זכיינית כביש 6 מחליפה ידיים: לבייב והקנדים בחוץ, המבורגר וקרן תשתיות בפנים

העסקאות למכירת 62.5% ממניות דרך ארץ משקפות לזכיינית חוצה ישראל שווי של כ-2.25 מיליארד ש' * שיכון ובינוי של שרי אריסון מגדילה את חלקה בזכיינית ל-50%, ותרשום רווח הון של כ-150-200 מיליון ש'

חילופי בעלות בזכיינית כביש 6, חברת דרך ארץ היווייז: אפריקה ישראל ובעלי המניות הקנדים יוצאים, שיכון ובינוי מבצרת את מעמדה בחברה, ואילו קבוצת הראל של משפחת המבורגר וקרן תשתיות ישראל (שבה הראל היא השותף המוביל) נכנסים כשותפים.

העסקאות, שבמסגרתן יחליפו ידיים 62.5% ממניות דרך ארץ הייוויז, משקפות לזכיינית שווי של כ-2.25 מיליארד שקל, בהנחת מימוש אופציה שמחזיקה המדינה לרכישת 49% ממניות דרך ארץ.

במסגרת העסקאות, שקיומן הצפוי נחשף ב"גלובס", תמכור אפריקה ישראל את החזקותיה בדרך ארץ הייוויז (37.5%) לקבוצת הראל וקרן תשתיות ישראל ותמורת כ-500 מיליון שקל, בצעד שיניב לה רווח הון של כ-200 מיליון שקל לפני מס.

במקביל, קבוצת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון, תממש זכות סירוב ראשונה לגבי מניות השותפה הקנדית, Canadian Highways, בכביש (25%), ותמכור מחצית מהמניות הללו לבראל וקרן תשתיות ישראל.

הבעלות בדרך ארץ הייוויז נחלקה עד כה בין אפריקה ישראל (37.5%), שיכון ובינוי (37.5%) ו- Canadian Highways (25%). לאחר העסקה, תוחזקנה מניות דרך ארץ באופן הבא: 50% בידי שיכון ובינוי, ו-50% בידי שותפות בה יחזיקו קבוצת הראל (46%), קרן תשתיות ישראל (10%) וגופים מוסדיים. לפי הערכות, הגופים המוסדיים כוללים את לאומי פרטנרס ואת קרנות עמיתים (קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר).

אפריקה תקדים את פירעון האג"ח

עבור אפריקה ישראל מדובר בחדשות טובות, לאחר שבשבוע שעבר ביטלה המדינה את הזכייה בפרויקט החשוב בו החברה לקחה חלק, להקמת הרכבת הקלה בת"א. במסגרת זו הודיעה המדינה על כוונתה לחלט את הערבויות שהעמידו בעלי השותפות, בה מחזיקה אפריקה ישראל 20%.

אפריקה מייעדת את התמורה לפירעון מוקדם של סדרת האג"ח הקצרה שהונפקה במסגרת הסדר החוב. התשלום המקורי עבור הקרן והריבית של אג"ח כ"ה אמור להתבצע רק במאי 2012, אך כעת תבצע אפריקה ככל הנראה פירעון מוקדם, כבר השנה. "התזרים הגדול שיתקבל מהסכם מכירת כביש 6 יאפשר לחברת אפריקה ישראל לפרוע את החוב האג"חי הקצר מוקדם מהצפוי, ויסייע לחברה בהמשך צמיחתה", אמר היום איזי כהן, מנכ"ל חברת אפריקה ישראל. כהן הוסיף ש"הסכם מכירת כביש 6 מהווה דוגמא לעסקה נוספת שביצעה הקבוצה בהשבחת נכס שבבעלותה ומימושו. וזאת, תוך יצירת תזרים מזומנים גבוה ורישום של רווח נאה". בתגובה לעסקה עלתה היום אג"ח כ"ה בשיעור של 3.8%.

במסגרת העסקאות בזכיינית כביש 6 מימשה שיכון ובינוי (שו"ב) את זכות הסירוב שלה למניות החברה הקנדית בכביש, שהיו על סף מכירתן להראל וקרן תשתיות ישראל, והיא תרכוש את מלוא החזקותיהם תמורת 300 מיליון שקל.

מדובר במחיר נמוך מזה שבו מוכרת אפריקה ישראל את החזקותיה בזכיינית. בשלב השני תמכור שו"ב 12.5% להראל וקרן תשתיות ישראל, ולדברי מנכ"ל החברה, עופר קוטלר, מדובר בניצול הזדמנות בשוק כדי "להגדיל החזקות במחיר אטרקטיבי".

קרן תשתיות ישראל, בניהולו של ירון קסטנבאום ובבעלות קבוצת הראל (40%), עו"ד יהודה רווה (40%) וקסטנבאום עצמו (20%), היא קרן הפריווט אקוויטי הישראלית הראשונה המתמחה בחברות בתחום התשתיות.

ירון קסטנבאום, שותף מנהל בקרן, אמר היום כי "ההשקעה בכביש 6 תואמת את הפעילות והאסטרטגיה של הקרן בהיותה שחקן מוביל בתחומי האנרגיה והתשתיות". עו"ד יהודה רווה, ממייסדי ובעלי הקרן, הוסיף כי הקרן "עוד לא אמרה את המילה האחרונה בתחום ההשקעות בתשתיות בישראל".

זו גם התפיסה הרווחת בקבוצת הראל שהובילה את העסקה עם הקרן. לדברי אמיר הסל, מנהל ההשקעות הראשי בהראל, "העסקה משקפת לפי ההערכות תשואה ריאלית של מעל ל-11%, כשמבחינתנו מדובר בעסקה עם סיכון נמוך". דרך ארץ הייוויז נבחרה בינואר 1998 כזוכה במכרז להקמה ותפעול כביש חוצה ישראל, הידוע ככביש 6, כביש אגרה לתקופה של 30 שנה. בפברואר אותה שנה נחתם הסכם זיכיון בין מדינת ישראל לבין החברה, לשם הוצאה לפועל של הפרויקט. בניית הכביש הסתיימה בשנת 2004. וממועד זה החל תפעולו המלא, אשר צפוי להמשך עד תום תקופת הזיכיון, קרי יולי 2029 .

כביש 6 משתרע כיום לאורך של 140 ק"מ ומאפשר גישה מהירה מצפון הארץ (מחלף עין תות הסמוך ליוקנעם) ועד דרומה (מחלף מאחז, דרומית לקרית גת). בכביש הושקעו עד היום כ-1.5 מיליארד דולר, גוברת בהתמדה.

הכנסות כביש 6: 192 מ' ש' במחצית

בתוך כך, נמשכת הצמיחה בהכנסות התפעול של כביש 6. מדו"חות דרך ארץ הייוויז עולה כי הללו עלו במחצית הראשונה של השנה ב-23% ל-192.5 מיליון שקל, על רקע פתיחת קטע 18 (הצפוני) בשנה שעברה.

סך הכנסות החברה, כולל הכנסות מימון ובנייה, עמדו על 538 מיליון שקל ובשורה התחתונה נרשם רווח של 16.4 מיליון שקל לעומת הפסד של 43.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד (סך הכל הפסידה דרך ארץ הייוויז 230 מיליון שקל ב-2009).

תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת הוא חיובי בהיקף של 41 מיליון שקל. דרך ארץ הייוויז, בניהולו של אהוד סביון, נושאת על גבה התחייבויות ענק של 8.8 מיליארד שקל וגירעון של כ-405 מיליון שקל בהון העצמי.

תוצאות החברה מתפרסמות במסגרת דו"חות שיכון ובינוי, שפרסמה היום את תוצאותיה לרבעון השני של השנה. מדו"חות אלה עולה כי הכנסות החברה צמחו ב-5% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל. בשורה התחתונה נרשם רווח של כ-61 מיליון שקל, שיפור של 46%. השיפור בהכנסות שיכון ובינוי נבע בעיקר משיפור במגזר התשתיות והבנייה בחו"ל.

"השורה התחתונה מדברת בעד עצמה", אומר מנכ"ל שיכון ובינוי, עופר קוטלר. "אנו מתמקדים בפעילות של החברה וממשיכים לחפש השקעות שיביאו לנו ערך מוסף בעתיד, כמו כביש 6".