פטריק דרהי מבקש לרכוש תשתיות HOT מבזק בעשרות מ' ש'

בעל השליטה ב-HOT פנה לבזק בבקשה לרכוש 50% מהבעלות של בזק על התשתיות שלה ■ לא ברור אם HOT תוכל לגייס את הסכום הנדרש לרכישת הבעלות על התשתיות שבידי בזק

חברת HOT פנתה לבזק בבקשה להיכנס למו"מ על העברת השליטה בתשתיות שלה שנמצאות אצל בזק לידיה. הכוונה היא ל-50% מהתשתיות המגיעות לבתי-אב. מדובר בהסכם בעל משמעות עמוקה מאוד ל-HOT, שרוצה להבטיח את השליטה המלאה והבעלות שלה על התשתיות שלה.

עם זאת, לא ברור עדיין אם HOT באמת תוכל להשקיע סכום כסף גבוה וממש לרכוש את הקווים, או שהמטרה היא לעגן בהסכמים חדשים את שליטתה בתשתיות ובצורה הדרגתית להעביר אותן לבעלותה המלאה. רכישת התשתיות יכולה להגיע לעשרות מיליוני שקלים. זאת מפני שלאורך השנים HOT שילמה לבזק עבור חלק גדול מהתשתיות וכיום הוויכוח הוא בעיקר על מרכיב התחזוקה והתיקונים.

הפנייה לבזק מלמדת על הרצינות והחשיבות שרואה בעל השליטה ב-HOT, פטריק דרהי, באחזקה בתשתיות. מחצית מהרשת של HOT, מטעמים היסטוריים, מתופעלת ומתוחזקת על ידי בזק. המצב הוא לצנינים בעיני דרהי, ובכלל מדובר בסיטואציה מאוד מורכבת בעבור חברת תשתיות, כאשר הנגישות שלה למחצית מהתשתיות שלה מוחזקת על ידי המתחרה העיקרי שלה.

הסיבוך - חברות הכבלים

ההסכם הקיים כיום בין החברות הוא הסכם דרקוני לטובת בזק. על פי ההסכם, ל-HOT אסור לגעת בתשתיות שלה שמתופעלות על ידי בזק. למעשה היא מעין שוכר של שירותים בלבד, משמע, כל דבר שהיא רוצה לעשות בנכס חייב את אישורה של בזק.

יתרה מכך, בזק גובה, לשיטתה של HOT, סכומי כסף גבוהים עבור תחזוקה ותיקונים. כלומר, HOT לא יכולה לגשת לארונות תקשורת שלה בלי שטכנאי של בזק יהיה נוכח. כל מהלך כזה כרוך בתשלומים לבזק ותיאומים מורכבים עם הטכנאים שלה. במילים אחרות, בזק אולי מעבירה 50% מהתשתיות של HOT, אבל בגלל שהחברה חייבת בשירות אוניברסלי, בפועל HOT תלויה בצורה קריטית בבזק.

לאור השינויים שמתוכננים ברשת של HOT והעובדה שהיא חייבת לבצע שדרוג רציני ברשת שלה, הרי שהיא אינה יכולה להמשיך את התלות בבזק. כל שדרוג במהירויות האינטרנט, כל תוספת של מגבר, כל נגיעה ברשת, מחייבת הסכמה מוקדמת של בזק, שבתעלות שלה עוברים הכבלים של HOT. המצב הזה קיים למשל בירושלים ובחלקים נרחבים באזור הדרום ותל אביב.

מקור המצב המסובך הזה הוא בחברות הכבלים - כאשר הוקמו, חלק מבעלי הזיכיונות העדיפו להעביר את התשתיות דרך בזק כדי לקצר הליכים ולעמוד בלוחות הזמנים לפריסת הרשתות שלהם; חלק מהזכיינים העדיפו ללכת בצורה עצמאית לכל אורך הדרך. ערוצי זהב החליטה בזמנו להשתמש ברשת בזק, ובאזורים מסוימים גם תבל. מתב לעומת זאת העדיפה להניח בצורה עצמאית תשתיות משלה. בשל כך מתב נחשבה לרשת איכותית יותר. כאשר בעל השליטה הקודם במתב שמואל דנקנר, ניהל מו"מ למיזוג עם תבל וערוצי זהב, הוא דרש תמורה גבוהה יותר בגלל שהתשתית היתה בשליטתו ובבעלותו המלאה.

למעשה עד היום, כאשר HOT רוצה לנסות שירותים חדשים ואפליקציות חדשות, היא עושה אותם במקומות שבהם התשתית היא שלה, ולא עוברת דרך בזק. גם כאשר החלה החברה לשדרג את הרשת לתקן שמאפשר לה להציע מהירויות של עד 100 מגה ביט לשנייה, היא החלה לעשות זאת במקומות שבהם התשתית היא שלה ובאחריותה, ורק לאחר מכן התפנתה לשדרוג התשתיות שנמצאות בידי בזק.

לא אידיאלי לבזק

לכאורה לבזק טוב עם ההסכם הקיים, משום שהוא מיטיב איתה ברמה האסטרטגית והיא מרוויחה ממנו יפה. אך לאורך זמן מצב זה עלול להביא לסכסוך עם HOT, מה שיכול בהמשך לגרום לכך ש-HOT תחפש כל דרך על מנת לנטוש את בזק, ואולי אף להשתמש בתשתיות מתחרות, שיקומו בעתיד הלא רחוק. הצדדים סירבו להתייחס לידיעה.