אלכסנדר משקביץ' ירכוש חלק ממכרותיו של דן גרטלר בקונגו

ENRC, ענקית הכרייה שבבעלות משקביץ', תרכוש מכרות של נחושת וקובלט שבבעלות גרטלר תמורת 175 מיליון דולר ותזרים להפעלתם 400 מיליון דולר כהלוואת בעלים

לא מעט אנשי עסקים פועלים בקונגו, אחת ממדינות העולם השלישי העשירה במשאבי טבע. בני שטיינמץ הוא אחד מהם וכך גם דן גרטלר, עמיתו היהלומן. לגרטלר, המקורב לנשיא קונגו, ג'וזף קבילה, יש לא מעט מכרות בקונגו, וביום שישי האחרון נחשף עוד חלק משווי נכסיו במדינה.

מהודעה שפרסמה בסוף השבוע האחרון ענקית הכרייה ENRC (Eurasian Natural Resources Company) עולה כי זו תרכוש את השליטה (50.5% מהון המניות) בחברת Camrose Resources שבבעלות גרטלר תמורת 175 מיליון דולר - 50 מיליון דולר מתוכם במזומן, והיתר - 125 מיליון דולר - בשטרי חוב שייפרעו לאחר 9 עד 24 חודשים מיום הנפקתם.

הנכסים העיקריים של Camrose, כך עולה מההודעה, הם החזקות בחמישה רישיונות כרייה של נחושת וקובלט במכרות מהגדולים בקונגו, ושאת דבר השליטה של גרטלר על חלקם חשף "גלובס" לפני כחודשיים. חמישה רישיונות אלה מצויים בידי שלוש חברות שונות. הראשונה היא Africo Resources (מוחזקת בשיעור של 64% בידי Camrose) שנסחרת בבורסת טורונטו לפי שווי של 62 מיליון דולר, והיא בעלת השליטה במכרה ששמו Kalukundi הממוקם במחוז Katanga שבדרום קונגו.

השנייה היא החברה הפרטית Comide (מוחזקת בשיעור של 56%), בעלת רישיונות כרייה בשלושה מכרות הגובלים במכרה של Africo. החברה השלישית, כפי שנחשף ב"גלובס", נקראת Highwind Group, והיא בעלת השליטה ברישיון כרייה במכרה ששמו Kolwezi Tailings שנחשב מאוד עשיר בעופרות של נחושת וקובלט.

הזווית הישראלית

לפי תנאי ההעסקה, ENRC תעניק לחברת Camrose הלוואת בעלים בשווי 400 מיליון דולר, כדי לסייע לה להתחיל לבצע את עבודות הכרייה הנדרשות לשם פיתוח המכרות שבבעלותה. בנוסף תעניק ENRC לשותפתה הטרייה ערבות בגובה של 155 מיליון דולר כדי להבטיח פירעון של חובות קיימים.

ENRC היא ענקית כרייה בעלת זווית ישראלית. אחד מבעלי השליטה בה הוא המיליארדר אלכסנדר משקביץ', אוליגרך יהודי יליד קירגיסטן, אזרח קזחסטן וישראל. משקביץ' מרבה לעשות עסקים גם עם בני שטיינמץ, אך בראיון שנתן לפני כמה חודשים ל"גלובס" הודה כי הוא ושטיינמץ אינם משתפים פעולה באפריקה. עכשיו מתברר כי שותפו ביבשת השחורה הוא גרטלר. עולם קטן.

רווח נקי - 1.1 מיליארד דולר

ENRC נסחרת בשוק ההון הבריטי לפי שווי של 17.4 מיליארד דולר. החברה רשמה אשתקד הכנסות של 3.8 מיליארד דולר ורווח נקי של 1.1 מיליארד דולר.

גרטלר (36), שחזר בתשובה לפני שנים מספר, נולד עם כפית של זהב בפה. סבו, משה שניצר, שנחשב "מר יהלומים" של ישראל, קיבל לפני שש שנים את פרס ישראל למפעל חיים על תרומתו להקמת הבורסה ליהלומים, ואף שימש נשיאה הראשון במשך שנים רבות.

אביו של דן, אשר גרטלר, ודודו, שמואל שניצר (גם הוא כיהן כנשיא הבורסה ואף מחזיק בתואר "נשיא כבוד של הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים"), מנהלים את החברה המשפחתית - מ. שניצר ושות', שמאז היווסדה נחשבת אחת החברות המובילות בתחום הייצור והייצוא של יהלומים.

גרטלר גם הקים חברה על שמו - DGI Group - וזו מאגדת את פעילותו ברחבי העולם. לפני שלוש שנים דירג "פורבס" את 40 האנשים העשירים בישראל, ואז העריך כי גרטלר שווה חצי מיליארד דולר. ייתכן מאוד שהשנים שעברו מאז השביחו עוד את הונו.

משקביץ': חבר של שטיינמץ, שווה 3.3 מיליארד דולר

משקביץ' (56), שהונו לפי דירוג "פורבס" האחרון עומד על 3.3 מיליארד דולר, נולד וגדל בקירגיסטאן, אך את רוב זמנו הוא מעביר בין אנגליה לבלגיה. בשנת 91', כשהוא בן 37, עלה לישראל, קיבל אזרחות ישראלית אך העדיף שלא לקבוע את מקום מגוריו בארץ הקודש וחזר לארץ מולדתו. עם זאת, עד היום הוא בוחר להגדיר את עצמו כיהודי מאמין, מקפיד לתרום למוסדות בארץ ולבקר בה כמה פעמים בשנה. בנוסף, מכהן משקביץ' כנשיא הקונגרס היהודי של אירו-אסיה, ארגון אותו הקים לפני שנים ספורות.

"התקשורת מאיימת על היהודים"

משקביץ' הוא אישיות די מעניינת, ובראיון שנתן לאחרונה ל"גלובס" לא היסס לגעת בנושאים בוערים כמו יחסינו עם איראן. "המצב עם איראן הוא נורא ואיום. אנשים לא מבינים עד כמה זה מסוכן", אמר. משקביץ' ציין כי גם התקשורת הבינלאומית מאיימת על עתיד היהודים בעולם. "אנחנו מפסידים במלחמה הזו מדי יום". ואם כבר בפוליטיקה עסקינן, משקביץ' מקורב לפואד בן אליעזר, שר התמ"ת.

מלבד ENRC, יש למשקביץ' מחצית מהבעלות על חברת הכרייה קוניקו (Cunico) אותה הוא חולק עם בני שטיינמץ. קוניקו היא בעלת מכרות ניקל ונחושת במקדוניה, בזמביה ובחלק ממדינות הבלקן. בעבר ניסתה החברה להפוך לציבורית לפי שווי של מיליארדי דולרים, אך כשלה בעקבות משבר האשראי. בין עסקיו הפרטיים הנוספים ניתן למצוא בנק וחברת ביטוח גדולים בקזחסטן.