ההמלצות החמות לסוף השבוע בפסטיבל הג'אז בים האדום

בשנתו ה-24, פסטיבל הג'אז בים האדום שמתקיים בימים אלה באילת עדיין מהווה מוקד משיכה לעשרות אלפים מכל רחבי הארץ ■ לפניכם הצימוקים המיוחדים לסוף השבוע הקרוב

ריקי לי ג'ונס

ריקי לי ג'ונס זכתה לפרסום עולמי בשנת 1979, כשהיתה בת 25, בזכות להיט פופ ג'אזי, "צ'אקי מאוהב" - ובמידה רבה "Chuck E's in Love" הוא עד היום הקטע המזוהה ביותר איתה. עם זאת, ב-30 שנות קריירה היא יצרה המון ושילבה את היותה זמרת וכותבת שירים עם אהבתה לג'אז, ביצעה והקליטה מוזיקה מכל הסוגים.

באלבומיה אפשר למצוא צלילים של רוק, אר אנ' בי, בלוז, פופ, סול, פולק, ואפילו נגיעות של אלקטרוני וגוספל. ג'ונס היא אמנית שיוצרת חיבור מפתיע בין אוהבי מוזיקה מז'אנרים שונים. לכאן היא מגיעה עם הרכב אינטימי של פסנתר-באס-תופים, ותשיר שירים מהרפרטואר העשיר שבנתה בשלושת העשורים האחרונים.

חמישי, 26.08.2010, 01:15 (לאחר חצות)

מנו קאטצ'ה - Third Round

ללא ספק אחד המתופפים הגדולים בעולם. מנו קאצ'ה הצרפתי, שהתפרסם מאוד בשנות ה-80 בזכות עבודותיו עם פיטר גבריאל וסטינג, הוא יוצר ומתופף עסוק מאוד. בין היתר, שיתף פעולה עם אמנים כמו אל די מיולה, טירז פור פירז, יוריתמיקס, סימפל מיינדס, דייר סטרייטס, יאן גרברק, יוסו נ'אדור, טורי איימוס ועוד.

קצ'ה כבר בן 52. הוא נולד וגדל באפריקה, בחוף השנהב, ואת אלבום הסולו הראשון שלו הוציא ב-1991. הפרויקטים האישיים שלו משלבים גרוב אפריקאי וג'אז. קאצ'ה, אגב, היה אחד השופטים הקשוחים ביותר של תוכנית "כוכב נולד" הצרפתי. בין השנים 2003 ל-2007 ישב על כס השיפוט, והפחיד מאוד את הזמרים שהיו, לטעמו, נטולי גרוב וקצב.

חמישי, 26.08.2010, 23:30

שלישיית דנילו פרז

הפסנתרן דנילו פרז, יליד פנמה, החל לנגן לפני 42 שנה, כשהיה בן שלוש. בתחילת שנות ה-90 פצח בקריירת סולו מרשימה, ובתקופה קצרה יחסית הצליח לרכוש קהל אוהד ונאמן. היום הוא נחשב לאחד המוזיקאים המובילים והדינמיים בסצינת הג'אז. פרז החל את דרכו בשנות ה-80 בתזמורת של דיזי גילספי, ושיתף פעולה עם רבים וטובים בהם פקיטו דה ריברה, צ'רלי היידן, סטיב לייסי, מייקל ברקר, טיטו פואנטה, ווינטון מרסליס, ג'ון פטיטוצ'י, גארי ברטון, טום הארל, רוי היינס ועוד.

משנת 2000 הוא חבר ברביעיית וויין שורטר המשובחת. שורטר סיפר שהזמין אותו לנגן איתו משום ש"הוא לא משוויץ בטכניקה שלו, הוא מספר סיפור". פרז מנגן ג'אז פאן אמריקני, משלב את המוזיקה של צפון ודרום אמריקה עם ניחוחות של מוזיקת עולם ופולקלור, הרבה קצביות, וכתיבה ואלתור ברמה מורכבת ומאתגרת. ילוו אותו אדם קרוז בתופים ובן סטריט בבאס.

רביעי, 25.08.2010 בשעה 20:00, חמישי, 26.08.2010 בשעה 23:30

רביעיית ג'ף "טיין" ווטס

כשמקשיבים למתופף ג'ף "טיין" ווטס אפשר לאתר את מקורות ההשראה וההשפעה שלו. ווטס, יליד 1960, הוא אחד ממתופפי הג'אז המבוקשים בעולם וניגן בעבר בשתי רביעיות, של שני האחים הגאונים, ווינטון מרסליס ולאחר מכן ברביעיית ברנפורד מרסליס.

ווטס ניגן גם עם בטי קרטר, מייקל ברקר, דנילו פרז ועוד רבים, וגם שלוש שנים בתזמורת תכנית הלילה של ג'יי לנו. עד כה הוציא שישה אלבומי סולו, שמצטיינים בנגינה סוחפת ומלאת עוצמה. "אני ממשיך את מסורת התופים של אלוין ג'ונס", אמר בצניעות, "ומנסה לקחת את זה למקומות חדשים".

רביעי, 25.08.2010, 21:45, חמישי, 26.08.2010, 01:15 (לאחר חצות)

רביעיית גארי ברטון נגן הויברפון גארי ברטון הוא שם דבר עבור כל חובב ג'אז בעולם. נגינתו של ברטון מתייחדת בליריות ואסתטיקה והוא משלב ג'אז מסורתי עם ניחוחות של פיוז'ן. בן 67, יליד אינדיאנה, והאגדה מספרת שהוא לימד את עצמו לנגן על ויברפון, כלי שהומצא ב-1921 ומזוהה עם הצליל של הביג בנד הקלאסיים. את הקריירה המוזיקלית התחיל בגיל 17, ובשנת 1967 הקים את הרביעייה הראשונה שלו. בשנות השישים והשבעים היה לאחד האבות הרוחניים והחלוציים של תופעת הפיוז'ן עם שימוש במקצבים, צלילים ודינמיקות מעולם הרוק, תוך שימור הצד הג'אזי של אלתור ומורכבות הרמונית. בהמשך עבד עם הגיטריסט המעולה והמלחין פט מתיני והקליט דואטים עם הבסיסט סטיב סוואלו, הגיטריסט (ומנהיג "אורגון") ראלף טאונר והפסנתרן צ'יק קוריאה. המפגש בין ברטון וצ'יק קוריאה הוביל למערכת יחסים ארוכה ומוצלחת. יום רביעי, 25.08.2010 בשעה 01:15 (לאחר חצות), ארנהיום חמישי, 26.08.2010 בשעה 21:45, היכל