עסקה אסטרטגית לקמהדע עם חברת בקסטר; המנכ"ל, דוד צור: "זה הסכם שעשוי להוביל להכנסות של מאות מיליוני ד'"

במסגרת ההסכם, שתי החברות ישתפו פעולה בייצור ושיווק תרופת ה-ATT של קמהדע לטיפול בנפחת תורשתית בשלב ראשון, החברה הישראלית תקבל מיידית 20 מיליון דולר ובקסטר התחייבה לרכישות בהיקף של לפחות 60 מיליון דולר / שירי חביב ולדהורן

אנחנו מאוד שמחים על שיתוף הפעולה וחושבים שזו עסקה טובה לכל הצדדים, ובעיקר טובה לחולים", כך אומר דוד צור, מנכ"ל קמהדע שחתמה על הסכם אסטרטגי עם Baxter.

ההסכם הוא לשיתוף פעולה בייצור ושיווק תרופת ה-AAT (בשמה המסחרי Glassia) של קמהדע, שמיועדת לטיפול בנפחת תורשתית בשל מחסור גנטי בחלבון אלפא-1. קמהדע תקבל עד 45 מיליון דולר בכפוף לעמידה באבני דרך, מתוכם 20 מיליון דולר מיידית.

במקום ההסכם הקודם

במקביל, בקסטר התחייבה לרכישות בהיקף מינימלי של 60 מיליון דולר, אם כי הצפי הוא להרבה יותר, והתמלוגים שתשלם בקסטר לא יפחתו מ-5 מיליון דולר בשנה.

ההסכם כולל את ארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד.

"זה הסכם שעשוי להוביל אותנו להכנסות של מאות מיליוני דולרים", אמר צור ל"גלובס". לדבריו, "ההסכם גם יקדים את מעבר החברה לרווחיות, אבל אני לא רוצה להגיד באיזה יום ושעה זה יקרה".

לאחרונה התרופה אושרה לשיווק בארה"ב, וקמהדע הייתה אמורה להתחיל להפיצה שם במסגרת הסכם עם אחת ממפיצות התרופות הגדולות, Amerisource Bergen. אלא שעכשיו נחתם ההסכם עם בקסטר, והוא מגיע במקום הסכם זה.

"ההסכם עם בקסטר הוא גדול ואסטרטגי יותר", מסביר צור את המהלך הנוכחי. "אמריסורס הסכימה לוותר על זכויות ההפצה בלי צורך בפיצוי, והיא תשותף בחלק ממערך ההפצה של בקסטר בתרופה.

"ההסכם עם בקסטר כולל גם זכויות שימוש בידע, הקמת מפעל של בקסטר ושימוש בטכנולוגיה שלנו, כדי שיעבירו את כל החולים לטיפול שלנו".

בקסטר מציעה כיום את תרופת ה-Aralast כטיפול למחסור באלפא-1. החברה נסחרת לפי שווי 26.2 מיליארד דולר, ולדברי צור "יש לה מערך איתור, שיווק ותמיכה למוצר, ונוכל להגיע איתה לכמות חולים הרבה יותר גדולה בזמן קצר יותר". המשלוח הראשון של התרופה אמור לצאת בספטמבר.

"נקלוט עוד עשרות עובדים"

צור הוסיף כי "ההסכם נותן ולידציה לטכנולוגיה של קמהדע. לא רק אנחנו אומרים שהיא הכי טובה, אלא גם השחקן המוביל במוצרי חלבוני פלזמה בעולם. ההסכם גם נותן ולידציה לכך שיש שוק, בניגוד למאמר מטופש שאני מעדיף לא להכביר עליו במילים", אומר צור בהתייחסו למחקר דני, שטען לאחרונה שתרופות שמטפלות במחסור בחלבון אלפא-1, אינן אפקטיביות.

כחלק מההסכם, בקסטר תבנה מפעל להרחבת כושר הייצור, וצור מדגיש שהמפעל לא יבוא על חשבון המפעל הקיים בישראל. "פוטנציאל המוצר הרבה יותר גדול מכושר הייצור שלנו", הוא אומר ומוסיף שגם כושר הייצור בארץ יורחב. "אנחנו הולכים לקלוט עוד עשרות עובדים ולהקים מרכז לוגיסטיקה גדול".

במקביל למוצר בהזרקה, קמהדע מפתחת את אותו מוצר בשאיפה (אינהלציה), ונמצאת איתו בניסויים קליניים. ההסכם עם בקסטר לא מכסה את התחום, אבל צור חושף כי לבקשת בקסטר, קמהדע הבטיחה לא לדבר עם שותפים פוטנציאליים בנושא במשך חצי שנה.

קמהדע, שנסחרת בתל אביב לפי שווי של 527 מיליון שקל, מפתחת ומשווקת תרופות נוספות, וצור מבטיח שצפויים עוד הסכמים אסטרטגיים בהמשך. בעלי המניות הגדולים בחברה הם ראלף האן וליאון רקנאטי.