דיווחים: ישראל תמכור למצרים גז שקנתה ממנה - בריבית של 600% וברווח של 12 מיליארד דולר

העיתון המצרי "אל-שאעב" מדווח כי בשל משבר הגז במדינה, שגרם להפסקות מים וחשמל השבוע, תיאלץ מצרים לרכוש בחזרה 1.5 מיליארד מ"ק גז שמכרה לישראל לפני 5 שנים ■ לפי הדיווח, פנייה רשמית תיעשה בשבוע הבא ■ במצרים כבר זועמים על הכוונה "לתרום 12 מיליארד ד' לת"א"

בזמן שנמשכים הדיונים על תמלוגי הגז - מדינת ישראל, מסתבר, כבר בדרך לגזור לעצמה קופון שמן בעסקת גז, בלי ציוד מכני כבד ובלי חקיקת תמלוגים.

ממשלת מצרים הודיעה בימים האחרונים על כוונתה לרכוש מישראל בחזרה 1.5 מיליארד מ"ק של גז טבעי שמכרה לה במסגרת עסקה בשנת 2005 שנחתמה בלחץ אמריקאי ושהמחיר שנקבע בה למ"ק גז התברר בדיעבד כנמוך משמעותית ממחיר השוק.

מקורות שסירבו להזדהות מסרו הבוקר לעיתון המצרי הפופולרי "אל-שעאב" הרואה אור בקהיר כי בדיונים פנימיים אמר בימים האחרונים שר התשתיות המצרי הממונה על הגז והמינרלים כי "לפחות מחצית מהגז הטבעי שנמכר לישראל במסגרת העיסקה יהיה חייב להירכש בחזרה על ידי מצרים תמורת 14 מיליארד דולר, על אף שנמכר במקור תמורת 2 מיליארד דולר".

כבר בחודש ינואר הצהיר בפומבי השר האמור, ד"ר חסאן יונס, כי על מצרים לייבא גז על מנת להתמודד עם מחסור חמור שנוצר ברזרבות הגז הטבעי במדינה ובשל הצורך ההולך וגובר בגז לטובת שימוש ביתי ותעשייתי.

בשבועות האחרונים, לאור גל החום הכבד הפוקד את האיזור, סובלת מצרים מהפסקות חשמל ומים תדירות. לאור ההפסקות, מתקוממים רבים במצרים כנגד הממשל ודורשים ייבוא מיידי של גז טבעי למדינה. מנגד מביעים רבים הבוקר במצרים, על פי דיווחים במדינה, זעם על כוונת מצרים "לתרום 12 מיליארד דולר לתל אביב", כהגדרתם, על מוצר שמקורו במצרים עצמה.

על פי הדיווח בעיתון המצרי, הבקשה הרשמית תוגש לישראל על ידי שר הנפט בשבוע הבא כאשר במצרים מעריכים כי "ישראל תדרוש עבור הגז מחיר גבוה אף יותר מהסכום שננקב או תדחה את ההצעה".

עוד נאמר, כי בפרלמנט המצרי נשמעו קריאות לחייב את חברת הגז EMG, אשר גם עמדה במרכז העסקה עם ישראל, לפצות את הממשל במצרים בסכום של 6 מיליארד דולר שישמשו למימון העסקה.

"זה קורה בארה"ב ולכן זה יכול לקרות גם במצרים", אמר יונס בתגובה למגנים אותו בשל הפסקות החשמל לאחרונה, והביע נחישות לפתור את בעיית הגז הטבעי של מצרים בהקדם.

גורמים בשוק הגז במצרים טענו כי הפירסומים הבוקר אינם ריאליים וכי הם נובעים ממאבקים פוליטיים פנימיים במדינה.

מחברת מרחב, השותפה הישראלית המחזיקה ב-20.6% מהבעלות בחברת הגז המצרית EMG נמסר בתגובה: "הסיפור מופרך מתחילתו ועד סופו. יש הסכם מדיני בין ישראל למצרים לפיו מצרים תספק 7 מיליארד מ"ק גז טבעי לשנה למשך 20 שנה. אין לנו שום אחריות על פרסומים כאלה או אחרים בכלי תקשורת כאלה או אחרים".

ממשרד האוצר נמסר ל"גלובס" כי הם אינם מכירים את הנושא. גם ממשרד התשתיות הלאומיות נמסר בתגובה, כי במשרד לא התקבלה כל פנייה ממשלת מצרים בנושא.