חברות הסלולר לכחלון: פרסם המלצת NERA על הקישוריות

גורמים בחברות טוענים כי איש לא יודע מהי הדעה המקצועית לגבי מתווה ההפחתה ■ במשרד נוטים לא להמליץ על הפחתה מדורגת

הלחץ על משרד התקשורת הולך וגובר לקראת פרסום המסקנות הסופיות של חברת הייעוץ NERA בנושא קישורי הגומלין בסלולר (קש"ג). ל"גלובס" נודע כי חברות הסלולר דורשות מהמשרד לפרסם את המלצתה של חברת NERA לגבי מתווה ההפחתה, ובתוך כך לראות אם המלצתה היא אכן להפחית את תעריפי הקש"ג בפעם אחת.

מקורות בקרב חברות הסלולר טוענים שאגף כלכלה במשרד התקשורת הסתיר את המלצתה של NERA בשימוע שפרסם, וכי איש לא יודע מה היא עמדתה המקצועית לגבי מתווה ההפחתה - אם יש לבצע אותה בהדרגתיות או בפעם אחת.

עוד טוענים הגורמים כי לא ייתכן ש-NERA נמנעה מלהמליץ על מתווה ההפחתה, משום שבעבודות קודמות שעשתה בעולם המליצה על הפחתה מדורגת בתעריפי הקישוריות והזהירה שהפחתה חדה מדי עשויה לפגוע בחברות הסלולר.

במשרד אמורים לקבל היום (ה') או בתחילת השבוע הבא את הדו"ח הסופי של NERA, ולאחר שייבדק צפוי שר התקשורת, משה כחלון, לפרסם את ההמלצות.

אין מקום להפחתה מדורגת

כרגע הנטייה במשרד היא לא להמליץ על הפחתה מדורגת, וזאת לאור כך שנמצא כי החברות יכולות לעמוד בירידה הצפויה בהכנסותיהן - היקף של 1.1 מיליארד שקל - במקרה שהתעריף ירד לרמה המקורית שהמליצה NERA - 4.14 אג'. ואולם, על פי הערכות, ההמלצה המעודכנת נעה באזור ה-8 אג', כך שהפגיעה תהיה רכה אף יותר.

נזכיר כי ההפחתה הקודמת בתעריפי הקישוריות נעשתה מ-2005 והסתיימה ב-2009, ומאז חל גידול עצום ברווחיות החברות. על כן מצא המשרד כי היחס בין הפגיעה ברווחיות בהסדר הקודם לעומת ההסדר המוצע כיום מלמד שאין מקום לבצע הפחתה מדורגת, אלא יש להגיע ישירות לעלות שעליה ממליצה NERA.

בתוך כך, מתעוררים סימני שאלה לגבי הפער בתוצאות ההמלצות של NERA, שקפצו בשיעור של יותר מ-100%, כלומר פי שניים ויותר מההמלצה שפורסמה במאי - 2.5 אג' בלבד ב-2014, והפחתה מיידית ל-4.14 אג'. נזכיר כי NERA המליצה לפני שבועיים על כך שהמחיר הסופי יעמוד על כ-5 אג' ב-2014, והפער הזה מעיד על שגיאות קשות שנעשו בתהליך - שגיאות שמישהו יידרש לתת עליהן הסברים.