דש ברוקראז': בנק ישראל והאוצר אופטימיים מדי באשר לצמיחה

בית ההשקעות: "ההאטה בארה"ב צפויה לגרום להאטה בישראל" ■ בעוד 12 חודשים הריבית בארץ תעלה ל-2.25%-2.75% ■ "אין לברננקי הרבה אופציות, ומה שיש - קשה ליישום"

לאחר נאומו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי, בו מנה את הצעדים שמוכן לנקוט הבנק המרכזי כדי לתמוך בתהליך ההתאוששות, במחלקת ניירות ערך של בית ההשקעות דש סבורים כי יעילות הצעדים האלה אינה נראית גבוהה וכי הפעלת תוכנית פיסקלית נוספת תתקשה לצאת לפועל. לדבריהם, אי הוודאות בקשר לתחזיות הצמיחה בארה"ב התגברה, הסיכון להאטה מתמשכת שם גדל, וזה צפוי להשפיע גם על משקים אחרים.

הכלכלן הראשי בדש ברוקראז', אלכס זבז'ינסקי, אומר כי השפעת ההאטה במשק האמריקני צפויה לגרום להאטה בצמיחה בישראל. "למרות נתוני הצמיחה הטובים ברבעון השני, המשק יצמח בשנים 2010-2011 בקצב נמוך יותר מאשר התחזיות של משרד האוצר ובנק ישראל", לדבריו. בדש מעדכנים כלפי מטה את התחזית שלהם להעלאת הריבית בישראל. להערכתם, בעוד 12 חודשים הריבית תעלה עד ל-2.25%-2.75%.

לפי נתוני המאקרו שהתפרסמו בארה"ב בשבועיים האחרונים, חיזקו בקרב האנליסטים בדש את ההערכה כי הסיכונים לחזרה למיתון במשק האמריקני גברו, והם חוששים כי ההשפעה תהיה הדדית ותתפשט במהירות גם באמצעות שווקים פיננסיים מעבר לגבולות ארה"ב.

אי לכך, בדש מעריכים כי הרשויות בארה"ב לא ימתינו זמן רב וייזמו פעולות במישור המוניטרי והפיסקלי. כאמור, האנליסטים סבורים כי אין ליו"ר ה'פד' ברננקי יותר מדי מה לעשות במישור המוניטרי: "במחסנית המוניטרית אין כדורים רבים, ואלה שיש לא מספיק עוצמתיים כדי לגרום למפנה אם הכלכלה תמשיך במסלול ההידרדרות", לדבריהם.

במישור הפיסקלי, בדש סבורים כי מה שמתבקש זה טיפול במודרניזציה של המשק בארה"ב - עם התמקדות בהשקעה בתשתיות פיזיות ואנושיות, שתחזיר את הכלכלה למצב של כלכלה יצרנית. עם זאת, בדש סבורים כי תוכנית כזו תתקל בקשיים פוליטיים רבים.

לסיכום, בדש אומרים כי "אין לבנק המרכזי בארה"ב הרבה אופציות, ומה שיש - קשה ליישום, אך האופציה לא לעשות כלום היא המסוכנת ביותר".