"ההודעה על סגירת חדרי המיון בבתי החולים - ספין מתוזמן"

בכיר במערכת הבריאות: "ככל שאני יודע, לא היה שום עומס חריג למעט בברזילי, שם יש דרישה ותיקה לתגבור המחלקות הפנימיות"

הודעת משרד הבריאות על סגירת חדרי המיון בבתי החולים סורוקה, ברזילי, קפלן ואסף הרופא, היא לא יותר מספין מתוזמן היטב, שאותו מובילים לכאורה מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, ויו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן. כך לפחות טוענים בכירים במע' הבריאות בשיחה עם "גלובס".

לטענת הבכירים, עיתוי ההודעה של משרד הבריאות, לפיה נרשם עומס חריג במחלקות הפנימיות של כל בתי החולים בדרום ובשפלה, אינו מקרי. הסכמי העבודה של הרופאים נפתחו למו"מ מול משרד האוצר, וההסתדרות הרפואית ממקדת את המאבק שלה בדרישה לתוספת תקנים, תוספת מיטות אשפוז ותמרוץ רופאים בפריפריה ובמקצועות נדרשים.

דרישה דומה מאוד העלה לאחרונה גם מנכ"ל משרד הבריאות הטרי, אולם הוא נחל כישלון זמני בשיחות שניהל מול האוצר במסגרת דיוני התקציב. ד"ר גמזו הבהיר כי ימשיך לנהל מאבק בעניין, ואותם בכירים במערכת טוענים היום (ב') כי "העומס החריג" עליו הודיע המשרד הוא תחילתו של המאבק.

השיטה מעודדת אשפוזים

"ככל שאני יודע, לא היה שום עומס חריג למעט בברזילי, שם יש דרישה ותיקה לתגבור המחלקות הפנימיות", אמר ל"גלובס" בכיר במערכת הבריאות. "המדינה לא יכולה להגיד לאדם שמתגורר בדימונה, ושאין לו רכב פרטי, 'סע לתל השומר'", הוא טוען. לדבריו, ניתן לנייד מיטות ממחלקות שלעתים קרובות נשארות ריקות, אל המחלקות הפנימיות העמוסות. "הבעיה האמיתית היא מחסור בכוח אדם, ולכן מוזרה גם הטענה שיש בעיית תקנים. כי אז צריכים להיות לנו לפחות כמה רופאים מובטלים בארץ, ואין כאלה".

הבכיר טוען ששיטת ההתחשבנות בין הקופות לבתי החולים מעודדת אשפוז יתר, וכי במקרים רבים ניתן לשחרר חולים ולהעבירם לטיפול בקופות או אפילו לאשפוז בביתם. עד כה הטענה הזו נשמעה רק בקרב אנשי האוצר וקופות החולים, שלשניהם אינטרס ברור - הגדלת היצע מיטות האשפוז בבתי החולים יוצר ביקוש, שמגדיל את הוצאות הקופות שמפנים מבוטחים אל בתי החולים. גורם באחת מהקופות טען היום: "גם אני התעוררתי בתחושה שיש פה משהו מכוון. לא ראינו אותות מיוחדים לכך שמבוטחים שלנו נוהרים אל חדרי המיון".

ההודעה של משרד הבריאות הופצה אתמול בצהריים, וכבר אחר הצהריים נמסר כי חדרי המיון בכל בתי החולים יהיו פתוחים, למעט בברזילי. "אם זה היה ספין, לא היינו ממהרים להודיע שרק בברזילי נותרה בעיה חמורה", אמר גורם במשרד.

איך כל זה קרה? במשרד הבריאות מסבירים כי בביה"ח ברזילי פנו בבקשה להודיע למד"א לא להפנות אליהם יותר חולים. במשרד פנו אל יתר בתיה"ח באזור הדרום והשפלה כדי שיקלטו את החולים במקום ברזילי, אולם אלה מסרו שגם הם סובלים מעומס רב. מה עשה משרד הבריאות? הודיע שכל בתי החולים בדרום ובשפלה סגורים. במשרד הבהירו היום כי ככל הנראה נפלה טעות. עם זאת, אומרים במשרד, העומסים בבתי החולים אותנטיים לחלוטין, ואיש לא חשב לעשות קמפיינים על גב החולים.