בעלי העניין בנובה חוזרים לממש; האם דנקנר מכר מוקדם מדי?

האנליסטים: המניה תמשיך לעלות ■ בשבוע שעבר החל מיטב לכסות את החברה, ובכך הצטרף לבית ההשקעות היחיד שכיסה עד היום את החברה - Roth Capital Partners

יש שני מאפיינים מובהקים לכך שמניה מטפסת לגבהים דלילי חמצן. הראשון - בעלי העניין בחברה שולחים פקודות מכירה, והשני - יותר ויותר בתי השקעות מתחילים לכסות אותה.

במקרה של נובה , אחת מהחברות הישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקני, שני מאפיינים אלו באו לידי ביטוי בשבועות האחרונים. בעקבות דו"חות טובים שפרסמה החברה לרבעון השני של השנה, ועדכון תחזיות שנתיות מצידה, טיפסה המניה למחיר שיא (שממנו כבר הספיקה לרדת) ובית השקעות נוסף החל לכסות אותה.

נובה מפתחת מכשירי מדידה, שבודקים את עובי שכבות הסיליקון בתעשיית המוליכים למחצה. כתוצאה מכך, פעילותה תלויה באופן משמעותי במחזוריות המאפיינת את שוק השבבים.

החברה נסחרת כיום לפי שווי של 133 מיליון דולר, לאחר שהוסיפה לערכה 291% במהלך השנה האחרונה (הייתה למניה הטובה ביותר של 2009), אך התממשה מתחילת השנה בשיעור של 17%.

את הרבעון השני של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 19.4 מיליון דולר (צמיחה שנתית של 179% ורבעונית של 22%) ועם רווח נקי של 4.7 מיליון דולר, לעומת איזון ברבעון המקביל אשתקד. החברה צופה כי תסיים את השנה הנוכחית עם הכנסות של 78-85 מיליון דולר, פי 2 ויותר מאשתקד, ועם שיעורי רווח נקי שינועו בין 21% עד 24%, לעומת 7% אשתקד.

כפי שציינו, נתונים אלו דחפו במהלך השבועות האחרונים את המניה במעלה ההר, וזו טיפסה לפני שבועיים למחיר שיא של חמש שנים - 6.72 דולר. די במהרה חזרה המניה מעט אחורה, ונכון לכתיבת שורות אלו, נסחרת נובה לפי מחיר של 5.36 דולר - מרחק של 20% מהשיא.

1. בעלי העניין לחצו על המניה

סביר מאוד להניח כי אחת הסיבות למימושים שנרשמו בנובה היא פעילות מוגברת של בעלי עניין בחברה. ממעקב "גלובס" אחר תנועות בעלי עניין עולה כי בשבועיים האחרונים חזרו חלק מבכירי החברה לממש חלק ממניותיהם. גם אם מדובר בסכומים נמוכים, ברור כי המהלך שנקטו נבע מהטיפוס החד של המניה. כדוגמה, מיכה ברנשטיין, היו"ר, מכר מניות תמורת 199 אלף דולר בקירוב, ורובן נמכרו קרוב למחיר השיא האמור.

אך את המימוש הכבד יותר עלולה לבצע קרן תעוזה, שנמנית על בעלי המניות הגדולים בחברה ומחזיקה בשיעור של 6% מההון. מבדיקת "גלובס" עולה כי תעוזה הגישה בימים האחרונים שתי בקשות למכירת מניות, שעדיין לא התבצעו, ושוויין הכולל לפי המחיר הנוכחי הוא 7.1 מיליון דולר, שמהווים את רוב החזקות הקרן בחברה.

מי שעדיין לא הצטרפה לחגיגת המימושים, וזאת מכיוון שהקדימה לממש לפני כחצי שנה, היא כלל תעשיות והשקעות (כת"ש) מבית אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר. לכת"ש יש כיום החזקה בשיעור של 19.8%, לאחר שבמארס האחרון מימשה מניות תמורת 5.1 מיליון דולר ולפי מחיר של 5.1 דולר למניה.

המחיר הנוכחי של נובה גבוה רק בשיעור של 5% מהמחיר לפיו מימשה כת"ש חלק ממניותיה, אך דו"חות החברה ושתי אנליזות שבוצעו, גורמות לנו לתהות האם דנקנר מכר מוקדם חלק ממניותיו בנובה, והנה מספר הסברים לכך.

2. בתי ההשקעות מגלים את המניה

בשבוע שעבר החל בית ההשקעות "מיטב" לכסות את החברה, ובכך הצטרף לבית ההשקעות היחיד שכיסה עד היום את החברה - Roth Capital Partners. ב"מיטב" מעניקים למניה המלצת "קנייה" ומחיר יעד של 8.7 דולר, המשקף פרמיה של 62%, ואילו Roth הולך רחוק יותר ומעניק למניה המלצת "קנייה" ומחיר יעד של 10 דולר - כמעט פי 2 מהמחיר הנוכחי.

אנליזות על מניות של חברות ציבוריות אינן מדע מדויק, וייתכן שהשניים לעיל אופטימיים מדי לגבי החברה. עם זאת, אין ספק שהאופטימיות זורמת במסדרונות החברה (שמענו שגבי זליגסון, מנכ"ל נובה, אומר ש"יש מטוס שטס מעל החברה ולא מפסיק להצניח מתוכו הזמנות").

לדברי "מיטב", שוק השבבים מתאפיין במחזוריות בת חמש שנים, ולפי תחזיות של חברת המחקר גרטנר, ניתן לצפות לעוד שנתיים של צמיחה לאחר ההתאוששות הפנומנאלית של השנה הנוכחית. "עם זאת, ייתכן כי מדובר בתחזית אופטימית. הגידול במכירות טלפונים חכמים הוא אחד ממנועי הצמיחה של הענף, אך בסביבה מאקרו כלכלית חלשה, קשה יהיה לחמוק מהחולשה במכירות מוצרים אלקטרוניים".

"נובה פועלת בשוק נישתי וקטן, אך דווקא בגלל סיבה זו יכולה אותה נישה לנוע בגיוון מנוגד לשוק הכללי, וזאת בשל מגמות שיכולות להיות נפרדות מהשוק הכללי, כמו גל של שדרוגים", מציינים ב"מיטב".

מנוע הצמיחה העיקרי של החברה הוא מכונות מדידה עצמאיות, להבדיל מאלו המשולבות בתוך המכונות של יצרני המוליכים למחצה. בשנה האחרונה החלה החברה להחדיר בהצלחה מכונות מסוג זה, ולפי "מיטב" מכירות החברה מהתחום יכולות להכפיל עצמן במהלך 2011.

3. Hard Cash

נתון חיובי נוסף שעומד לזכות החברה הוא מאזן בריא. לנובה יש אמצעים נזילים בשווי של 46.7 מיליון דולר, לאחר שברבעון השני ייצרה מזומנים בשווי של 6.3 מיליון דולר. בנטרול המזומנים, נסחרת החברה לפי שווי של 87 מיליון דולר, המשקף מכפיל רווח צנוע של 7.