפועלת מאזור מייפר, גייסה אנשי כספים בכירים וקיבלה אישור מרשות השירותים הפיננסיים, FSA, להגדיר את עצמה כבנק השקעות חדש. לפי העיתון, כניסתו של בלייר לעולם הפיננסי יכולה להסביר מדוע הוא הרשה לעצמו להעביר את ההכנסות הצפויות מהספר שלו, "מסע", כ-5 מיליון ליש"ט, ל"ליגיון המלכותי הבריטי". קודמיו בדאונינג סטריט נשענו על ספרי הזיכרונות שלהם כדי לממן את שנות פרישתם.

מאז פרישתו מראשות הממשלה ב-2007, בלייר צבר הון שמוערך ביותר מ-20 מיליון ליש"ט (31 מיליון דולר). הוא שילב את תפקיד המדינאי הוותיק עם עבודה פילנטרופית ועבודות ייעוץ בתשלום.

כאשר השיק בלייר את חברת הייעוץ שלו, Tony Blair Associates consultancy, הוא אמר היא תספק "ייעוץ אסטרטגי הן על בסיס מסחרי והן על ייעוץ לטובת הכלל ללא תמורה, על מגמות פוליטיות וכלכליות ורפורמות ממשלתיות". כעת יכולה חברה זו לספק גם מגוון של שירותים פיננסיים. בנק ההשקעות החדש הוא רק אחד משורת חברות שבלייר הקים אחרי פרישתו מהחיים הפוליטיים. אחת מאותן חברות, Firerush Ventures No 3, נרשמה ב-FSA בינואר השנה. ההערכה היתה שהיא תנהל את תיק הנכסים האישי של בלייר, אך מסמכים שהגיעו לידי "סאנדיי טיימס" מראים שהיא יכולה להציע שירותים פיננסיים ללקוחות ותיסחר תחת השם TBA. מסמכי ה-FSA קובעים שהחברה תוכל "לארגן עסקאות בהשקעות" ללקוחות, כולל עסקאות מניות, תעודות השתתפות בקרנות ואג"ח ממשלתיות. היא תוכל לספק שירותים ללקוחות מקצועיים, כולל משקיעים מוסדיים או יחידים אמידים.

כמה עובדי מפתח בחברה נרשמו ב-FSA כך שהם מורשים לנהל חברה פיננסית ולהציע שירותים ללקוחות. הם כוללים את קתרין רימר, שעבדה ביחידת המחקר במעון ראש הממשלה, את ג'ו גיבונס, יועץ ממשלתי לשעבר שמנהל כיום את עסקיו התאגידים של בלייר, ואת ג'ונתן פאואל, לשעבר ראש המטה של בלייר, מנהל מחלקה במורגן סטנלי.

הרושם הוא שבלייר התאהב באורח החיים של העשירים בהיותו ראש ממשלה. הוא התארח בבתיהם של הזמרים קליף ריצ'רד ורובין גיב, ושהה בחופשות אצל סילביו ברלוסקוני, המיליארדר שהוא ראש ממשלת איטליה. אחרי פרישתו יצא בלייר עם רעייתו לחופשות עם טום הנקס וסטיב מרטין ביוון. את שניהם הכיר דרך חברו דיוויד גפן, המפיק ההוליוודי. בקיץ התארחו הזוג בלייר על היאכטה של לארי אליסון, מייסד אורקל.