"'גלולת הרעל' הסינית עלולה להפיל דרמטית את מניית פוטאש"

כך העריך אנליסט ב-UBS ■ פוטאש קיבלה פניות ראשוניות מקבוצת Sinochem הסינית ומחברת Vale הברזילאית לאחר שדחתה את הצעת הרכש העוינת של BHP

יצרנית הדשנים הקנדית, פוטאש הנמצאת בעיצומו של מאבק שליטה, לאחר שדחתה הצעת רכש עוינת בהיקף של כ-40 מיליארד דולר מ-BHP ביליטון , קיבלה פניות גם מקבוצת Sinochem הסינית ומחברת Vale הברזילאית, כך דווח היום בבלומברג לפי דברים של מקורבים לעניין.

בסוף השבוע הקודם הפנו החברות הסינית הברזילאית שאלות ראשוניות לדירקטוריון פוטאש, ביחס לאפשרות לקיום שיחות איתה. חברות נוספות גם הן ייצרו קשר עם הדירקטוריון של יצרנית הדשנים הגדולה בעולם, אולם לא בטוח ששיחות אלה יבשילו, אמרו המקורבים לעניין.

כל מי שיציע הצעה, יצטרך להעלות אותה מעבר להצעה העויינת של BHP. האינטרסים של החברה הסינית הנמצאת בבעלות המדינה והיא חברת המסחר בכימיקלים ובדשנים הגדולה בסין, יאותתו על רצונה של סין לעצור את BHP מלשלוט על מלאים נוספים בתחום הסחורות אותו היא מובילה כחברת הכרייה הגדולה בעולם, זאת לאחר שנים של מתיחות ביניהן ביחס למחירי הברזל.

"אם דירקטוריון פוטאש יחליט ללכת עם "גלולת הרעל" שתתרחש במידה ש-Sinochem הסינית תרכוש נתח ממנה - הדבר יגרום ל-BHP להסתלק מהצעתה. אז, תישאר פוטאש רק עם הסינים - דבר שבאופן בסיסי ימנע כל הצעה נוספת. במיקרה כזה עלולה מניית פוטאש ליפול נפילה דרמטית" העריך גלן לאוקוק, אנליסט ב-UBS.

"אנו עוקבים בדריכות אחר הצעת הרכש שהגישה BHP לפוטאש" אמר לי קיאנג, ראש משרד נשיא Sinochem בשיחה טלפונית בביג'ינג והוסיף "אלו חדשות גדולות בתעשייה וזה אך טבעי שכולם עוקבים אחרי זה. אינני יכול לאשר ש-Sinochem ופוטאש היו בכל צורה שהיא של קשר".

נציין כי הצעת הרכש העוינת שנתנה BHP לפוטאש היתה לכלל החברה בתמורה ל-130 דולר למניה במזומן. לאחר דחיית ההצעה על ידי דירקטורון פוטאש נרשמה עלייה משמעותית בשער המניה והיא סגרה ביום ו' האחרון קרוב לרמה של 150 דולר למניה.