מטוס הקרב החדש של אחמדינג'אד: "שגריר המוות"

(עדכון) - המטוס יכול לשאת 4 טילי שיוט - אך אינו יכול להגיע לישראל ■ במקביל, טורקיה הוציאה את איראן מרשימת מדינות האויב

נמשכת ההידרדרות ביחסיה של טורקיה עם ישראל בפרט ועם העולם המערבי בכלל: עיתונים במדינה מפרסמים היום (ב') כי באנקרה הוחלט לרענן את רשימת המדינות המאיימות אשר מהווה את המסמך המרכזי בתפיסת המועצה לביטחון לאומי של טורקיה.

הרשימה העדכנית של המדינות גובשה בימים האחרונים וצפויה להיות מאושרת באופן סופי בחודש אוקטובר ולהחליף את הרשימה הקודמת שפורסמה לפני 5 שנים.

השינוי המשמעותי ביותר בגירסה החדשה היא הסרת שמה של איראן מהרשימה באופן מוחלט; בכך משנה טורקיה את יחסה הרשמי למדינה שעד כה נחשבה לבעלת "איום ביטחוני" על שלומה של טורקיה. בנוסף, מפחיתה טורקיה את רמת הסיכון הנשקפת, לשיטתה, מהשכנה יוון אשר עימה היא מצויה בסכסוך טריטוריאלי ארוך-שנים על אף שיפור מסויים שנרשם לאחרונה ביחסים בין שתי המדינות על רקע יחסי המסחר ביניהן.

עמדתה של טורקיה נוגדת את המגמה הבינ"ל המבקשת להדק את הפיקוח על איראן ולהימנע מהידוק קשרים עימה על רקע החשש ממאמציה להתחמש בנשק גרעיני. בסוף השבוע האחרון, כזכור, נחנך כור אטומי בבושהיר שבמדינה - כאשר המשטר בטהרן הצהיר כי מדובר בכור למטרות שלום בלבד.

גורמים בטורקיה העריכו כי החלטתה זו של טורקיה תהווה צעד נוסף בהתרחקותה מהמערב ותביא להידרדרות נוספת ביחסיה עם ישראל שהגיעו לשפל חדש בחודשים האחרונים על רקע תקרית המשט לעזה בסוף חודש מאי.

"שגריר המוות"

בתוך כך, אחמדינג'אד השיק היום את מטוס הקרב הראשון מתוצרת איראן וכינה אותו "שגריר המוות". מדובר במטוס שיכול לשאת 4 טילי שיוט ויכול לטוס לטווח של 620 מייל, אך אינו יכול להגיע לישראל.

"המטוס יהיה שגריר המוות אצל אויבינו, אויבי האנושות, והוא מעביר עימו מסר של שלום וידידות", אמר אחמדינג'אד עם השקת המטוס. אגב, שמו של המטוס האיראני הינו Karrar, כלומר "התוקף".

לדברי אחמדינג'אד, מטרת המטוס היא לשתק את חיל האוויר של אויבי איראן עוד לפני שמטוסי האויב ימריאו מבסיסם.