"דרישות ישראל בעסקת מטוסי ה-F35 - חוצפה על סטרואידים"

גורמים בארה"ב מאשימים: "ישראל אוכלת 3 פעמים מאותה צלחת - מממנת רכישת מטוסים מכספי הממשל ועוד דורשת עבודות גומלין בהיקף עצום ולא פרופורציוני של 180%"

שווי העבודות על מטוסי אף 35 שמוכנה חברת לוקהיד מרטין , היצרנית, לתת לתעשיות הביטחוניות הישראליות, אם ממשלת ישראל אכן תסכים לרכוש 20 מטוסים מדגם זה, עשוי להיות קרוב ל-180% מעלות הרכש של המטוסים. שיעור החזר כזה למדינה רוכשת, כפי שהוא גלום בשווי העבודות לחברות מקומיות, נחשב יוצא דופן בגובהו בזירת עסקאות הנשק הבינלאומיות והוא מעורר ביקורת קשה בארה"ב, כך מדווח השבועון "דיפנס ניוז".

לוקהיד התחייבה להעניק לתעשיות בישראל חוזים בשווי ארבעה מיליארד דולר לעבודות הקשורות בייצור המטוס, עם אפשרות להעלות את היקף העבודות בעוד לפחות מיליארד דולר נוספים, בעשר השנים הבאות, בכפוף להחלטת המדינה לרכוש את 20 המטוסים. עלות הרכישה: 2.75 מיליארד דולר, שתמומן כולה מתכנית הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל. אם ישראל תיתן אור ירוק לעסקה, היא תהיה המדינה הזרה הראשונה שתרכוש את המטוסים.

שר הביטחון, אהוד ברק, נימק את החלטתו לאשר עקרונית את רכישת המטוסים, ב-15 באוגוסט, לא רק ביכולותיהם המבצעיות אלא גם בעובדה שישראל השיגה הסכמי אופסט (מתן עבודות לחברות מקומיות, או: עבודות גומלין) בשווי ארבעה מיליארד דולר.

הודעת ברק השמיטה במכוון פרטים על הסכמי האופסט, אם כי היא מציינת לשבח את העובדה שהתעשיות הישראליות ישולבו בייצור מטוסי אף 35 לחיל האוויר הישראלי וללקוחות נוספים. כל אחת מהתעשיות הביטחוניות הישראליות תצטרך לנהל בעצמה מו"מ מול לוקהיד מרטין, לאחר שממשלת ישראל תאשר רשמית את עסקת הרכש.

משרד הביטחון הודיע, כי פקידי רכש מוסיפים לנהל מגעים עם כל הצדדים מתוך כוונה להרים את רף העבודות שיקבלו החברות הישראליות לגובה של חמישה מיליארד דולר.

התחייבויות לוקהיד מרטין כלפי ישראל - חסרות תקדים

כתבת "דיפנס ניוז" בישראל, ברברה אופל-רום, מציינת שהמחויבות של לוקהיד מרטין להעניק עבודות בהיקף כזה לחברות ישראליות היא חסרת תקדים מבחינת שווי העבודות מול עלות הרכישה המתוכננת. לפי נתונים של משרד המסחר האמריקני, היחס בין עלות רכש מערכות נשק גדולות לבין שווי העבודות שניתנות לחברות במדינה הרוכשת מגיע בממוצע ל-100%, כאשר הרוכשות הן מדינות אירופיות או מדינות מערביות גדולות, כגון קנדה, אוסטרליה וקוריאה הדרומית. במדינות פחות מפותחות, באגן האוקיינוס השקט באסיה, במזרח אירופה ובאמריקה הלטינית, היחס בין שווי העבודות לעלות הרכישה עולה על 50% רק במקרים נדירים.

אבל לפי עסקת הרכש המתוכננת עם ישראל - שעלותה, כאמור, 2.75 מיליארד דולר - היחס בין עלות הרכש לשווי העבודות לחברות המקומיות הוא 150%. אם שווי העבודות שיקבלו התעשיות הביטחוניות יגיע בסופו של דבר לחמישה מיליארד דולר או יותר, וזו הציפיה בישראל, היחס בין עלות הרכש לשווי העבודות יהיה קרוב ל-180%.

להשוואה: בעקבות רכישת 102 מטוסי אף 16-I, לפני כמה שנים, התחייבה לוקהיד מרטין לתת לחברות ישראליות עבודות בשוי 1.45 מיליארד דולר. מאז, חידשה לוקהיד את החוזים למתן עבודות הקשורות למטוסים אלה. בסך הכל, קיבלו התעשיות הביטחוניות בישראל עבודות בשווי של יותר מ-2.2 מיליארד דולר על עסקת האף 16, כלמר כ-50% משווי עלות הרכש של המטוסים.

"שווי עבודות הגומלין לישראל היה מאז ומתמיד גבוה, אך במקרה הזה (אף 35) הוא חורג מכל פרופורציה", אמר ל"דיפנס ניוז" ג'ואל ג'ונסון, בכיר לשבר בארגון הגג של התעשיות הביטחוניות בארה"ב. הוא טוען, כי דרישות ישראל לקבל עבודות גומלין מהאמריקנים משולות לאכילה פעמיים מאותה צלחת, מפני שישראל רוכשת את המטוסים, בסופו של דבר, בכספי הסיוע האמריקני.

"התעשיות הביטחוניות האמריקניות הבינו תמיד שעבודות גומלין הוא המחיר של עשיית עסקים עם ממשלות זרות, שמוציאות כספים של משלמי המיסים שלהן על מערכות יקרות", אמר ג'ונסון. "אבל רק לישראלים יש החוצפה לדרוש עבודות גומלין תמורת מוצרים שאנו מוכרים להם בממון משלמי המיסים בארה"ב. עבודות גומלין בשווי 150% או 200% הן, למעשה, כמו אכילה מאותה צלחת שלוש פעמים. זו חוצפה על סטרואידים".

ומה מקבלות המדינות הרוכשות האחרות?

קנדה: השקיעה בפיתוח המטוס 650 מיליון דולר ומתכננת להוציא 15.5 מיליארד דולר לרכישת מטוסים ושירותי תמיכה. היא מצפה לקבל עבודות גומלין בשווי 12 מיליארד דולר, כלומר קצת פחות מ-75%.

דנמארק: דורשת לקבל עבודות גומלין בשווי עלות המטוסים שהיא מתכננת לרכוש.

איטליה: בשלב זה, שווי העבודות שיקבלו חברות איטלקיות יהיה כ-70% מעלות הרכש של המטוסים.

נורווגיה: התחייבה לא לקנות את המטוסים אם לא יופחת מחירם ואם לא תקבל עובדות גומלין בשווי 100 מעלות הרכש.

טורקיה: מצפה לקבל יותר מ-40% מהשקעתה ברכישת המטוסים בעבודות גומלין לחברות טורקיות.

לפי דיפנס ניוז, החלק הארי של עבודות הגומלין יינתן לתע"א (יותר ממיליארד דולר) ולאלביט (קרוב לשני מיליארד דולר). מיליארד הדולר בעבודות יחולק בין כעשר חברות קטנות יותר, לרבות סימיגון(יצרנית תכנת סימולציה), ראדא (יצרנית מערכות אוויוניקה) ועשות אשקלון, יחידה של תעש.