כלל פיננסים הרגיז את רשות ני"ע: מנהלי תיקים לא יציגו תשואות

הוראת רשות ניירות ערך מתחילת השבוע אשר אוסרת על מנהלי תיקים לפרסם את התשואה שהשיגו, פורסמה בעיקר על רקע מודעות של בית ההשקעות מקבוצת כלל ביטוח

הוראת רשות ניירות ערך מתחילת השבוע אשר אוסרת על מנהלי תיקים לפרסם את התשואה שהשיגו, פורסמה בעיקר על רקע מודעות של בית ההשקעות כלל פיננסים . כך נודע ל"גלובס".

בית ההשקעות שבניהול טל רז העלה בחודשים האחרונים מספר מודעות בעיתונים כדי לקדם את תיקי ההשקעות שבניהולו, ובהן צוינה התשואה של תיקים במסלולים שונים. במודעות אף נטען כי כלל פיננסים השיגה תשואות גבוהות יותר מממוצע בתי ההשקעות.

בעקבות כך, הורתה הרשות לכלל פיננסים לתקן את נוסח המודעות שלה ולהבהיר בהן מספר פרטים. מבית ההשקעות נמסר היום כי "הקמפיינים הפרסומיים של כלל פיננסים מבוצעים בהתאם להנחיות הקיימות".

"הרשות גורמת בעצמה להטעיה"

הוראת הרשות שבראשות פרופ' זוהר גושן, פורסמה כאמור בתחילת השבוע והיא קובעת כי "מנהל תיקים לא יפרסם ולא יציג למי שאינו בעל התיק המנוהל, תשואת תיק מסוים או תשואה ממוצעת של קבוצת תיקים מנוהלים".

עד כה, לא הייתה הוראה ספציפית בנוגע לפרסום תשואות, מעבר לחובות אמון כלליות החלות על מנהלי תיקים, שלא להטעות את לקוחותיהם. גורמים בשוק הביעו היום את מורת רוחם מההוראה החדשה. גורם באחד מבתי ההשקעות הגדולים אמר כי "בכל העולם תעשיית ניהול התיקים מוסדרת, עם נאמן ודרישות שקיפות. בארץ, הרשות שאמורה לדאוג לשקיפות המידע, אוסרת על פרסומו וגורמת בכך בעצמה להטעיה".

ברשות סבורים כי תשואה אינה יכולה להוות אינדיקציה לאיכות הניהול, כיוון שתיק השקעות הוא מוצר אישי ששונה בין לקוח ללקוח. זאת, בניגוד להשקעה בקרן נאמנות, למשל, שבה כל משקיע דומה למשנהו, לרבות בדמי הניהול שהוא משלם, שכן הוא קונה למעשה יחידות השתתפות בתיק אחד מרכזי.

כלל פיננסים מצידה הסתמכה בפרסומות על מדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון שמפורסם ב"גלובס", כמדד להשוואה. קלי שוקי הון, שבניהול אבי מנדה, עורכת מדד המבוסס על ביצועיהם של שבעה בתי ההשקעות, שמייצגים כ-80% מהענף.

כך, למשל, מציינת כלל פיננסים באחת המודעות שלה כי לפי המדד במסלול של עד 20% מניות, התשואה הממוצעת הייתה 22.9%, בעוד שתשואת התיקים של כלל פיננסים במסלול זה, עמדה על 26.7%. אולם כיוון שמדובר בממוצע, אין זה אומר שגופים אחרים לא השיגו תוצאות גבוהות יותר.

תעשיית ניהול התיקים בישראל כבר מנהלת כ-198 מיליארד שקל, כאשר כ-100 מיליארד שקל הם תיקי השקעות נטו (כלומר, לא כוללים קופות גמל או קרנות שמנוהלות בחברת ניהול התיקים). למרות גודלה נחשבת התעשייה הזאת לקופסה שחורה. הרשות אמנם מפקחת על מנהלי התיקים, אולם לא מתפרסמים נתונים רשמיים מתוכה כגון תשואות, היקפי נכסים, דמי ניהול ועוד.

ברשות מתכוונים לטפל בחלק מהוואקום הזה על ידי תקנות גילוי שעדיין נמצאות בהליך חקיקתי, שלפיהן יצטרכו מנהלי תיקים לפרסם נתונים אודות החברה, עובדים, שיעורי עזיבה, תביעות וכדומה. אולם התקנות אינן נוגעות לתשואות התיקים, שמהוות את הפרמטר המרכזי בבחירת הגוף המנהל.