הסוחרים הכריזו על עשור אבוד

לא תרצו להיתפס מושקעים באג"ח הממשלתיות כשפישר יתעורר ויחזור לעבודה

אם חפצה נפשכם להצטרף לברנז'ת מגידי העתידות, זה הזמן לשחרר לאוויר העולם הערכת הסתברות הגלישה למיתון חוזר. אך לפני שתצללו לגיליונות האקסל, כדאי להכיר בעובדה שמבחינת הסוחרים באג"ח הממשלתיות לזמן ארוך, האנליזה שלכם לא רלוונטית. מבחינתם המיתון כבר כאן, והוא כאן כדי להישאר.

למעשה לא מדובר סתם במיתון חוזר, מדובר בעשור אבוד של ממש. עשור שלם של צמיחה מגומגמת, גם בישראל ולא רק מעבר לים. מי שמעריך שהמשבר יחלוף והריבית במשק תעמוד על 4% לפחות, לא יהיה מוכן לקבור את כספו עד שנת 2026 (מח"מ 10.5 שנים) בתמורה לתשואה לא צמודה של 4.8% בלבד לפני מס ועלויות עסקה.

בגרף המצורף ניתן לראות שמדובר בתשואה נמוכה עוד יותר מזו שהייתה בתקופת שיא המשבר בראשית 2009, אז שהתה תשואת האג"ח של ממשלת ארה"ב לעשר שנים בשפל היסטורי של 2% בלבד, לעומת 2.55% כעת.

תשואות אג
 תשואות אג

ובכל זאת, ריח לא טוב עולה מתמחור האג"ח הארוכות. כיצד זה יתכן שבנסיבות של מיתון רב שנים תעמוד האינפלציה הצפויה על 2.75% בממוצע לשנה, קרוב לגבול העליון של יעד הממשלה וגבוה מתמחור ממוצע של 2.6% בשנים קודמות? בהתקיים תסריט האימים היינו מצפים לאינפלציה אפסית אם בכלל.

והיכן באים לידי ביטוי נתוני הצמיחה המפתיעים של המשק הישראלי ברבעון השני, נתוני התעסוקה המעודדים ותגליות האנרגיה שעתידות לתמוך בכלכלה המקומית? ומה לגבי מכפילי הרווח ותשואות הדיבידנד המלמדים על ציפיות אופטימיות יותר בשוק המניות? האם בידי סוחרי האג"ח ישנו מידע שעדיין לא התיישב בתודעתם של המשקיעים במניות?

כסף של אנשים אחרים

הסיבה העיקרית לעיוות חסר התקדים נעוצה בהיעדר אלטרנטיבות לגופים המוסדיים. אחרי שדרסו כל חלקה טובה שהייתה גלומה בה תשואה מגוחכת, כזו שאינה הולמת את סיכון המנפיק, לא נותרה בידי מנהלי ההשקעות ברירה אלא להפנות כספים לאפיק הסחיר האחרון שנותר עם תשואה, האג"ח הממשלתיות הארוכות.

תופעה הפוכה חווינו בנובמבר 2008, אז פדיונות העתק ע"י הציבור חייבו את מנהלי הקרנות למכור גם אג"ח ממשלתיות ללא הצדקה כלכלית, ואלה הזניקו את התשואה בחדות לרמות שיא בזמן קצר.

את הסיכון תאלצו לספוג בעצמכם. כאשר נגיד בנק ישראל יתעורר מתרדמת המט"ח שנחה עליו ויחזור לפעול לנטרול בועת הנכסים באמצעות העלאות ריבית נוספות, תשואת האג"ח הממשלתיות הארוכות תתרומם לרמה גבוהה בהרבה מזו הנוכחית. עליה של כאחוז אחד במכפלת מח"מ של 11 שנים תיצור למשקיע הפסד מיידי של למעלה מ-10%.

גם אם תתעכב העלאת הריבית עוד חודשים רבים, הרי שהתשואה שתתקבל בשנתיים הקרובות (4.8% לכל שנה לא צמוד) תקוזז לחלוטין ע"י העלייה המתבקשת בתשואה.

עם עובדות אין להתווכח, ועובדה היא שהאג"ח הממשלתיות הארוכות הניבו את התשואה הגבוהה ביותר מאז תחילת השנה. נתון זה לבדו מושך מאמינים נוספים להיסחף אל תוך הבועה מבלי להבין שהתמחור חסר הגיון, ולא יוכל לשרוד לאורך זמן. לא תרצו להיתפס מושקעים באג"ח הממשלתיות כשפישר יחזור לעבודה.

אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות

האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד