החרפה במשבר החובות: S&P חותכת דירוג האשראי של אירלנד

הסיבה להורדת הדירוג היא חשש בקרב S&P מפני הזינוק הצפוי בהוצאות ממשלת אירלנד בשל חילוץ בנקים במדינה שנקלעו לקשיים ■ התגובה המיידית בשווקים מאופקת

סוכנות הדירוג S&P חתכה הלילה (ד') את דירוג האשראי של אירלנד לאג"ח ארוכות טווח, ברמה אחת ל-"AA". הסיבה להורדת הדירוג היא חשש בקרב S&P מפני הזינוק הצפוי בהוצאות ממשלת אירלנד בשל חילוץ בנקים במדינה שנקלעו לקשיים.

בהודעתה שמרה S&P על תחזית "שלילית" לדירוג של אירלנד, מה שאומר שהדירוג עלול לרדת שוב בעתיד. כלכלני הסוכנות כתבו, כי "התחזית השלילית מראה כי הורדת דירוג נוספת הינה אפשרית, במידה וההוצאה הממשלתית בגין סיוע למערכת הפיננסית תמשיך לעלות, או לחלופין אם התפתחויות כלכליות שליליות ישפיעו על יכולתה של הממשלה להשיג יעדים פיננסיים שנקבעו לטווח הבינוני".

תחזית החוב של S&P לא ורודה כלל ועיקר; הסוכנות מעריכה כי החוב של אירלנד יתפח ל-113% מהתמ"ג עד שנת 2012 - פי 1.5 מהממוצע בגוש האירו ו"הרבה מעל" יחס החוב-תוצר שהסוכנות הייתה רוצה לראות אצל אירלנד, כמו במדינות דומות לה כגון בלגיה (98%) וספרד (65%).

טרוור קלינן, אנליסט ב-S&P שחתום על הסקירה, כתב כי "התמיכה הממשלתית במערכת הבנקאית מהווה עול גובר על הממשלה".

יש לציין כי בניגוד להורדות הדירוג או לאיומי הורדות דירוג במדינות נוספות שנקלעו למשבר החובות באירופה, דוגמת פורטוגל ויוון, התגובה בשווקים הפעם הינה מאופקת יותר. כך, למשל, החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט רושמים עליות חרף הורדת הדירוג לאירלנד, והאירו נסחר ללא שינוי מהותי סביב 1.265 דולרים.

אירלנד נאלצה לחלץ כמה מהבנקים הגדולים במדינה לאחר קריסת ליהמן ברדרס ב-2008. בין היתר, אנגלו אייריש בנק (Anglo Irish Bank) הולאם ולאחרונה קיבלה ממשלת אירלנד אור ירוק מהנציבות האירופית להזרים 10 מיליארד אירו לאנגלו אייריש בנק בנוסף ל-14.3 מיליארד אירו שכבר הזרימה לו.

בקשת אירלנד להגדיל את הסיוע לבנק עוררה חששות שמא היא תצטרך לסייע גם לבנקים נוספים, שכן הבקשה מחדדת את מצבם הרעוע של חלק מהבנקים באירלנד. קלינן מ-S&P מעריך כי עלות הסיוע של אירלנד למערכת הבנקאית תסתכם בלא פחות מ-90 מיליארד אירו, שהם 58% מהתמ"ג, וזאת לעומת התחזית הקודמת שדיברה על 80 מיליארד אירו.