בנק הפועלים מציג צמיחה של 34% ברווח הרבעוני ל-513 מ' ש'

חילק משכנתאות ב-3.4 מיליארד ש' ברבעון, מדובר בגידול חד 21% בהיקף המשכנתאות שניתנו, בהשוואה ל-2.8 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2010 ■ ההכנסות מעמלות עלו ב-9%

בנק הפועלים סגר את הרבעון השני של השנה עם צמיחה דו-ספרתית חזקה ברווח הנקי, שהיה גם הרווח הרבעוני הגבוה ביותר בשנה האחרונה, וזאת הודות לירידה חדה בהפרשות לחובות מסופקים, שהיו גם כן הנמוכות בשנה האחרונה. בנק הפועלים מנוהל על ידי ציון קינן והיו"ר הוא יאיר סרוסי.

513 מיליון שקל. זהו הרווח של בנק הפועלים ברבעון השני, המשקף גידול של 34% לעומת רווח של 382 מיליון שקל ברבעון השני של 2009. רווח זה משקף תשואה של 9.9% על ההון, לעומת 8.3% ברבעון המקביל אשתקד. יעד התשואה להון שהציב בנק הפועלים לטווח הארוך הינו תשואה דו-ספרתית נמוך, קרי 10-15%.

הצמיחה החזקה ברווח הנקי הושגה הודות לירידה של 36% בהפרשות לחומ"ס, שהסתכמו ב-341 מיליון שקל ברבעון. מדובר בשיעור הפרשה של 0.57% מסך תיק האשראי של הבנק, לעומת 0.8% ברבעון המקביל. כאמור, זוהי ההפרשה הנמוכה ביותר של הבנק בשנה האחרונה. הבנק מציין כי עיקר ההפרשה ברבעון השני נבעה מהלוואות שינתנו לאנשים פרטיים בענף הנדל"ן. במקביל, סך החובות הבעייתיים עלה ל-16.7 מיליארד שקל עם תום הרבעון השני, לעומת 15.4 מיליארד שקל בסוף הרבעון הקודם.

"דו"ח טוב ואפשר להגיד שהמכונה הבנקאית חוזרת לפעולה", אמר יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים, בתגובה לדו"חות. "הכנסות המימון היו גבוהות מההערכה המוקדמת בזכות הכנסות חד פעמיות לא צפויות שנטרלו חלקית את ההשפעה השלילית החשבונאית של הנגזרים הפיננסים. יתרה מזאת, ניתוח ההכנסות מצביע על שיפור ניכר בפעילות הליבה השוטפת (עלייה של 11% בהשוואה לאשתקד). אין ספק שזחילת הריבית כלפי מעלה משפיעה לטובה על התוצאות". בן זאב מסקר את מניית הפועלים בהמלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 17.5 שקל למניה.

בתוככי הדו"חות - הפועלים מחק 87 מיליון שקל בטורקיה

הדו"ח של הפועלים משקף את השינוי שעבר על הבנק עם היכנסם של סרוסי וקינן לתפקידם בשנה שעברה. כך, למשל, סך תיק האשראי של הבנק עלה ב-2% ברבעון ל-217.7 מיליארד שקל, כחלק מהתוכנית להרחיב את פעילות האשראי במשק. גם בפעילות המשכנתאות, עליה הושם דגש רב בבנק, נרשמה צמיחה: הבנק חילק ברבעון השני משכנתאות בהיקף של 3.4 מיליארד שקל, גידול של 21% לעומת 2.8 מיליארד שקל ברבעון הקודם. היקף סיכון האשראי במשכנתאות עמד בסוף הרבעון על 39 מיליארד שקל, עלייה של 6% מהרבעון המקביל.

הפסד של 295 מיליון שקל מפעילת הנגזרים (לעומת רווח של 16 מ' ש' ברבעון המקביל) לא מנע מהבנק להשיג רווח מימוני של 1.8 מיליארד שקל ברבעון (לעומת 1.9 מיליארד שקל ברבעון המקביל). הבנק הגדיל את ההכנסות מעמלות ב-9% ל-1.3 מיליארד שקל ושמר על ריסון בהוצאות השכר, שירדו ב-5% לכמיליארד שקל.

בבחינת יציבות הבנק, יחס הלימות ההון הראשוני (לפי כללי באזל II) עומד על 7.9% (בדומה לרבעון הקודם) - מעל היעד שהציב בנק ישראל לבנקים על מנת לחלק דיבידנד (אם כי בנק הפועלים מנוע מלחלק דיבידנד עד שנת 2012 בשל ההפסד השנתי שרשם ב-2008).