נתניהו יוצא לארה"ב; אובמה מנמיך ציפיות לקראת הפגישה

אווירת "עבודה" מתוכננת לפסגה בוושינגטון שתיפתח מחר ■ אובמה יתערב אישית בשיחות בכל שלב שהוא אם הצדדים יחליטו שהוא נחוץ ■ בגלל הרמדאן, לא ברור אם יוגשו ארוחות במשך היום

ממשל אובמה מנמיך ציפיות לקראת ועידת הפסגה המזרח-תיכונית שתיפתח מחר (ד') בוושינגטון, לציון חידושו של המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים. "בעוד שהפרמטרים של הסכם שלום מקיף וסופי ידועים היטב, איננו מצפים שיושג שלום בפגישה אחת", אמר אמש (ב') דובר הסטייט דיפרטמנט, פ.ג'. קראולי, בתדרוך היומי לכתבים.

עמיתו בבית הלבן, רוברט גיבס, אמר בתדרוך מקביל, כי הממשל מצפה אמנם שישראל והפלסטינים יפגינו שיש להם יחס רציני כלפי הפסגה, אבל מכך אין להסיק שזה יהיה קל. "הדבר הזה נדוש כמה פעמים במשך יותר מ-30 שנה, ולדעתי יעבור זמן עד שנפתור את כל הסוגיות ששימשו מכשול להתקדמות במשך אותן 30 שנה", אמר הדובר.

המאמץ המודגש של דוברי הממשל להימנע מנטיעת ציפיות להישג משמעותי בפסגה בת היומיים משקף חששות בקרב יועציו הקרובים של אובמה שההון הפוליטי הגדול שהוא השקיע במאמצי השלום במזה"ת יניב מעט דיווידנדים, אם בכלל. מבחינתם, עצם קיום הפסגה הוא הישג בפני עצמו, שמצדיק את דיפלומטיית הדילוגים המפרכת של ג'ורג' מיטשל, נציג הממשל, שכמעט במו ידיו החזיר את ישראל והפלסטינים אל שולחן הדיונים.

פמליית ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתוכננת להגיע לוושינגטון הלילה, זמן קצר לפני חצות לפי שעון ישראל. יחד עמו יישתתפו בפסגה גם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, נשיא מצרים חוסני מובראק, עבדאללה מלך ירדן, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר וכמובן נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

"אובמה יגלה מעורבות אישית"

בעוד שהבית הלבן והסטייט דיפרטמנט מוסיפים לגבש את הפרטים הסופיים של הפסגה, יש כבר תוואי ראשוני של סדר היום. לדברי מקורות בוושינגטון, אובמה ייפגש מחר בנפרד עם נתניהו ועבאס בחדר הסגלגל בבית הלבן. ביום ד' בערב תיערך ארוחת ערב חגיגית בבית הלבן לכל משתתפי הפסגה. למחרת (ה') יבואו נתניהו ועבאס לבניין הסטייט דיפרטמנט, שם תקדם את פניהם שרת-החוץ, הילארי קלינטון.

השרה תהיה מעורבת בצורה כלשהי בשיחות, אם כי טרם ברור כיצד: האם היא תנחה את השיחות? תהיה בת לוויה שקטה? תעלה רעיונות? תפתח אותן ותשאיר את המנהיגים לבדם? מקורות ישראליים אינם מצפים, בשלב זה, למסיבת עיתונאים משותפת של נתניהו ועבאס עם סיום הפסגה.

יש הערכות שאובמה יופעי בפומבי במהלך הפסגה כדי להדגיש את מעורבתו בתהליך. פקיד בכיר בממשל אמר ל"לוס אנג'לס טיימס": "הנשיא יגלה מעורבות אישית בכל שלב (של הפסגה) אם המשתתפים יחשבו שהוא צריך לעשות זאת. הוא יקבל עצות מהצוות שלו, אך אין שום ספק שהוא השקיע הרבה זמן ואנרגיה בפסגה".

ג'ון אלטרמן, מנהל תכנית המזרח-התיכון במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון, אמר כי מעורבות עמוקה של הנשיא בשיחות תהיה סימן להתקדמות. "נשיאים אינם אוהבים להיראות כמי שמשקיעים זמן רב במשהו שאינו מגלם התקדמות", אמר אלטרמן.

בגלל הרמדאן: אין ארוחות צהריים

להערכת המקורות הישראליים, האמריקנים אינם מתכננים אירוע עם זיקוקי דינור, אלא פסגת עבודה שתתנהל בטונים נמוכים, אך זה עלול להשתנות בבת אחת במקרה (הבלתי סביר) שתושג פריצת דרך בשני ימי השיחות.

בגלל הרמדאן, לא ברור אם בכלל יוגשו ארוחות בשני ימי הפסגה, אם כי ברור שהישראלים לא ירעבו ללחם. בכל מקרה, לפי הלכות הרמדאן, ארוחת הערב בבית הלבן תהיה פתוחה גם למשתתפים המוסלמיים.

לפי התכנית האמריקנית, האג'נדה בשיחות הפסגה תכלול את כל נושאי הסכסוך הישראלי פלסטיני, לרבות הקפאת הבניה הישראלית בהתנחלויות, שעומדת לפקוע ב-26 בספטמבר. "כל נושאי הליבה, לרבות ההתנחלויות, יעלו לדיון", אמר קראולי. "חשוב שהצדדים ינהלו שיחות ישירות, כי רק כך נוכל להגיע להסכמות".

גיבס נמנע מתשובה ישירה לשאלות כתבים על אפשרות שישראל תתיר להקפאה לפקוע בעוד פחות מחודש. "אני מעדיף להתמקד בתחילת ספטמבר", אמר. "בשלב זה מוקדם לקבוע מה יקרה ב-26 בספטמבר... הצדדים ישבו בחדר אחד וידברו... תמיד אמרנו ששיחות של הצדדים, משני עברי השולחן, הן הדרך הטובה ביותר לפתרון בעיות".

בניגוד לזהירות המופגנת של הממשל, פרסם שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, מאמר אופטימי יחסית על הפסגה ב"ניוזוויק".

"הספקנים אומרים, שנתניהו נוקשה מדי מכדי לחתום על עסקה היסטורית, ושעבאס חלש מדי", כתב אורן. "אבל מצב דומה התקיים לפני יותר מ-30 שנה, כאשר מנחם בגין, בעל הדעות הניציות, נפגש בקמפ דיוויד עם נשיא מצרים, אנוואר סאדאת, שמנהיגי מדינות הסירוב הגדירו אותו כבוגד. בגין וסאדאת הפתיעו את השוללים וחתמו על הסכם שלום ששרד משברים רבים במזה"ת. נתניהו ועבאס יכולים לנחול ניצחון אף הם, אם יצליחו לשמר את רוח קמפ דייויד".