קרלי פיורינה מנסה למשוך קולות יהודים: מגיעה לישראל

פיורינה, המועמדת הרפובליקנית לסנט מטעם קליפורניה, מנסה למשוך קולות יהודים מהמועמדת הדמוקרטית, סנטורית ברברה בוקסר, הנחשבת ידידה איתנה של ישראל

קרלי פיורינה, המועמדת הרפובליקנית לסנט מטעם מדינת קליפורניה ולשעבר מנכ"לית HP, מגיעה לישראל ב-5 בספטמבר למה שמטה הבחירות שלה מגדיר כ"ביקור אישי". לפי הערכות אחרות, נועד הביקור, שיימשך ארבעה ימים, לחזק את הרקורד שלה בנושאי חוץ ובעיקר למשוך קולות של יהודים מהמועמדת הדמוקרטית, הסנטורית המכהנת ברברה בוקסר, שנחשבת אחת מהידידות האיתנות של ישראל על גבעת הקפיטול.

החלטת המועמדת לבקר בישראל נחשבת מפתיעה על רקע התמקדות הקמפיין שלה בנושאים כלכליים. היא נגעה, אמנם, ביחסי ישראל - ארה"ב בהתבטאויות שונות, אך העדיפה לעסוק כמעט בלבדית בסוגיות האבטלה והגידול בהוצאות ממשלתיות בהתנצחויותיה עם בוקסר.

מנהל הקמפיין של פיורינה, מארטי ווילסון, אמר שהביקור לא נועד להגביר את החשיפה התקשורתית שלה בהיותה בישראל, אך יש הערכות שזה בדיוק מה שיקרה. הידיעה פורסמה אתמול (שבת) בראשונה ב"לוס אנג'לס טיימס".

לפי פרשנות בעיתון, הביקור נועד להזכיר לשמרנים אוונגלים, גוש בוחרים חשוב במפלגה הרפובליקנית, את מועמדותה של פיורינה, וכמובן לקרוץ לבוחרים יהודיים, שבדרך כלל נוטים לתמוך במועמדים דמוקרטיים.

הביקור בישראל אורגן וממומן ע"י הקואליציה היהודית הרפובליקנית, גוף שמאגד פעילים יהודיים במפלגה, ובהם בעלי הון גדולים, שנחשבים מקור מימון מרכזי לרפובליקנים. שמו של אליוט ברוידי הוזכר לעיתים קרובות בהקשר של הקואליציה.

הביקור יחל זמן קצר לאחר הפסגה המזרח-תיכונית בוושינגטון, לציון חידוש המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים, ומיד לאחר העימות הטלוויזיוני הראשון בין פיורינה לבוקסר, שני אירועים שעשויים להסב את תשומת לב הבוחרים לנושאי חוץ.

ראש המטה של פיורינה התייחס בביטול לשאלות לגבי עתוי הביקור. הוא אמר, שפיורינה שאפה זה מכבר לבקר בישראל. "הישראלים הם קשר חיוני (של ארה"ב) למזה"ת; ישראל היא דמוקרטיה ומדינה שאנו צריכים לתמוך בה", אמר ראש המטה. "מבחינתה של קארלי, זה טוב ללמוד ולהתעדכן לגבי מה שקורה שם".

פיורינה רמזה בראשונה על כוונתה לבקר בישראל בראיון עם טל שניידר שפורסם לפני כמה שבועות ב"ליידי גלובס". היא אמרה אז, שהיא מקווה להיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא שמעון פרס ועם שר הביטחון, אהוד ברק "כדי להבהיר ישירות לעם בישראל שלא יהיה להם ידיד טוב יותר בסנט ממני".

מתיו ברוקס, מנכ"ל הקואליציה היהודית הרפובליקנית, אמר כי הפסגה בוושינגטון מקשה על ארגון פגישות בישראל, אך פיורינה תיפגש עם "כמה אנשים רמי דרג" בממשלה ובעולם העסקים. הוא לא נקב בשמות.

לדבריו, פיורינה לא תשמיע הצהרות פוליטיות במהלך הביקור. "לא מדובר בפוליטיקה; מדובר בהזדמנות ללמוד".

ביקורים בישראל שימשו לחיזוק רקורד מדיניות החוץ של פוליטיקאים רבים בארה"ב, ובכללם ברק אובמה וג'ון מקיין.