"קשיי הנזילות והיחלשות הכלכלה יילחצו על השווקים והאירו"

כך מעריך רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו בלידר שוקי הון ■ "התחדשה העלייה בפרמיית הסיכון על מדינות ה-PIIGS, שמזכירה את ההתפתחויות ברבעון השני של השנה"

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו בלידר שוקי הון, מודאג מהמצב באירופה, בהקשר של מדינות ה-PIIGS (פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון וספרד. י.נ). תחת הכותרת "לקראת סיבוב נוסף במשבר החוב באירופה?", גוזלן מזהיר מקשיי הנזילות והיחלשות הכלכלה הגלובלית - "שעלולים ליצור לחץ שלילי על שוקי המניות בעולם בתקופה הקרובה", כדבריו.

גוזלן מציין, כי בימים האחרונים התחדשה העלייה בפרמיית הסיכון על מדינות ה-PIIGS, שמזכירה את ההתפתחויות בשווקים הפיננסיים שאירעו במהלך הרבעון השני של השנה.

עלייה זו לוותה אז בבעיות נזילות במערכת הפיננסית, שהעלו את הביקוש לדולר ולכן הובילו להיחלשות ניכרת של האירו מולו. להערכת גוזלן, מגמה זו צפויה להימשך ו"אם בעיות אלו לא ייתקלו בתגובת מדיניות מהירה, עשוי השילוב להשפיע לרעה על השווקים בעולם".

משבר חוב באירופה
 משבר חוב באירופה

בימים האחרונים נרשמה עלייה בפרמיית הסיכון על מדינות ה-PIIGS (ראו גרף), ובחלק מהמדינות מדובר בעלייה לרמות גבוהות יותר מאשר בשיא המשבר האחרון. "ייתכן שעלייה זו נובעת מחשש להשפעה שלילית של צעדי המדיניות הפיסקאלית המרסנת על הצמיחה במדינות אלו", מציין גוזלן.

גוזלן מציין כי החששות ממשבר החוב באירופה שלחו אז את שוקי המניות לתיקון שלילי של כ-15%, וכי ההבדל העיקרי בין התקופות, הוא שאז סביבת הפעילות הגלובלית נתפסה כטובה יותר מאשר זו הנוכחית.

"שילוב של חששות חוזרים בנוגע למשבר החוב האירופי, יחד עם מומנטום נחלש בכלכלה העולמית, מהווים תמהיל בעייתי שעשוי ליצור לחץ שלילי על שוקי המניות בתקופה הקרובה", מסכם גוזלן.

משבר חוב באירופה
 משבר חוב באירופה